Hey daar! Ik was in de kerstvakantie naar Spanje gegaan (je vindt me nu zeker gek, maar zelfs in de winter was het daar 20°). Dus ik had een kort verslagje geschreven.

Verrassingsreisje

We waren op het kantoor van mijn vader ons huiswerk aan het maken toen onze ouders ons riepen. ‘Mijn vader zei: ‘We gaan op vakantie naar Spanje’. We keken hem ongelovig aan. ‘En we vertrekken overmorgen, dus maak je koffers maar klaar!’

De reis naar Spanje

En na twee dagen was het zover. We stopten alle koffers in de auto, stapten in en vertrokken. Onderweg kwamen we verschillende landschappen tegen. Op de ene plek waren er bossen, en op de andere plek was het heel kaal en waren er akkers. Onderweg maakten we vele foto’s. Om de twee uur namen we een pauze. In België was het toen heel slecht weer. Maar hoe dichter we bij onze bestemming kwamen, hoe beter weer het werd. Na vijf uur rijden kwamen we op onze eerste bestemming aan: ons hotel in de Franse stad Lyon. Daar was het ongeveer 12 °C. Ik maakte elke dag een berekening van hoeveel geld we hadden besteed, en het kwam erop neer dat we in Frankrijk het meeste geld hadden uitgegeven. Dat kwam doordat de dieselprijs er heel hoog was en het de eerste dag van onze reis was. We rustten een dag uit in Lyon, en zetten dan onze reis verder.

Nieuwjaar in Barcelona

In Barcelona verbleven we in een hotel van Holiday Inn. Het was de avond voor Nieuwjaar. Na een paar uur te rusten gingen we naar de stad. De receptionist van het hotel suggereerde ons de trein te nemen naar de stad, zodat iedereen kon genieten van de omgeving. Maar dat lieten we voor overdag, zodat we alles zouden kunnen zien. We gingen met de auto naar de meest toeristische straat van Barcelona, Las Ramblas. Er was overal verlichting om het Nieuwjaar te vieren, en omdat er een avondklok was waardoor je maar tot één uur ’s nachts kon buiten blijven, was het er erg druk. Maar er hing een leuke sfeer. De volgende morgen op het nieuwe jaar was het niet meer zo druk omdat de mensen waarschijnlijk moe waren van het feesten.

De straten waren niet zo druk, en we gingen op ons gemak met de trein naar het centrum van de stad. We waren op het Plaza de Catalunya. We wandelden wat rond en kochten souvenirs, eten en andere dingen - De winkels waren op Nieuwjaar ook open - en verkenden de stad. Toen kochten we tickets om met de bus een Barcelona City Tour te doen van ruim twee uur. Zo konden we in twee uur alle gebouwen en bezienswaardigheden zien zonder te veel tijd te verliezen. Het leuke aan de rondleiding was dat je via oortjes live commentaar kreeg en dat je op elke halte kon afstappen en daarna weer terug kon instappen op de volgende bus zonder te betalen. Een paar van de gebouwen en monumenten waren de Sagrada Familia, het stadion van FC Barcelona, het Nationaal Museum van kunst van Catalunya, de Arc De Triomf, en de Torre Glòries. Na een vermoeiende maar leuke dag, gingen we slapen.

Valencia

In Valencia hadden we een appartement gehuurd. In Valencia waren er mooie bossen en parken, waar je veel kon wandelen terwijl je de mooie fonteinen en rivieren onderweg kon bewonderen. Er was ook een museum van kunst en wetenschappen, en er was ook een theater. Er waren ook heel veel markten en souvenirwinkels, en in elke straat waren er minstens wel meer dan tien sinaasappelbomen. Mijn moeder en broertje hadden zelfs eentje gegeten, maar zoals mijn vader al had gedacht, waren ze zuur.

In Valencia gingen we ook naar een mooie moskee kijken van onze moslimgemeenschap, en daar kregen we ook een gratis maaltijd omdat in onze cultuur gastvrijheid heel belangrijk is. Na een dag in Valencia gingen we slapen, om ons voor te bereiden op de weg die zou volgen. In Valencia was er ook een kerk, die vroeger een moskee was. De naam van de moskee was De Grote Moskee van Córdoba.

Na een hele leuke en onvergetelijke vakantie keerden we terug naar België. Ik raad iedereen aan om zeker eens een keer in je leven naar Spanje te gaan!

De foto's werken niet, dus ik zal ze later apart tonen in een lijstje of zo :)

Er zijn nog geen reacties.

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen