Foto bij De 100e Hongerspelen - 191

Ik was vastgebonden en geblinddoekt en zo, maar… Ik kan me geen moment herinneren dat ik eten kreeg en…”

“Omdat je dat ook niet kreeg”, legde Katniss geduldig uit. “Een dokter, lange tijd een vriend en vertrouweling van Snow, maar nu gelukkig onze bondgenoot, heeft een middel ontwikkeld waarmee je iedereen in leven kan houden. Eén spuit per week, meer vraagt het niet.”
“Oh.” Hij dacht weer diep na.
“En nu gaan jullie winnen?”
“Over een paar dagen heb ik een ontmoeting voor Snow, op televisie. Onderhandelingen, zogezegd.”
“Waarom was jij niet gevangen?”
“Hij wist iets erger”, zuchtte Katniss. “Met Peeta trouwen, kinderen krijgen en die de arena in sturen.” Cinna snakte naar adem. Katniss keek hem aan, verbaasd dat hij zo schrok. “Gaat het?”, vroeg ze aarzelend.
“Ik, euh, ik ben nogal in de war, geloof ik”, zuchtte hij. “Ik zou dat aan jou moeten vragen, je kinderen…”
“Ian doet het niet slecht, hij lijkt op mij, zeggen ze”, zei Katniss. “En Glafira is veilig.”
“En je zusje?”
“Prim is dood.” Katniss’ ogen begonnen meteen te tranen. Daar was ze nooit helemaal overheen gekomen. “Glafira is net haar evenbeeld, even zacht, even lief, ze lijkt ook uiterlijk wel op Prim.”
“Oh, sorry”, zuchtte Cinna. “Ik had geen idee…”
“Geeft niet”, zei Katniss. Ze keek Cinna aan. “Ik denk niet dat dit de juiste moment is om de hele opstand uit de doeken te doen, is het wel?”
“Sorry, ik ben verward, ik…”
“Begrijpelijk, na die gevangenis.”
“Jullie hebben me gered.”
“We hebben iedereen er uit gehaald, zo snel mogelijk toen we het hoorden.”
“Portia?”, vroeg Cinna meteen.
“Ik vroeg me al af wanneer je naar haar zou vragen.” Katniss glimlachte. “Met haar is alles in orde, ze heeft er nooit gezeten.”
“Gelukkig.” Cinna, die zo ver hij kon was rechtgekomen, liet zich weer vallen. “Ik maakte me zo’n zorgen om haar. Om jou ook, maar…”
“Maar van haar hou je”, zei Katniss begrijpend. “Ik moet je wel waarschuwen, voor haar zal het ook een behoorlijke schok zijn. Ze heeft al die jaren gedacht dat je dood was.”
“Weet ze, weet ze dat ik hier ben? Ik wil haar zien, ik…”
“Inne en Haymitch vertellen haar op dit moment alles, daarna komt ze naar hier”, zei Katniss rustig.
“Inne?”
“Een vriendin en styliste.”
“Oh”, zei Cinna weer, en deed er het zwijgen toe. Hij had veel te verwerken. Ook Katniss zei niets.

Reageer (2)

  • Leaticia

    Zou het niet beter zijn als prim toch niet dood was en ook gevangen zat

    9 jaar geleden
  • justlovenial

    aach poor cinna

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen