Hoi lieve lezers

Zoals ik al aankondigde in het vorige hoofdstuk, ga ik dit verhaal helemaal herschrijven. En daar kan ik jullie hulp zeker weten bij gebruiken. Dus... Ik schiet een hoop vragen op jullie af. Wie zo vriendelijk is al deze vragen grondig te beantwoorden, zal ik belonen met 3 credits en reclame voor 3 van je creaties. En eens ik proeflezers nodig heb, is de kans groot dat ik die onder jullie uitkies, al kan dat natuurlijk nog wel een tijdje duren.
Wie echter geen tijd heeft om al deze vragen te beantwoorden, kan me ook helpen door het gedeeltelijk te doen of gewoon een algemene mening te geven. Afhankelijk van hoeveel ik daar mee kan doen, krijg je dan uiteraard ook een beloning, in de vorm van reclame en misschien een paar credits.
Vragen beantwoorden kan in een reactie, via pb of desnoods, voor wie dat graag heeft, mag je me een pb sturen met je e-mailadres en dan stuur ik je het volledige verhaal in een word-document en dan kan je via die weg opmerkingen geven.

Dus... hier gaan we dan.

1) Bij het invullen van deze lijst, hoever zit je met lezen? (oorspronkelijk verhaal uit of niet, al bezig in het vervolg of niet, bij welk hoofdstuk ongeveer?)
2) Wat vind je van de verhaallijn in het algemeen? (origineel?)
3) Zit er genoeg spanning in het verhaal? Zo nee, heb je tips om dat te verbeteren?
4) Zit er genoeg humor in het verhaal? Zo nee, heb je tips om dat te verbeteren?
5) Zijn de gebeurtenissen geloofwaardig beschreven?
6) Heb je een gevoel van een verhaal met een duidelijke lijn, of eerder een opsomming van gebeurtenissen die toevallig een verhaal vormen?
7) Zitten er stukken in die te langdradig zijn?
8) Zitten er tegenstrijdigheden in het verhaal?
9) Vond je dat het verhaal uitnodigde om verder te lezen, of maakte het niet zo uit wanneer er een nieuw deeltje kwam?
10) Blijf je na het lezen van het verhaal (of van de kleine vervolgen) nog met vragen zitten?
11) Blijft het voor de personages overzichtelijk wie wie is, of is het af en toe verwarrend?
12) Heb je het gevoel dat je de personages hebt leren kennen?
13) Is het duidelijk waarom de personages doen wat ze doen? Zijn hun handelingen geloofwaardig? Zo nee, waar niet?
14) Wat vind je van de verwoordingen en schrijfstijl in het algemeen?
15) Zijn er woorden, zinnen, uitspraken, … die ik te vaak gebruik?
16) Zitten er opvallende (of veel voorkomende) spelfouten of grammaticale fouten in?
17) Is er niet te veel beschrijving? Heb je het gevoel dat je het voor je ziet?
18) Begrijp je alles wat er gebeurd, gezegd wordt, ...?
19) Wat vind je van de tijdsprongen? Zou je die behouden in de herschreven versie?
20) Van welke dingen uit het verhaal vind je dat ik ze zeker moet behouden?
21) Welke dingen in het verhaal moeten volgens jou geschrapt of veranderd worden?
22) Wat vinden jullie van het einde? Houden zoals het nu is, iets eerder zetten (na verslaan vuurheer bijvoorbeeld) of later (na Keylina's kroning)?
23) Wat zou ik doen met het perspectief? Zoals nu, alles vanuit Lizzie, maar dan de Keylina pov schrappen? Of van in het begin een meervoudig vertelperspectief?
24) De herschreven versie wordt geen avatar-fanfic. Dus is de vraag, wat doe ik dan wel? Verschillende rijken met mensen met bepaalde magische krachten? Verschillende soorten wezens die tegen elkaar vechten? Of eerder gewoon, zonder magie of fantasy, verschillende landen? Of nog andere suggesties?
25) Hebben jullie nog een idee voor een andere aanleiding voor een oorlog dan gewoon een rijk dat zich beter voelt dan de rest?
26) Heb je nog andere tips voor wanneer ik dit verhaal herschrijf? (verhaallijn, personages, gebeurtenissen, schrijfstijl, ...)
27) Laatste vraag: Als het klaar raakt en helemaal herschreven is, lijkt het je dan een leuk idee om proeflezer te zijn?

Reageer (4)

  • Fennec

    Ik zag dit toevallig langskomen en vroeg mij af of je er al wat van gemaakt had. Ik heb nog nooit naar jouw verhalen gekeken maar het lijkt mij wel wat :)

    5 jaar geleden
    • katl1

      ik ben er mee bezig :-) Het duurt alleen een stuk langer dan verwacht, maar het verhaal zelf wordt dan ook langer

      5 jaar geleden
  • Bcollienr1

    1) ik heb het net uit (:
    2) ik vind het leuk en origineel
    3) jaa
    4) jaa
    5) ik vind van wel
    6) het heeft wel een duidelijke verhaal lijn
    7) soms
    8) niet echt
    9) jaa
    10) ik weet deze nog niet want ik heb de vervolgen nog niet gelezen
    11) het blijft duidelijk
    12) ja
    13) ja
    14) redelijk
    15) nee
    16) niet veel
    17) ik zag het goed voor me
    18) ja
    19) zonder de tijdsprongen was het waarschijnlijk te langdradig waardoor ik zou afhaken
    20) de plottwists
    21) idk
    22) na keylina's kroning
    23) alles vanuit Lizzie
    24) verschillende rijken met magische krachten denk ik
    25) iets wat in het verleden gebeurt is waardoor de huidige leider wraak wil
    26) idk
    27) jaaa

    7 jaar geleden
  • Altaria

    1) Ik heb het verhaal uitgelezen en bij het andere verhaal staan nog geen hoofdstukken maar mijn abo wel al!
    2) Ik vind je verhaallijn super orgineel, het was echt heel tja hoe zeg je dat awesome/super/cool iets in die richting ik weet alleen geen exact woord.
    3) Er zat veel spanning in. Ik haat je cliffhangers maar je schrijft ze wel goed.
    4) Het verhaal is redelijk serieus beschreven. Misschien kan je er een keer een beetje humor bijgooien door een stomme of misschien een beetje ironische opmerking ofoziets geen idee eigenlijk.
    5) Ja ik vind ze heel geloofwaardig beschreven. Ook omdat je de personages heel geloofwaardig neerzet denk je inderdaad, ja die zou dat kunnen doen.
    6) Ik vond er wel een hele duidelijke rode draad in zitten. (normaal lees ik niet zulke lange stories dus dit vond ik wel heel erg leuk)
    7) Nee je hebt alles wel goed beschreven, misschien (als ik een tip mag geven) als mensen gewoon door je hoofdstuk lijst bladeren en daar bijvoorbeeld zon 20 keer Voorspelling komt uit? Zien staan denken ze hè wat langdradig maar ik vind het meevallen die mensen moeten gewoon verder kijken dan hun neus lang is :P
    8) Ik weet niet precies waarop je doelt met tegenstrijdheden maar je had niet zo van: Wat doet die nu weer dat past helemaal niet bij hem/haar. En ja er zat een beetje mysterie in dat je eerst niet wist wat iets was maar zonder mysterie geen verhaal.
    9) Ik vond het heerlijk als ik zag prive bericht van Katl1. Dat zegt genoeg denk ik.
    10) Ja met 1jte, wanneer komt het nieuwe hoofdstuk bij het vervolg (A)?
    11) Nee ik vond de personages erg duidelijk.
    12) Jazeker! Ook als lezer krijg je een band met ze!
    13) Ja ik vond het duidelijk wie wat deed en waarom. Het paste bij ze.
    14) Ik vind je schrijfstijl echt super. Het is duidelijk en het leest goed. Je bent ontzettend vooruit gegaan met schrijven. Het leest super lekker nu. Terwijl ik dat bij het eerste hoofdstuk dat niet vond. Je hebt mij om.
    15) Niet meer. In het eerste hoofdstuk beschreef je alles nog. Nu leest het lekker.
    16) Daar heb ik eigenlijk niet zo op gelet.. :$
    17) Zie vorige vragen
    18) Daar heb ik maar 1 antwoord voor: JEP!
    19) Ik zou gewoon de tijdsprongen laten zitten. Anders wordt het zo langdradig.
    20) SUPERLIZZIE!! oke maar die kan je moeilijk weg laten....
    21) Niks dat ik weet. Je kan er moeilijk iets uithalen want anders verander je al gauw best veel...
    22) Als je het houd zoals nu houd je het heel spannend. (Ook voor deel 2) dus ik zou het zo laten zitten.
    23) Ik vind persoonlijk de stukjes van Keylina's perspectief ook erg leuk. Dus gewoon laten zitten.
    24) Misschien niet alleen de elementen erin laten. Maar ook andere gaven ofzoiets. Bijvoorbeeld ontzichtbaar worden geen idee. Want als je de avatar erin laat met alleen de elementen. gaat het misschien toch een verwijzing naar Avatar opleveren.
    25) Een rijk dat heel boos is. Omdat het altijd achtergesteld is aan de rest omdat het niet goed voor zijn mensen zorgt maar alleen voor de adel.
    26) Nope!
    27) JAAAA!!!!YESSS!!!QUI!!!!JEP!! en nog meer van zulke woorden.

    1 decennium geleden
  • Catmint

    1. Dit verhaal uit, kga zo kijken bij het vervolg.
    2. Echt origineel. Ben ook heel erg benieuwd naar hoe het als OP wordt.
    3. Genoeg spanning ja. Ik had soms echt zoiets van Shit, er is geen hoofdstuk meer. MAAR HET IS ZO SPANNEND!!!!!!!
    4. Humor, mja, niet zo, maar dat hoeft ook niet altijd heel erg veel. Wat je wel kan doen is bijv. een keer een flauw mopje erin gooien of een actie die een beetje stom is schrijven
    5. Ja. Geloofwaardig geschreven. Voor zover een fantasyverhaal dan geloofwaardig over kan komen.
    6. Ik had eigenlijk wel een duidelijke lijn erin gevonden. Ook een hele leuke lijn vond ik.
    7. Nee, alles was precies goed eigenlijk. Niet te kort en niet te lang. Gewoon dat je goed door kan lezen zonder dat je denkt Gaaaap of hebt Huh, is het nu al klaar?
    8. Niet echt. Wel dingen waarvan ik dacht Huh? Maar waar je dan weer wel later een uitleg kreeg. Dat is juist leuker
    9. Uh-hu, ik was altijd aan het wachten op een nieuw hoofdstukje.
    10. Nee, eigenlijk niet. Want ja, het verhaal had dan ook 261 hoofdstukken waarin alles goed uitgelegd werd.
    11. In het begin was het nog wel eens Who the hell is that? Maar naarmate het verhaal vordert onthoud je dat gewoon.
    12. Ja, heel erg! Je krijgt er ook een soort van band mee als lezer zelf vind ik.
    13. Ja, geloofwaardig en het is duidelijk wat ze doen.
    14. Echt, ik zou willen dat ik zo kon schrijven O.O Ik kan dat echt niet! Echt super geschreven, leuke schrijfstijl en tja, goede verwoording.
    15. Niet echt, het is gewoon nodig om sommige benamingen te gebruiken.
    16. Nee, niet echt. Niet opgevallen in ieder geval, dus dat is een goed teken.
    17. Ik heb echt het gevoel gehad dat het een film was waarin ik zelf Lizzie was. Ik kon alles helemaal voor me zien.
    18. Jup, ik begrijp het helemaal!
    19. Ja, ik zou ze wel behouden. Anders krijg je van die ellenlange stukken ertussen waarin je ook gewoon een tijdsprong kan maken.
    20. Dat moet je helemaal zelf weten vind ik. Ik zou wel namen niet te veel veranderen, maar wel zo maken dat ze origineel zijn. Tja. Het gevecht sowieso behouden evenals het idee van Lizzie en Keylina die zusjes zijn
    21. De benamingen en dingen die van Avatar zijn veranderen naar iets van jezelf.
    22. Dat ligt aan of je een vervolg gaat schrijven. Als je dat gaat doen zou ik het zo laten, maar anders na Keylina's kroning.
    23. Ik weet niet of je Percy Jackson kent, maar Rick Riordan schrijft ook vanuit verschillende pov's alleen dan in de 3e persoon ipv de ik-vorm. Dat zou ik doen, dat is leuker lijkt me.
    24. Ik zou het wel met magische krachten doen en verschillende rijken. Of met verschillende soorten wezens met magische krachten, anders kan die Agni Kai niet echt lijkt me. Niet in onze wereld, dat is echt saai.
    25. Misschien dat een van de rijken het gevoel heeft dat ze overal buiten worden gelaten. Bij meetings en bij problemen die de hele wereld aan gaan zeg maar.
    26. Verhaallijn gewoon zo laten! Het is echt super! Schrijfstijl ook super! Personages zijn goed uitgewerkt en de gebeurtenissen zijn goed uitgelegd.
    27. Ja, lijkt me echt super! Ik ben echt benieuwd naar het Niet-Fanfic verhaal

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen