Foto bij De 100e Hongerspelen - 279

“Ik denk erover”, beloofde Katniss. “Je krijgt morgen mijn antwoord.”
“Oké”, zei Peli aarzelend.


“Peli, maak je geen zorgen, ik denk heus om je dochter hoor”, suste Katniss. “Kan je dat zomaar betalen trouwens, een avox?”
“Normaal kost dat een jaar huur, en toestemming natuurlijk. Ik, dat geld heb ik wel, een spelmaker krijgt een aardig loon.”
“Goed, ik denk erover”, zei Katniss. “Nu we het toch over avoxen hebben, kan je Lisbet even naar Lavinia sturen? Je weet wel, die avox die ook in Snows gevangenis zat. Ik had haar beloofd haar kennis te laten maken met een andere avox, zodat ze toch iemand heeft om mee te communiceren.”
“Oh, ja, oké, dan blijf ik wel even bij Cille”, zei Peli. Katniss knikte.

“Ik geloof dat we eens moeten vergaderen”, zei Peeta. “Over het bestuur.”
“Dat lijkt me geen slecht idee”, zei Katniss. “Even kijken, kan jij Effie, Gale, Haymitch en Adriënne halen? Dan haal ik Portia, Inne, Johanna en Toista.”
“Peli niet?”
“Voor het eerste stuk heb ik haar er liever niet bij”, zei Katniss. “Daarna wel. Ze wil nu even liever bij haar dochter zijn, dus dat komt goed uit.”
“Oké”, stemde Peeta in.

“Goed”, zei Katniss, toen iedereen weer bij elkaar zat. “We moeten maar eens bespreken welke wetten we als eerste gaan regelen.”
“Geen Hongerspelen meer”, zei Gale zonder aarzelen.
“Uiteraard”, stemde Katniss in. “Maar waar ik het eerst even over zou willen hebben, zijn de avoxen.”
“Ik dacht dat zij laatste prioriteit waren?”, vroeg Adriënne verbaasd.
“Hen bevrijden is laatste prioriteit”, zei Katniss. “Maar dat wil niet zeggen dat ik hen zo lang aan hun lot overlaat. Wat zijn momenteel de regels rond avoxen?”
“Iemand die tot avox veroordeeld wordt, wordt toegewezen aan één van de avoxbureaus”, dreunde Effie op. “Ze moeten als eerste onder de grond werken, tot hun familie geld betaald om hen een betere baan te geven. Ze kunnen bovengronds werken om de straten proper te houden, als bedienden in bepaalde voorzieningen of verhuurd worden aan iemand. Avoxen hebben geen rechten, ze moeten alleen de bevelen gehoorzamen die hen gegeven worden.”

Reageer (4)

  • Fadedd

    spannend , snelverder plz xx

    1 decennium geleden
  • molentje1313

    Snel verder

    1 decennium geleden
  • dayxdreamer

    Ja, daar zou ik rap iets aan doen.

    snel verder!

    1 decennium geleden
  • Marly2801

    Nou nou, wat een regels!
    Snel verder (:

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen