Foto bij De 100e Hongerspelen - 280

“Iemand die tot avox veroordeeld wordt, wordt toegewezen aan één van de avoxbureaus”, dreunde Effie op. “Ze moeten als eerste onder de grond werken, tot hun familie geld betaald om hen een betere baan te geven. Ze kunnen bovengronds werken om de straten proper te houden, als bedienden in bepaalde voorzieningen of verhuurd worden aan iemand. Avoxen hebben geen rechten, ze moeten alleen de bevelen gehoorzamen die hen gegeven worden.”

“Juist”, zei Katniss. “Nou, als eerste wil ik dan dat wordt vastgelegd dat ze recht hebben op drie degelijke maaltijden per dag.”
“Dat is redelijk”, vond Portia.
“En ik vind dat ze hun familie mogen bezoeken.”
“Dat is moeilijk te regelen, Katniss, hun families kunnen niet met hen praten.”
“Dan moeten ze schrijven”, zei Katniss. “Of de families moeten gebarentaal leren.”
“Ik vind dat ze daar recht op hebben”, zei Gale meteen. “Het zijn ook maar mensen.”
“Eén keer per week, een paar uur”, vulde Peeta aan.
“Dat is onmogelijk”, zei Effie, die al even aan het rekenen was. “Hooguit één keer per maand, drie uur lang.”
“Maar…”, protesteerde Katniss.
“Dat is al veel meer dan ze nu hebben”, zei Adriënne.
“Goed dan”, ging Katniss akkoord. “Dan hebben ze daar recht op en dat kan alleen geweigerd worden als de familie of de avox zelf het niet wilt.”
“Goed”, zei Effie, die dat opschreef. “Maaltijden en familie bezoeken. Nog iets?”
“Ja, over dat kopen”, zei Katniss. “Wat mij betreft kan dat blijven zoals het nu is, maar ik vind dat iedereen het recht moet hebben een verzoek in te dienen om een avox te kopen, gewoon op papier, en dat ik of iemand anders daar dan over oordeelt, op voorwaarde dat ze de avox al een tijd huren. Hoe lang is dat nu?”
“Ze kunnen ze kopen na drie jaar huren”, zei Effie. “Maar dat kunnen alleen hoge functionarissen en maximaal één avox per persoon. Al heeft de presidente het recht er meer tewerk te stellen in haar huis.”
“Goed, dat blijft dan zo, maar dan mag iedereen het aanvragen”, zei Katniss. “Alleen wil ik nog één ding aanpassen, ik vind dat avoxen mogen weigeren gekocht te worden, al blijven ze dan natuurlijk wel bij het avoxbureau.”
“Dat moet kunnen”, zei Effie, en ze schreef het op.
“Katniss?”, vroeg Adriënne zacht. “Mag ik mijn avoxen houden? Vader heeft er twee die al een hele tijd voor mij werken, omdat, nou ja, ik kan niet lopen en ik heb soms hulp nodig.”

Reageer (4)

  • Fadedd

    leuk.. snel verder xx

    1 decennium geleden
  • Marly2801

    Ik zou gwn ja zeggen..
    Snel verder (:

    1 decennium geleden
  • molentje1313

    Verder!!!!!!

    1 decennium geleden
  • dayxdreamer

    Als de avoxen het zelf willen, zou ik het niet weigeren Katniss :p

    snel verder

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen