Foto bij De 100e Hongerspelen - 285

“Wel, ik vroeg me af of je graag voor Peli werkt.”

Lisbet knikte enthousiast.
‘Ze is goed voor me en Cille is echt lief. Vergeleken met andere klusjes die ik eerder moest doen, is dit echt geweldig. Ik zou natuurlijk veel liever vrij zijn, maar als avox mag ik niet klagen. Mevrouw Holaine houdt echt rekening met me.’
“Wat mis je het meeste aan vrij zijn?”, vroeg Katniss met een glimlach.
‘Mijn familie. Mijn vrienden van vroeger. Eens gek kunnen doen. Mijn hobbys. Gewoon buiten kunnen gaan wandelen. Er is zo veel…’
“Dat begrijp ik”, zei Katniss ernstig. “Lisbet, wat heb je gedaan waardoor je een avox werd?”
‘Mensen die ik ken hadden een protest tegen Snow georganiseerd, ze vroegen of ik niet wou meedoen.’
“En jullie werden al snel gepakt, is het niet?”
‘Nog voor we echt iets gedaan hadden zelfs, iemand heeft ons verraden. Dat is nu al meer dan tien jaar geleden.’
“Je hebt er al een lange straf op zitten dan”, zei Katniss. Ze zuchtte even. “Kijk, Lisbet, ik ben presidente nu. Ik ben tegen avoxen, en dan bedoel ik tegen jullie slavernij, maar ik kan jullie onmogelijk meteen bevrijden. Ik probeer wel…”
In de kamer naast hen klonk plots geschreeuw. Lisbet sprong meteen op en rende erheen, maar Peli was eerder om haar dochter te kalmeren.
“Lisbet, waar was je?”, vroeg ze streng.
“Je mag haar niets kwalijk nemen, Peli”, zei Katniss. “Ik had een paar vragen voor haar. We waren hiernaast, hooguit een paar minuten nu.”
“Oh.” Peli zuchtte. “Sorry, het is hier nogal stresserend voor Cille, ze kent de omgeving niet en…”
“Geeft niet”, zei Katniss met een glimlach. “Ik wou je er dadelijk bij halen trouwens.”
“Heb je… Ik bedoel, wat ik gevraagd had…?” Peli keek Katniss hoopvol aan.
“Daarstraks in de vergadering zijn er al een paar dingen besproken voor jij er was, Peli”, zei Katniss. “Over avoxen.” Zowel Peli als Lisbet keken Katniss vragend en heel geïnteresseerd aan, en ook Cille leek te begrijpen dat er belangrijke dingen gezegd waren. “Zoals ik net tegen Lisbet wilde zeggen, ik kan niet zomaar alle avoxen vrijlaten, maar ik wil hen wel al helpen. We hebben bepaalde dingen besloten, dingen waarop avoxen vanaf nu recht zullen hebben.”

Reageer (1)


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen