Het eten met de beroeps is echt een lachertje. 'Doe alsof ik iets grappigs heb gezegd' zegt Vulcan doodserieus.
Ocean en Lia barsten in het lachen uit, Edmund, Octavia, Ramon en ik hebben even tijd nodig, maar daarna doen we gewoon wat ons gevraagd wordt.
'Zie je die kleine knul van district 7?' vraagt Ramon grijnzend. 'Ja' antwoordt Octavia vrolijk. 'We hebben hem zien boogschieten op de schietbanen' gaat Edmund verder. 'Altijd raak' voegt Ramon er aan toe. 'Holy Shit!, Een boog is mijn wapen! ' Octavia moet van geluk spreken dat ze het niet vollenbak heeft uitgeroepen, maar haar stem nog kon inhouden. 'Oké, die zet ik dan op mijn lijstje van jochies die je moet doden voor ze ambetant worden.' Dit was Vulcan.
Alweer klinkt er gelach op onze tafel. De Grote jongen uit district 3 kijkt ons even hoofdschuddend aan.
Hij is meer dan 2 meter lang, draagt altijd een swaggermuts en heeft een licht baardje. 'Zet hem maar bij grote jochies om te doden' antwoord Lia doodserieus.
'Wat is er, je bent zo stil?' vraagt Ocean aan me. 'Ach, laat haar toch, ze is gewoon bang dat we haar vroeg of laat gaan afmaken in de arena.' lacht Octavia.
'Je bent vergeten dat District 1 en 2 bijna altijd winnen, en dat 4 niet de baas is van de beroeps.' Edmund snoert het gemene meisje haar mond.
Ik ben hem heel dankbaar. Hij heeft zojuist mijn reputatie beschermd. 'En zij kan goed zwaardvechten en jij niet, terwijl jij er al jaren voor hebt getraind' voegt Vulcan er aan toe. Octavia zit in de val, heel even kijkt ze de blonde jongen uit 1 sjagrijnig aan, daarna ruimt ze af en stapt ze boos weg.
'Van die zijn we ook al verlost' lacht Lia. Ik barst uit van het lachen, net als de andere tributen aan de tafel.
De enige die toch zwijgt is Ramon, de jongen uit district 4.
Na een namiddagje Camouflage en Speerwerpen met Edmund en Lia zit de eerste Trainingsdag erop.
'Tot ziens' zegt Lia tegen me.
'Toedels' antwoord ik naar haar, en ik knipoog naar Edmund, er verschijnt een glimlach op zijn gezicht.


Ik stap in de lift en druk op het knopje 12. ietsje later sta ik op het districtsverdiep van ons.
Ik ga eten met Orlando, Haymitch en Effie. Cinna en Portia zijn er even niet bij.
'En, Hoe was jullie eerste trainingsdag?' vraagt Haymitch nieuwsgierig. ook Effie haar ogen blinken.
'Goed' zeg ik. Haymitch kijkt naar Orlando 'Viel best mee.' zegt hij.
'Hoezo, viel best mee?' vraagt Effie hem.
'Alles is me goed gelukt, maar ik zie dat er overal bondgenootschappen vormen, en ik heb niet echt een goede bondgenoot.' zegt hij.
Effie kijkt hem medelijdend aan, maar daarna eten we gewoon.
'Ik heb niet echt honger' zeg ik wanneer ik mijn mond afveeg en naar mijn kamer ga.
Haymitch komt me achterna. 'Hoe zit het met jouw training? heb je mijn raad opgevolgd?'
'Ja' antwoord ik. 'Ik heb veel nieuwe dingen bijgeleerd, zoals slingeren, speerwerpen, messengooien, camoufleren en zo voort.'
'Flink, lieverd' antwoord Haymitch. 'En bondgenoten?' vraagt hij.
'Ja, ik heb een vriendin uit district 2 gemaakt, Lia noemt ze, ook met de andere beroepstributen kom ik wel degelijk overeen, behalve het meisje uit 4.'
Haymitch fronst zijn wenkbrauwen. 'Goed, dat je al goed staat bij anderen, maar beschouw de beroeps niet als je vrienden: eerst lachen ze en spelen ze met je maar daarna zijn het je ergste vijanden. onthoud dit.' voegt hij er aan toe wanneer hij daarna weggaat.
Even staar ik hem achterna.


(even een vraagje, wat vinden jullie van de tributen? :) )

Reageer (1)

  • Heronwhale

    als antwoord op je vraag:
    ik vind de tributen echt leuk omschreven en het gedrag past ook bij het district waar ze vandaan komen

    schrijf snel verder!

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen