~ 5
Mary stormde Liams kamer binnen. Liam jongen, het is 11 uur. Wil je alsjeblieft je bed uitkomen? Ik krijg Ashley ook al haar bed niet uit! “Maaaaam, het is vakantie…” Jammerde Liam. “Ja dat kan goed zijn maar jullie mogen me wel komen helpen. Ik heb nog heel wat werk beneden met de versiering en het eten. Jullie vader is gaan werken dus ik zou het fijn vinden als je op zou staan.” Mary liep de kamer weer uit. “Urgh, ze zit helemaal vol met stress”, dacht Liam. Er werd op de deur geklopt. “Jaaaaaaaa mam, ik kom!” schreeuwde Liam geïrriteerd. Ashley kwam de kamer binnen. “Oh, sister. Sorry, mama is enorm nerveus en..” voordat Liam zijn zin kon afmaken had Ashley dat al voor hem gedaan.” … Ze zeurt de oren van ons hoofd, ik weet het.” Zei ze. “Voel jij je ook zo dubbel of heb ik dat alleen?” vroeg ze terwijl ze op de rand van het bed ging zitten. “Hé, Ash. Kop op, ze komen pas deze avond en het zal wel goed verlopen, geloof me. Liam stond op en ging samen met Ashley naar beneden. Daar dekten ze de tafel alvast en hielpen ze hun moeder met het eten. “Jullie zien er allebei maar afwezig uit. Wat scheelt er?” vroeg Mary aan haar kinderen die zwijgend de glazen rangschikten. “Niets hoor” zeiden ze in koor. Ze keken elkaar aan en beseften dat ze niet aan de vragende blik van hun moeder zouden kunnen ontsnappen. Mary zei: “Liam, je bent echt verliefd op Lori, hé?” Er ontstond een stilte. “ En Ashley, jij bent bang voor de plotse reunie met Ian hé?” Ashley en Liam knikten, opnieuw tegelijk. Mary liet haar kookgerief liggen en liep naar de woonkamer waar ze even op de bank ging zitten. “ Kom eens hier,jullie.” Ze gingen elk aan een kant zitten van hun moeder. “Jullie maken jullie teveel zorgen. Ik zou jullie willen vragen om er gewoon van te genieten vanavond,het is tenslotte kerstavond. Dat hoort een feest te zijn met sfeer en gezelligheid.” Zei Mary. “Trouwens Liam, ik ben het niet gewoon dat jij geen grote mond hebt en dat je zo goed overeenkomt met je zus.” Lachte ze. Liam moest lachen. “Sorry mam.” Stamelde hij. “Je hebt gelijk, mam.” Zei Ashley, “ we gaan ervan genieten. Toch broertje?” en ze gaf haar broer een por.” Jaja.” Mompelde hij. “Mooi zo.” Zei Mary die haar kinderen tevreden aankeek. “Nou opschieten jullie, er moet nog veel gebeuren!” commandeerde ze.
Toen het 17 uur was hadden ze alles klaargezet en was de hele familie klaar voor kerstavond. Van zodra Ashley klaar was ging ze naar haar kamer waar ze haar laptop openklapte. Naast haar laptop zag ze haar mobieltje oplichten. Het was Kyra die een smsje had gestuurd. “Succes vanavond! Alles komt wel goed. Dat weet ik zeker. En anders hoef je me maar te bellen hé. Alvast prettig kerstfeest!xxx” Ashley glimlachte. “Thanks sweety! Je bent een geweldige beste vriendin ! voor jou ook prettig kerstfeest xxx” stuurde ze terug. Door Kyra’s smsje voelde Ashley zich weer wat opgewekter en ze had zichzelf voorgenomen dat ze zo normaal mogelijk zou doen tegen Ian en dat alles vanzelf wel op zijn plaats zou vallen. Op facebook zette ze een status: “Straks kerstavond vieren. Een prettige avond aan iedereen. X” Ze twijfelde of ze Ian er in moest taggen. Ze deed het maar niet en klikte op ‘posten.’ Liam kwam de kamer binnen. “ Sister, ik heb een paar films uitgekozen uit de reeks die pap voor ons had meegebracht. Wil je even kijken of je ze goed vindt?” vroeg hij. “Hmm”, zei Ashley.”Het zijn echt allemaal melige kerstfilms. Geef mij maar een goede komedie ofzo.” Liam keek haar verbaasd aan. “Ash, we gaan echt niet kijken naar een komedie of horror als onze crushes hier zijn, denk eens na!” Ashley lachte. “Sinds wanneer ben jij zo romantisch broertje?” Liam gaf haar een por. “Auw! Oke, oke ik zwijg al.” Zei Ashley. “Maar als ik echt moet kiezen uit die films, neem dan een kruising tussen en romantische film en een komedie, oke?” Liam knikte. “Oké, deal!” zei hij. “En nu mijn kamer uit jij!” riep Ashley.
Ashley liep naar haar kleerkast. Het was ondertussen tijd geworden om haar om te kleden. Ze zocht een halfuur naar de perfecte kledij. Het ene was te feestelijk, het andere te gewoontjes. Uiteindelijk ging ze voor een lichtgroene jurk, die stond mooi bij haar roodachtige haar. Vervolgens deed een zwarte haarband in en bracht ze eyeliner en mascara aan. Ze maakte een foto vanzichzelf toen ze klaarwas en stuurde die met haar smartphone naar Kyra. “ goedgekeurd?” schreef ze erbij. Na 2 minuten kreeg ze een antwoord: “ Wouuuw! Prachtig!” Ashley lachte tevreden naar haar mobieltje en keek op de klok. “18:52u” , stond er. Ze haalde diep adem, keek nog een keer in de spiegel en haastte zich daarna naar beneden. David en Mary zeiden ook dat ze er stralend uitzag. 5 minuten later kwam Liam vervolgens ook de woonkamer binnen en hij had ook zijn mooiste outfit aangetrokken. Ashley porde hem. “ staat je goed, bro!” lachte ze. “Dankje, jij mag er ook wel zijn hoor,sis!” zei hij en hij gaf haar een knipoog. Mary lachte. Toen ging de deurbel. Ashley versteende. David zei: “Daar zijn de eersten!” Ashley liep als een robot achter haar vader, moeder en broertje aan toen ze naar de deur liepen. David deed de deur open. Amanda gaf David en Mary opgewekt een zoen op hun wangen. “Heee! Lang geleden!” riep ze vrolijk. Achter haar kwam George aangelopen die hen ook uitgebreid begroette. En dan kwam Ian twijfelend binnenlopen.Op dat moment keek Ashley hem aan, recht in de ogen. Ze hoorde en zag alles in haar omgeving vervagen. Alleen Ian zag ze heel scherp staan. Hun ogen ontmoetten elkaar,daarna keek hij snel weer weg.
Er zijn nog geen reacties.