In een bos, hier heel ver vandaan, waren eens twee muizen die te gekke avonturen beleefden.

Roodstaart was net klaar met Langstaart wassen toen Maanzwaai binnenkwam in de holle boom waar ze aten en slapen. Maanzwaai zij; 'Nachtzon houdt zo een toespraak, kom mee naar buiten!' Waarop Maanzwaai zij dat dat prima was. Ze gingen met z'n drieën naar buiten en zagen dat alle andere muizen er al waren. Net toen ze waren gaan zitten kwam Nachtzon naar buiten. Nachtzon had een slank maar gespierd lijf en ze was bruin met een witte vlek op haar snuit. Ze ging op de grote steen midden in hun kamp zitten. Alle ogen waren op haar gericht toen ze met haar verhaal begon; 'Best muizen van het zonnerijk, zoals jullie weten heeft Blauwvacht een week geleden vijf gezonde jongen gekregen'. Er klonk instemmend gemompel en ze vervolgde haar verhaal; 'Helaas zijn twee van haar jongen gestolen.' Roodstaart keek Langstaart aan. Onee, dachten ze allebei, want jongen in de clan waren hard nodig. Als jongen twee maanden oud waren, werden ze getraind om krijger te worden. Roodstaart en Langstaart waren allebei leerlingen van Maanzwaai. Omdat ze uit twee nesten kwamen die tegelijkertijd geboren waren, werden ze tegelijkertijd leerling. Je zou natuurlijk denken dat er meer dan genoeg muizen geboren werden, maar dat is niet zo. als je nog geen leerling bent (je word leerling als je twee maanden bent), heb je nog geen beschermend laagje. Dat beschermende laagje krijg je als je leerling word. maar ongeveer 20% van de jongen overleeft het. Daarom zijn jongen zo belangrijk. Nachtzon ging door met haar verhaal; 'Ik denken niet dat een kat de jongen heeft gestolen omdat het niet naar kat rook in de nestkamer, wat ik denk is dat de donkermuizen ze gestolen hebben!' Er barste een enorm kabaal los toen ze dat zij. Sommige muizen riepen boze kreten terwijl andere alleen ongelovig voor zich uit konden staren. 'Stilte!' Riep Nachtzon. 'Als jullie de jongen aan hun lot willen overlaten vind ik dat goed, maar ik ga ze zoeken en wie mee wil mag mee!' Nachtzon begon kalmer te praten; 'We hebben geursporen gevonden die richting het kamp van de donkermuizen leiden en daar ga ik heen om ze te zoeken. Het zal gevaarlijk zijn en we vertrekken al vanavond, maar als je mee wil zet dan nu een stap naar voren.' Roodstaart en Langstaart stapten meteen naar voren. 'Wauw, een echte missie, vet cool!' Zij Roodstaart, waarop Langstaart antwoorde, 'ja, supervet!' Er kwamen nog tien andere muizen naar voren, allemaal krijgers. Nachtzon stond op en zij; 'nee, nee, nee leerlingen mogen niet mee, jullie zijn nog helemaal niet sterk genoeg.' Waarop Roodstaart en Langstaart natuurlijk protesteerden; 'Maar dat is niet eerlijk!' Zij Langstaart, 'Wij mogen nooit eens mee op een spannende missie!' Ook Roodstaart vond het niet kunnen; 'Ja, leerling zijn is echt stom als je niet eens mee mag met leuke missies!' Ze zouden nog heel lang gediscussieerd hebben over het feit dat ze niet mee mochten als Nachtzon daar geen stokje voor had gestoken; 'Niks te maren, jullie blijven hier en gaan niet mee.' Verslagen gingen Roodstaart en Langstaart terug naar hun hol. Ze zouden daar gebleven zijn als Roodstaart geen geniale ingeving had gehad; 'Ik weet iets.' Fluisterde Roodstaart in Langstaarts oor. 'Wat?' Zij Langstaart. 'We kunnen ze stiekem achterna gaan!' Zij Roodstaart. 'Goed idee!' zij Roodstaart. 'Dat gaan we doen!'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen