1 januari 2015.

"Tell a girl she's beautiful, and she'll believe it for a moment. Tell a girl she's ugly, and she'll believe it for a lifetime."




Mensen. Mensen begrijpen elkaars waarde niet altijd. Ze denken niet over anderen als echte personen, zoals hen zelf. Mensen denken dat anderen alles kunnen hebben, maar dat zij zelf een uitzondering zijn. Zij denken dat de rest henzelf anders moet behandelen dan de andere mensen. Ze denken dat zij meer waard zijn dan hun medemens. Ze denken dat die ene kleine opmerking, er altijd nog wel bij kan, maar ze beseffen niet wat anderen meegemaakt hebben. Een mens moet je voor je zien als een breekbare vaas. Elke hatelijke opmerking, elk gemeen gebaar, elk onderliggend commentaar, alles zorgt voor deuken, en scheuren in die mooie, en unieke vaas. Maar die scheuren, en die deuken, zijn niet altijd zichtbaar aan de buitenkant. Ze zitten binnen in de vaas, waar niemand ze kan zien. En mensen denken dan dat er nog wel een tikje bij kan. En dan breekt die vaas. En als die vaas breekt, zijn er duizenden scherven. En daar valt geen nieuwe vaas, zonder breuken of scheuren, van te maken. Er zullen stukken missen, de lijm zal niet helemaal blijven plakken, er zullen gaten zijn, en die scheuren blijven. Als er nog meer scheuren komen, dan breekt de vaas, opnieuw en opnieuw, mar op een gegeven moment zijn de scherven zo klein dat ze niet meer te lijmen vallen. En de meeste mensen beseffen dit niet. Ze denken niet na over wat ze zeggen. Ze doen het gewoon. Ze nemen de moeite niet om te kijken hoe veel scheuren er zijn. Mensen begrijpen elkaars waarde niet. De goede en leuke dingen, die zullen de vaas sterker maken. Maar niet veel sterker, dat gaat beetje bij beetje, want mensen blijven breekbaar. Breekbaarder dan je misschien zou denken. En wees die persoon die er voor zorgt dat anderen niet breken. Wees de vriendelijke onbekende die glimlacht. Wees de persoon die dat doet. Want ook als je het niet zou denken, dat ene glimlachje kan de vaas een stukje sterker maken, en er voor zorgt dat hij nog niet breekt. Wees de schouder waar anderen op kunnen steunen. Wees de persoon die de waarde van andere mensen in ziet. Wees de persoon die anderen ziet als een gelijke. Wees de persoon die iedereen, jong en oud, crimineel of president, ziet als een mens. Als een gelijke. Als iemand met even veel recht op vrijheid en geluk als jij. Wees de persoon die glimlacht naar dat nieuwe meisje met het spraakgebrek, in plaats van er grappen over te maken. Wees de persoon die anderen begrijpt, want mensen die anderen niet als een gelijke zien, hebben we al genoeg. Wees de persoon die er voor zorgt dat er minder vazen breken. Want als ze gebroken zijn, zullen ze nooit meer worden zoals ze waren.

Reageer (1)


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen