Foto bij Jursena - 15

@Altaria: het is hetzelfde verhaal als waar ik jou het eerste stukje van heb toegestuurd hoor ;)
@alle anderen: ik heb iedereen even een pb'tje gestuurd ivm het verbeteren

“Nee, Lizzie”, zei Diana zacht. “Het is iets… Het is moeilijk uit te leggen… Het gebeurt soms, bij mensen die echt vreselijk ziek zijn, dat helemaal op het einde… Ze lijken eigenlijk beter te worden, maar worden dat niet.”
“Dus… Jullie bedoelen…”


“Ik ben bang van wel”, zei Yue. “Het spijt ons vreselijk, Lizzie. We kunnen haar niet beter maken, zelfs niet met alle kennis die we hebben. Zelfs niet als we haar maanden aan stuk zouden blijven verzorgen.”
“Keylina…” Mijn kleine zusje zou haar moeder verliezen.
“Lizzie, waarschuw je ouders”, zei Diana zacht. “We moeten een keuze maken nu. We kunnen het nog even rekken. Jursena lijdt ongetwijfeld vreselijk veel pijn, maar er bestaat een kans dat we haar nog heel even wakker kunnen maken, dat ze afscheid kan nemen. Of we maken er nu een einde aan, haar uit haar leiden verlossen.”
“Nee”, fluisterde ik. Yue en Diana keken me vol medeleven aan.
“Het spijt ons, Lizzie, we hebben gedaan wat we konden.” Ik stond op. Draaide me om. Liep naar de deur. Ik kon het niet bevatten. Jursena zou sterven. Echt. Definitief.

“Goedenavond, prinses.” Een dienstmeisje stond met een plateau met wat eten in de deuropening. Ik keek haar onwezenlijk aan. Goedenavond? Goed? “Prinses?”, vroeg ze aarzelend.
“Ga mijn ouders wekken”, zei ik. “Meteen.” Even staarde ze me geschrokken aan, maar toen zette ze de plateau op de eerste beste kast in de gang en rende er van door. Ik draaide me weer om. Ik keek naar Jursena. Hoe kon ik de keuze maken of Yue en Diana door moesten gaan of niet. Hoe kon ik bepalen of we haar nog meer pijn moesten laten lijden?
“Haar hand!” Ik rende een paar passen naar haar toe. Ze had haar hand verlegd. Haar vingers bewogen. “Jursena?”, vroeg ik zacht. Er kwam geen reactie.
“Ze hoort je, Lizzie, maar ze is niet in staat te reageren”, zei Diana zacht.
“Jursena?”, vroeg Yue kalm. “Ik weet dat je gehoord hebt welke keuze we nu hebben. Wil je dat we je wakker maken?” Haar hand bewoog weer zacht. “Of wil je dat we er een einde aan maken?” Geen reactie, maar Yue en Diana keken elkaar aan.

Reageer (2)


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen