Opdracht 1:
Schrijf de letters van het alfabet onder elkaar op en geef jezelf genoeg ruimte om zinnen te formuleren. Iedere nieuwe zin moet beginnen met de volgende letter.
Voorbeeld:
Als Japie naar het park gaat, rent hij als eerste naar de bloemen.
Bloemen in alle soorten, kleuren en maten
Chrysanten, lelies, rozen
De jongen heeft geen favoriete bloem
Echter vind hij rode bloemen mooier dan gele of oranje
F...
G..
H...
etc.

Onderwerp van je verhaal: Schrijven (dit kan over van alles gaan, zolang het maar te maken heeft met iets dat betrekking heeft tot schrijven. Een pen, papier, writersblock, verhalen etc)

Als je verdrietig bent, of boos.
Breng een pen en wat papier.
Chagrijnig of geïrriteerd, zolang het maar de waarheid is over hoe je je voelt.
Dan pak je de pen op, en zet je hem op papier.
En schrijf over iets, het maakt niet uit wat.
Flink doorschrijven, niet stoppen.
Gewoon door gaan totdat je geen papier meer over hebt.
Helemaal alleen blijven, niets om je af te leiden.
In ieder geval is het belangrijk je emoties echt te tonen.
Je moet niet beschaamd zijn en schrijven wat je denkt.
Kom op, laat het gaan.
Laat het gaan totdat je niet meer kunt.
Moe moet je zijn, uitgeput zelfs.
Nadat je hersenen uitgewrongen zijn, dan pas mag je stoppen.
Op het moment dat je denkt dat het goed is.
Pas dan leg je de pen neer.
Quizlet, daar kan je het op publiceren als je wilt.
Rusten mag erna gebeuren.
Sta op en ga naar buiten, laat jezelf niet verdrinken in het schrijven.
Tut tut, dat mag natuurlijk niet gebeuren.
Uv-stralen moet je op je huid neer laten komen.
Voordat je je afsluit van de echte wereld.
Want het is belangrijk om te leven.
XTC gebruiken of zoiets hoeft ook weer niet.
Yoga oefenen is misschien een idee.
Zolang je je maar geniet van het leven, is het allemaal oké.

Reageer (3)

  • Tad

    Leuk ABC! Zoals door mijn voorgangers al gezegd is hangt het allemaal met elkaar samen. Op deze manier lees je er vlot doorheen en komen de verplichte letters niet geforceerd over. De enige suggestie die ik - naast wat al gezegd is - kan geven is dat er gevoelsmatig een tegenstelling lijkt te zijn tussen alsmaar doorgaan met schrijven, pas mogen stoppen tot je hersenen uitgewrongen zijn en uitgeput moeten zijn, en jezelf niet in het schrijven mogen laten verdrinken. Die eerste drie formuleringen lijken juist te insinueren dat je dat wel moet doen, waardoor ik even terug moest lezen. Dat is echter echt het enige puntje waar ik mee kan komen en dan voel ik me al een ultieme muggenzifter, dus goed en leuk gedaan! :)

    8 jaar geleden
  • Agree

    Ik vind je verhaaltje heel erg mooi. Je oplossingen voor die moeilijke letters zijn creatief gevonden. Alles past goed bij elkaar en het heeft een goede samenhang.
    Alleen wel even opletten als je een komma gebruikt. Soms zet je er een hoofdletter achter. Al kan dat natuurlijk ook zijn door het beginnen van een nieuwe regel.

    8 jaar geleden
  • Dominhe

    Allereerst; een heel mooi ABC-verhaal.
    De zinnen lopen in elkaar over, hebben een verband met elkaar waardoor het ook echt als een klein
    verhaaltje te lezen is. Daarnaast vind ik dat je goed hebt nagedacht over welke woorden je gebruikt als
    beginwoord van de zin. Ze passen goed bij het verhaal en zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen omdat ze
    toevallig met de juiste letter begonnen.

    Dan nog een klein stukje opbouwende kritiek:
    Je zet in een zin erg vaak een komma neer, ook op plekken waar dit eigenlijk helemaal niet hoeft. Bijvoorbeeld gelijk in de eerste zin, hier hoeft in principe geen komma
    neergezet worden aangezien het een toevoeging op de zin is en niet een bijzin of een langere opsomming.
    Nog een voorbeeld hiervan is zin 4.
    Daarnaast komt in zin 4 en 5 twee keer het woordje en vlak na elkaar. Ik snap dat het net zo uitkomt door de letter E aan het begin van de zin, maar toch was het misschien een idee om één keer het woordje en weg te halen.

    Verder vind ik het echt een heel leuk en mooi verhaaltje, mag je best trots op zijn!

    8 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen