Omdat Ron zo snel mogelijk weg wou bij Sneep, kwamen we veel vroeger bij gedaante verwisseling dan gedacht. Ron was er ook veel slechter in dan gedacht. Daarna gingen we naar geschiedenis van de toverkunst, bezweringen en als laatste hadden we astronomie. Uitgeput kwamen we binnen in de leerlingenkamer.
'Bloody hell', klaagde Ron. 'Ik had helemaal niet zo veel huiswerk verwacht! Wat denken ze wel niet van ons?'
'Dat we ons huiswerk op tijd af hebben', lachte ik. 'Kom op, we kunnen beter meteen beginnen, dan zijn we er meteen van af.
We maakten een klein schemaatje. Eerst zouden we een opstel over de babbelbezwering maken, daarna gingen we meteen verder met het opstel voor Sneep. Als we daar mee klaar waren zouden we een samenvatting schrijven over hoofdstuk 1 van de geschiedenis van de toverkunst en als laatste zouden we hoofdstuk 2 van ons gedaanteverwisseling boek lezen. Toen ik bij de samenvatting was zag ik dat Ron vastliep bij de geur van een Sliasap.
'Ron, het staat op pagina 20', zei ik behulpzaam.
Hij mompelde wat en bladerde naar pagina 20, even later had hij het antwoord gevonden.

Ron propte zich helemaal vol met kip.
'Goed dat mijn huiswerk af is', zei hij trots.
'Ron, vanaf de samenvatting heb je het van mij overgeschreven', herinnerde ik hem er aan.
'O ja', zei Ron. 'Vergeten'.
Iedereen in de grote zaal was druk aan het praten. De twee dagen dat ik op Zweinstein was, had ik het nog nooit zo druk gezien.
'Ik moet alleen nog hoofdstuk 2 lezen', ging Ron verder.
Hij propte nog wat meer kip in zijn mond.
'Maar dat is zo gebeurt'.
Niet dus. Toen ik 's avonds rond 10 uur zei dat ik naar bed ging was Ron nog niet eens op de helft van het hoofdstuk.
'Hermelien, alsjeblieft', had hij smekend gezegd.
'Ik kan je niet helpen Ron, ik kan niet voor jou lezen'.
Dat Ron laat naar bed was gegaan wist ik die ochtend al helemaal zeker. Marcel had hem wakker moeten maken en hij had wallen van hier tot beaxbattons.
'Ron je ziet er vreselijk uit', zei ik hoofdschuddend.
'Nou bedankt Hermelien', zei hij plagend.
'Hoelang heb je gisteren nog aan je huiswerk besteed?'
'Ik was rond half 12 klaar', zei hij.
'Ben je gek?!' vroeg ik geschrokken.
'Half 12! Geen wonder dat je zo vreselijk erbij loopt, Ron dat kan echt niet!'
'Rustig maar', suste hij me. 'Alles kan, dus zelfs om half 12 naar bed gaan'.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen