Reigns hoort vanaf heden in het review team van de Q. Magazine. Zij heeft voor jullie een review klaarliggen van een bekende serie onder de Young Adult lezers. Genaamd De Selectie van Kiera Cass.

Titel: De Selectie
Onderdeel van een serie: De Selectie - Serie
Auteur: Kiera Cass
Uitgeverij: van Goor

In Illea, het oude Amerika, leeft een koninklijke familie uit kaste één die op zoek gaan naar een partner voor prins, Maxon. Vijfendertig jonge vrouwen uit verschillende kasten nemen deel aan de Selectie, nadat ze uitgekozen werden om voor een tijd bij de koninklijke familie te gaan wonen. Alleen moeten ze proberen om de prins te overtuigen dat zij de ware voor hem zijn, zodat er maar één meisje overblijft waar hij mee kan trouwen. Zij heeft dan ook meteen de kans op een beter leven. In het boek volg je voornamelijk het leven van America, een van de zovele dames die deelneemt aan de Selectie.

Ik moet eerlijk bekennen dat het boek me nooit eerder echt opgevallen was. De covers van de drie boeken uit deze reeks zien er best mooi uit, maar het waren nooit een van de eerste boeken die ik in handen nam. Toen ik van velen te horen kreeg hoe ontzettend leuk deze reeks was, ging ik het eerste boek, De Selectie, kopen. Gelukkig had ik achteraf geen spijt van mijn aankoop.

Het begin van het boek is een beetje langzaam en duurt nogal lang. Naarmate je verder gaat lezen, lijkt het alsof de rest dan weer in grotere stappen uitgeschreven is en alles veel sneller vooruit gaat dan in het begin. Je leert America in het begin kennen als een verliefd meisje, dat 's nachts stiekem uit haar slaapkamer sluipt om de liefde van haar leven te kunnen zien. Iemand die nog een kaste lager leefde dan America zelf.
Om het snel even over de kasten te hebben. In het boek is er een soort kastensysteem opgesteld. Van kaste één tot acht. Kaste één bestaat uit de koninklijke familie, omdat zij de rijkste van Illea zijn. Kaste acht is de kaste die het meest arm is. Elke kaste heeft dan ook zijn eigen beroepen.
America besluit deel te nemen aan de Selectie voor haar familie, om hen een beter leven te geven. Haar geliefde moedigt haar dan ook aan om mee te doen, omdat hij wil dat zij een beter leven krijgt. America is echter niet gemotiveerd en doet tegen haar zin mee, waarna ze ook nog eens echt geselecteerd wordt. Ze laat haar liefde achter en ook haar familie kan ze een tijdje niet meer zien. Wanneer America in het begin echter weinig interesse toont voor de prins, veranderd het naarmate het boek wel allemaal een beetje. Zo komt ze af en toe ook wat verrassingen tegen, die mij ook wel lieten verrassen.

Wanneer je America begint te volgen in het paleis, terwijl de Selectie bezig is, kom je eigenlijk vrij weinig te weten. Ik vind dat er niet veel aandacht besteedt wordt aan de Selectie, Illea, de koninklijke familie op zich en de andere kandidaten. Ook over de kasten wordt op zich niet heel veel meegedeeld. Er wordt voornamelijk erg op America gefocust, haar leven en hoe zij over alles denkt en handelt. Het is fijn om meegenomen te worden in haar leven, maar gewoon jammer dat sommige dingen rondom haar niet veel belang blijken te hebben. Er worden namen van medekandidaten genoemd, maar er wordt nooit erg op hen ingegaan, je krijgt maar minimale karaktereigenschappen mee en daar houdt het dan eigenlijk op. Op zich kom je wel wat te weten over de prins en America's geliefde, maar nog niet voor te zeggen veel. Misschien veranderd dit verder in het tweede en derde boek, maar in het eerste boek heb ik er niet zo veel van gemerkt. Of dit kan ook puur aan mezelf liggen, dat ik er gewoon niet goed op heb gelet.

Het boek op zich leest lekker vlot en is wel leuk. Ik ben niet echt zo iemand die graag boeken over prinsessen en koninklijke families of soortgelijke boeken leest, maar ik moet toegeven dat ik op een of andere manier wel een beetje fan ben geworden. Ik ben dan ook zeker van plan om binnenkort het tweede boek te gaan kopen, omdat ik sowieso wel benieuwd ben naar hoe alles verder gaat verlopen. Al denk ik dat ik al wel een beetje kan raden hoe het verder gaat lopen. Het is fijn dat het boek om liefde draait, maar dat je van America's kant twijfel en zoveel meer krijgt over alles wat er in haar leven en daar rondom gebeurt, dan kan je er al snel wat meer dan enkel liefde aan koppelen. Al bij al, raad ik het boek dus zeker aan. Ik vind dat je het op zijn minst wel gelezen moet hebben.