Ook Kelmeckis hoort vanaf heden in het review team van de Q. Magazine. Zij heeft voor jullie een review klaarliggen van een story op Q genaamd Stroomafwaarts.

Titel: Stroomafwaarts || SOTY
Auteur: Ezra Glasbergen / Meiiore

Samenvatting

Eliviènne Leis weet al sinds ze klein was dat ze nooit voor de liefde kan trouwen, maar dat ze de rest van haar leven door zal brengen met iemand die haar ouders voor haar uitgekozen hebben. Het diplomatieke huwelijksbootje brengt haar naar industrialiserend Rhias – een rivierstad in het ondergrondse Vyta Noëla – waar ze trouwt met Liran Culedris, een jonge dokter en de zoon van een invloedrijk man in de stad.
Tot haar verbazing voelt ze zich snel thuis in de nieuwe omgeving en lukt het haar uitstekend zich aan te passen aan haar nieuwe leven als echtgenote.
Maar buiten de muren van het landgoed ziet het dagelijks leven er een stuk minder rooskleurig uit. De nieuwe technologische ontwikkelingen hebben een industriële revolutie in gang gezet, waar veel mensen het niet mee eens zijn. Steeds meer fabrieksarbeiders verzetten zich tegen de lage lonen waar ze voor werken en zouden de oude situatie terug willen zien. Een groot deel van de stad schaart zich achter Centro Cialdis, een politicus die pleit voor een onafhankelijk Rhias.
Alle anderen tellen hun geld en broeden op een manier om van deze lastpak af te komen.

Een slecht geplande wraakactie wakkert de woede van de arbeiders alleen maar verder aan en zorgt ervoor dat Liv van haar echtgenoot gescheiden wordt. Vanuit een andere stad probeert ze haar familie bij Rhias en de burgeroorlog weg te krijgen, maar daar heeft ze hulp voor nodig. Hulp die niemand haar lijkt te willen geven.

Mijn mening

Toen ik voor het eerst de titel van dit verhaal zag, dacht ik interessant. Nadat ik de samenvatting had gelezen, wist ik eerlijk gezegd niet of het een verhaal voor mij zou zijn. Verplicht trouwen met iemand die je ouders uit kiezen en daar de rest van je leven mee doorbrengen, dat is niks voor mij. Misschien hoorde ik ook wel een feministisch stemmetje zeggen dat zoiets tegenwoordig toch niet meer zou moeten kunnen gebeuren. Daarnaast hoorde ik een stem zeggen, vrijheid blijheid en ik zou dat nooit kunnen doen, ik ben iemand die houdt van mijn vrijheid dus vandaar.
Toch besloot ik dit verhaal een kans te geven, want ik vond na het lezen van de samenvatting dat het verhaal dat wel had verdiend. Ook wilde ik er graag achter komen of dit echt zo'n typische cliché verhaal is qua gedwongen trouwen.

Na het lezen van de verantwoording, was ik ervan overtuigd, dit is dus wel een verhaal voor mij. Ik heb gelachen om de verantwoording dus mocht je het verhaal gaan lezen, zeker het voorwoord niet overslaan. Niet alleen om het amusement gehalte, maar ook omdat er belangrijke dingen in voorkomen omtrent het verhaal. Daarnaast vind ik dat er door de schrijfster duidelijk word uitgelegd wat ze wil met haar verhaal en hoe zij het concept van "arranged marriage" ziet en gaat verwerken in haar verhaal.

De schrijfster weet een mooi beeld bij mij te scheppen over de omgeving en de personen. Toch laat zij wel wat over aan de verbeelding en kan je dus echt een eigen beeld vormen bij de personages. Daarnaast vind ik het fijn dat ze uitleg geeft (boven aan de hoofdstukken) over zaken waarvan zij denkt dat er een uitleg nodig is. Bijvoorbeeld de jaartelling in de andere wereld, wat ik persoonlijk handig vind, want ik wil dat soort dingen graag weten. De schrijfstijl is prettig en ik kan vlot een hoofdstuk doorlezen.

Helaas is er ook wel een minpunt, namelijk typfouten. Ik kan het de schrijfster echter niet helemaal kwalijk nemen, want ze wil graag nieuwe hoofdstukken op Quizlet zetten voor haar lezers(volgens mij). Laat ik maar niet vertellen hoe mijn hoofdstukken eruit zien nadat ik ze net heb geschreven, dus daarom vind ik dat ik het haar niet kwalijk kan nemen of ze heeft mijn hart al gestolen met haar verhaal, dat kan ook nog.

‘Mag ik een stuk ijstaart meenemen?’ ~ Eliviènne Leis

Voor deze quote heb ik gekozen, omdat misschien niet heel typisch is voor het hoofdpersonage, maar wel iets wat ik zeker kan waarderen. Namelijk voedsel is belangrijk, ten alle tijden. Daarnaast is het zo dat ik het geweldig vind dat het haar tweede toetje is en er geen gedachten door haar hoofd gaan van, kan ik wel een tweede toetje nemen, maar eerder kan ik het maken om mijn tweede toetje mee te nemen. Ik bedoel, het zou typisch zijn als ze wel had gedacht aan haar lijn terwijl ze een tweede toetje neemt.

Extra

- Zoals al in de titel te zien is, doet het verhaal mee aan SOTY oftewel Story Of The Year.
- Er is ook nog een verhaal met extra informatie over de nieuwe of andere wereld die voorkomt in het verhaal.