Indonesische kip met witlof uit de oven en aardappel puree





Stuur je ouders en andere familie leden de keuken uit want bij dit gerecht wil je zeker geen pottenkijkers hebben :P
Helaas heb ik geen precieze kosten omdat alles uit de AllerhandeBox komt van de Albert Heijn voor 35 euro.
(Tip: bij de kassa's liggen handige kortingsbonnen waarbij je 10 euro bespaart).



De Indonesische kip

Ingrediënten:
(Verse) gember
2 teentjes knoflook
20 gram honing (ongeveer 1 eetlepel)
1 eetlepels Ketjap Manis
(Olijf) olie
2 kippenpoten naturel
Peper
Zout


Bereidingswijze:
Verwarm de oven op 200 graden. Schil de teentjes en de gember. De hoeveelheid gember die ik heb gebruikt, is ongeveer 1 bij 1 cm maar wees niet te nauwkeurig en voeg toe wat jij lekker vind. Pers de knoflook teentjes plat met de zijkant van het mes of met je hand, hierdoor komt er meer smaak vrij. Snij de knoflook en de gember zo klein als je maar kunt. De gember mag je ook raspen. Doe het allemaal in een bakje of kommetje. Voeg de honing en de ketjap eraan toe en mixen maar! Wel voorzichtig want marinade krijg je niet snel uit je kleding, tenzij je zwart draagt.

En we gaan proeven dames en heren! Gebruik gewoon lekker een vinger en dip het in de marinade. Laat de smaken tot zijn recht komen in je mond. Voeg wat peper en zout toe als je de ketjap wat overheersend vind. Pak de ovenschaal (als je die niet hebt een bakvorm want dat werkt ook!) en doe naar eigen inschatting wat olijfolie erin totdat de bodem net is bedekt. Was de kippenbouten even af. Persoonlijk vind ik dat net iets hygiënischer dat rechtstreeks uit het pak. We gaan marineren! Je mag een lepel gebruiken maar je handen zijn zeker niet verboden. Smeer de kippenbouten goed in, leg ze in de ovenschaal en hup zo de oven in voor ongeveer 20-30 minuten. Hopelijk hoor je de kip niet meer kakelen...



De witlof


Ingrediënten:
Witlof
Geraspte kaas
Ham
(Olijf) olie


Bereidingswijze:
Vul een pan met water en doe er wat zout in. Zet het vuur hoog en laat het koken. Pak de witlof en snij het kontje eraf. Snij ook het harde gedeelte van onderen eruit en verwijder de bovenste laag bladeren. Het kan zijn dat het water nog niet kookt maar je kunt de witlof er gewoon in doen. Met een vork kun je testen of de witlof gaar is. Dat merk je doordat je er makkelijk in kan prikken. Zodra ze gaar zijn, laat je ze uitlekken in een uitlek mand of zeef. Dan mag de ovenschaal weer tevoorschijn getoverd worden. Daarin doe je weer naar eigen inschatting wat olijfolie in totdat de bodem net is bedekt. Pak de witlof voorzichtig vast aangezien deze nog heet kan zijn. De witlof rol je in de ham en legt hem in de ovenschaal waar je het besprenkelt met de geraspte kaas. De hoeveelheid geraspte kaas is aan jouw, wat jij lekker vind. De laatste stap is de oven. Ik wacht meestal tot de kaas is gesmolten en de randen van de ham zich opkrullen. Dit duurt ongeveer 5 à 10 minuten maar het is aan jezelf hoe jij het lekker vindt.


De aardappelpuree

Ingrediënten:
Aardappelen
Boter
Nootmuskaat


Bereidingswijze:
Vul een pan met water en doe er wat zout in. Zet het vuur hoog en laat het koken. Schil de aantal aardappelen die je denkt nodig te hebben. Ik heb geen idee hoeveel jullie kunnen weg kanen :P. Snij de aardappelen in 4 partjes en was ze af. Doe ze in het water en wacht totdat het water kookt. Zet het vuur wat lager. Met een vork kun je testen of de aardappelen gaar zijn. Dat merk je als je de aardappelen door kunt prikken met gemak. Zodra ze gaar zijn, schud je het water af en stamp je de aardappelen fijn. Om het tot een gladde puree te maken voeg je er zoveel boter bij dat het een geheel is. Dan voeg je er nog wat nootmuskaat bij voor de smaak.



Schep je bord maar vol en eet smakelijk!



Reageer (3)

  • Kalinda

    Kun je ook kipfilet of iets dergelijks gebruiken? Ik vind het kluiven aan een kippenpoot namelijk niet zo prettig. ^^

    8 jaar geleden
  • Valkyries

    Dit ziet er superlekker uit, al zijn ze hier niet echt voor kip te vinden, jammer genoeg, en hebben ze liever gecarameliseerde witlof dan witlof uit de oven :'D Mijn vriend kan dus echt een kieskeurige zeur zijn in dat opzicht :'D
    Bij m'n aardappelpuree doe ik in plaats van de boter een eigeel (dat eiwit gooien we weg) en een beetje melk. Dan wordt hem iets luchtiger, al ga ik het zelf ook zeker eens met boter doen voor de verandering ^_^

    En ik blijf dit idee van een foodstore geweldig vinden!

    8 jaar geleden
  • JamesPotter

    Hoe lang duurde het bereiden in totaal? Verder ziet het er heel lekker uit, maar je moet wel twee keer de oven gebruiken en dat is wel vervelend (we hebben een kleine oven)

    8 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen