Titel:De Outsiders, De Indringers, De Jagers, De Slaven Van Socorro en De Schorpioenberg
Serie: Broederband
Schrijver: John Flanagan
Uitgeverij: Gottmer
De samenvattingen verklappen wel wat van het verhaal dus het lezen van de samenvattingen is op eigen risico.
Samenvatting De Outsiders
In Skandia kun je maar op één manier een echte krijger worden. Jongens worden uitgekozen voor een team, 'broederband' genoemd, en krijgen drie maanden lang een intensieve training, waarin ze leren omgaan met schepen en wapens, en zich allerlei gevechtstechnieken eigen moeten maken. Dit jaar zijn er te veel jongens om de gebruikelijke twee teams te vormen. Daarom moet er een derde groep komen. Als Hal Mikkelson ongevraagd de leider wordt van die derde broederband, De Reigers, die bestaat uit de minst populaire jongens, zit er voor hem niets anders op dan de uitdaging aan te nemen.
Samenvatting De Indringers
Hal en de bemanning van de 'Reiger' zijn piraat Zavac op het spoor, die de kostbaarste schat van de Skandiërs heeft gestolen: de Andomal. Door een flinke storm op zee is Hal gedwongen om een schuilplaats te zoeken voor de winter. Terwijl ze wachten, hebben Hal en zijn jongens alle tijd om hun vechttechniek te verbeteren en een plan te bedenken voor als ze de piraten gevonden hebben. Want dan gaat het echte werk pas beginnen... Zal het ze lukken om de machtige Zavac en zijn bende te verslaan?
Samenvatting De Jagers
Hal en zijn makkers hebben maar één ding aan hun hoofd: de Andomal, de waardevolle schat van de Skandiërs, terughalen. De jacht op de bloeddorstige piraat Zavac, die de Andomal in zijn bezit heeft, leidt hen via woeste rivieren en duizelingwekkende stroomversnellingen uiteindelijk naar de onafhankelijke vesting Raguza, waar de ontknoping plaats zal vinden. Als Hal wil slagen in zijn missie zal hij tot het uiterste moeten gaan. Hij zal Zavac moeten uitdagen tot een een-op-een-gevecht, met de wetenschap dat maar een van hen het zal overleven.
Samenvatting De Slaven Van Socorro
Na hun eerdere avonturen, zijn Hal en zijn broederband de Reigers weer veilig terug in Skandia. Nu de piraat Zavac verslagen is en hun eer gered, kunnen de Reigers zich concentreren op een nieuwe vijand: Tursgud, de leider van de Haaien-broederband. Als Tursgud twaalf Araluenen gevangenneemt om als slaven te verkopen, besluiten de Reigers om in actie te komen. Daarbij krijgen ze hulp van Gilan, een oude bekende uit het Grijze Jager-korps.
Samenvatting De Schorpioenberg
De schorpioenberg: een nieuwe opdracht In 'De schorpioenberg', vijfde deel van de serie 'Broederband', heeft koning Duncan van Araluen een dringende opdracht voor Hal en zijn broederband de Reigers. De moordaanslag op zijn dochter, prinses Cassandra, is weliswaar verijdeld, maar de koning is bang dat de daders - leden van de gevreesde Schorpioensekte - niet zullen rusten voordat ze hun opdracht hebben vervuld.

Recensie
Voordat je verder leest, ga even iets te drinken en eten halen en ga even voor de zekerheid naar de wc. Want dit gaat een lange review worden dus je bent gewaarschuwd.

Voor diegene bij wie John Flanagan een belletje doet rinkelen, hij heeft ook de Grijze Jager serie geschreven(die ik ook heb gelezen). Nu dus een andere serie van deze schrijver, hoewel deze serie toch anders is dan de Grijze Jager serie. Het speelt zich af in een ander land en de cultuur is daar ook anders. Niet getreurd als je een fan bent van de andere serie, want door de serie ga je echt wel bekenden tegen komen. Mocht je wie en wanneer precies, dan raad ik je aan om de boeken te lezen. Aangezien ik niet alles ga verklappen.

Goed, wat is dan het verschil? De Grijze Jagers zijn goed in vechten, Skandiërs ook. Alleen verschillen ze wel qua hoe ze vechten, een Skandiër zie je waarschijnlijk met een bijl of zwaard in de hand en niet met pijl en boog. Daarnaast zijn het ook niet de personen om eerst een plan te gaan uitwerken en het plan dat ze vaak hebben, is vrij simpel en toch niet altijd effectief. Laat ik het zo zeggen, als Skandiërs tegen Grijze Jagers gaan vechten dan hebben de Grijze Jagers de meeste kans om te winnen.

De eerste drie boeken zijn een trilogie en het vierde en het vijfde boek volgen een andere verhaallijn dan de eerste drie boeken. Oftewel de verhaallijn van de eerste drie boeken word netjes afgesloten in het derde boek.

Om even terug te komen op wat ik eerder, ik ga niet alles verklappen, daar wil ik mij echt aan houden. Ik wil echter ook graag geen vage review hiervan maken dus ik moet wel het een en ander vertellen. Voor wie de samenvattingen heeft gelezen, je herkent wel wat terug.

Ik zal de reviews niet heel uitgebreid maken en waarschijnlijk veel herhalen van de samenvattingen, sorry. Maar het zijn vijf boeken en ik wil ook niet dat er iemand in slaap valt terwijl hij/zij de reviews leest dus vandaar dat ze per stuk korter zijn.

De Outsiders
Eigenlijk vind ik het jammer dat deze titel niet ook is vertaald naar het Nederlands, hoewel ik niet weet hoe ze het hadden kunnen vertellen. Aangezien de andere vier titels wel zijn vertaald en deze niet. Aan de andere kant de titel is wel goed, omdat ik hem echt vind passen bij het boek.

In Skandia(het land waar het zich af speelt) is het gebruikelijk om broederbanden te maken, twee om precies te zijn. Echter dit jaar zijn er teveel jongens om er twee te maken dus moeten er drie worden gemaakt. Alleen zijn er een aantal jongens met wie anderen eigenlijk liever niet in een broederband zitten. De hoofdpersoon Hal Mikkelson zit ook in deze groep en als klap op de vuurpijl wordt hij ook nog gekozen als leider. Hij neemt de rol met frisse tegenzin op zich. Uiteindelijk moeten ze ook opdrachten doen met hun broederband tegen andere broederbanden. Als je wil weten wie uiteindelijk zeg maar wint, moet je toch echt het boek lezen. Wel kan ik je vertellen dat de broederband de Reigers (zoals zichzelf hebben genoemd) volgens mij geen betere leider hadden kunnen kiezen dan Hal, hij is niet perfect. Toch is hij wel goed en kan ik hem zeker waarderen als leider en de rest van de broederband ook. Hoe hij met problemen omgaat is mooi om te zien en hoe hij de vaardigheden van iedereen in de broederband in zet, maakt ze uiteindelijk toch wel een team.

Toch vind ik het wel jammer dat alleen de jongens worden opgeleid tot krijgers. Ik zou graag willen weten waarom diezelfde kans niet wordt gegeven aan meisjes. Daarnaast vind ik het soms wel voorspelbaar, Hal die de leider wordt van de broederband.

Wat ik ook mooi vind, is hoe het boek discriminatie laat zien. Want Hal wordt gediscrimineerd, zeker voordat hij in de broederband komt en daarna volgens mij ook nog wel. Reden daarvoor? Hij is half Aralueens. Dus vond ik het alleen maar prettig om te lezen dat de Skandiërs nog van hem kunnen leren.

De Indringers
Zelfs de Reigers maken fouten en helaas is de prijs voor hun fout nogal duur. Ze hebben een oplossing en dat is niet betalen hoe ze zouden moeten. Dat zorgde bij mij voor het eerste spanning momentje in dit boek. Want de kostbaarste schat van Skandia is gestolen en wat voor oplossing hebben de Reigers bedacht? Wij halen hem wel even terug. Wat is het nadeel aan plannen maken? Plannen kunnen fout gaan. Als dat niet was gebeurd dan was er waarschijnlijk ook geen boek drie gekomen dus ja. Meer actie op de zee en echte gevechten van man tot man. Dat is weer eens wat anders dan alleen maar oefenen dus dat vond ik een fijne afwisseling.

Ook introductie van nieuwe personages, van sommige die ik het liefst wilde slaan tot iemand die ik zeer zeker kon waarderen. Een hint; Girlpower! Trouwens, een van de personen wordt ook daadwerkelijk geslagen. Lang leve Stig!

Al met al vond ik ook dit een goed boek, met name dankzij de afwisseling en een vrouwelijk personage.

De Slaven van Socorro

Hal en de Reigers beginnen aan een nieuw avontuur of nou ja, meer een verplichting. Dankzij de verdragen die hun oberjarl -Erak- heeft gesloten met Araluenen. De oberjarl is de baas van Skandia en moeten ze wel dan wat hij zegt. En dan komen ze iemand tegen die een oude bekende is van iedereen die de Grijze Jager serie heeft gelezen. Maar daarna gebeurt er iets waardoor ze wel op avontuur moeten gaan. Dat ze daarbij een verzoek van de koning van Araluenen eigenlijk in de wind slaan, is iets minder, maar goed. Ik kan ook niet alles tegelijkertijd.

Dit boek vond ik ook wel verrassend, eindelijk wat anders dan achter de persoon aan zitten die de kostbaarste schat van Skandia heeft gejat. Omdat ik eerst deze boeken heb gelezen en toen pas echt nieuwsgierig werd naar de Grijze Jager boeken, was de oude bekende geen oude bekende voor mij. Toch was ik zeker wel onder de indruk en niet onterecht.

De Schorpioenberg
In dit boek was er ook weer spanning en ik heb mij ook echt zorgen gemaakt om een van de Reigers. Dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van de schrijver. Nogmaals maakte de oude bekende een goede indruk en kon ik hem zeker waarderen als onderdeel van het verhaal. Hal is nog net zo vindingrijk als eerder en er zat wel een opmerking bij, waarvan ik dacht, serieus? Natuurlijk heb jij dat als eerste uit gevonden, maar niet heus.

Weer een spannend avontuur en Hal toont zich een goede leider die om iedereen geeft. Daarnaast nog meer oude bekenden in dit boek dus is het min of meer een feest van herkenning.

De Jagers
Laatste boek van deze trilogie en met recht echt spannend. Laat ik het zo stellen, ik was soms best blij dat ik wist dat er een vierde boek was anders had ik het heel erg benauwd gekregen. Ook vind ik het leuk dat je als lezer het vrouwelijke personage beter leert kennen en dat ze min of meer steeds meer wordt geaccepteerd. Uiteraard leren de jongens nog steeds nieuwe mensen kennen, alleen kan niet iedereen mee verder in het verhaal, zeg maar.

Mooie afsluiting van de trilogie, maar mijn hart had graag wat minder spanning gezien. Ik heb echt wel minstens een keer het boek dicht gedaan(met mijn vinger er tussen) om even diep adem te halen, voordat ik verder ging lezen.

Over het algemeen (over alle drie de boeken) zie ik echt wel dat de personages groeien qua ontwikkeling. Vooral Stig en Thorn zie ik groeien en dat vond ik fijn om te lezen, want voor mij gaan personages dan meer leven en zie ik ze meer als echte mensen. Daarnaast kan je veel zeggen van Hal, behalve dat hij dom is. Dat is vrij constant door de drie boeken heen en hij bekijkt ook iedere probleem zo dat hij de beste oplossing kan vinden, met minder neemt hij volgens mij ook geen genoegen. Ja, er zitten wel fouten in de boeken qua typfouten en dat zijn er niet veel, maar toch. Ik ben niet heel erg kritisch als ik boeken lees dus als het mij op valt dan is het toch wel erg, vind ik.

Pluspunten

- Tekening van het schip van de Reigers in ieder boek
- Woordenlijst voor alle zeiltermen en meer algemene schiptermen
- Humor, zeker tussen de leden van de broederband, ze houden wel van elkaar plagen
- Goede verhaallijnen
- Oude bekenden (uit de Grijze jagers, ja ik verval in herhaling)

Minpunten

- Typfouten

Er zullen vast meer minpunten zijn, maar zoals ik al zei als ik een boek lees, ben ik niet heel kritisch. Wat ik wel zou moeten zijn, maar helaas hebben deze boeken een deel van mijn hart veroverd en heb ik het nog niet terug weten te veroveren.

Alle vijf de boeken zijn ook te koop als e-book of als luisterboek. Dus dan kun je er naar luisteren in plaats van te lezen en ik heb ze alle vijf gelezen dus ik weet niet hoe fijn of juist niet het is om ernaar te luisteren.

Uiteraard zijn de boeken ook gewoon te koop als boeken, zowel paperback als hardcover.

Er zijn nog geen reacties.