Het Q-Magazine biedt jou elke editie een wetenschappelijk artikel van één van de users, zodat we onze kennis kunnen delen. Deze editie een verslag en een filmpje van twee analyses gemaakt door onze eigen regisseuse in opleiding Pads!

Vergelijkende Analyse – Lisa (Pads)
TIEN BEELDTEKSTEN



Als thema voor mijn concept onderzoek wil ik de relaties tussen ouders en kinderen gaan onderzoeken. Bij dit onderwerp heb ik tien beeldteksten genomen waarin ik een duidelijke, maar ook bijzondere ouder-kind relatie heb vernomen. In sommige verhalen is deze vrij duidelijk, maar in andere heb ik gefocust op een wat minder voor de hand liggende ouder-kind relatie. Ook heb ik geprobeerd veel verschillende soorten ouder-kind relaties te vinden zodat ik deze kan vergelijken. Hieronder versta ik het verschil tussen moeder/vader in combinatie met zoon/dochter, maar ook hun herkomst, de soort relatie, het soort verhaal, het type beeldtekst en zelfs bloedband of geen bloedband. Iedereen heeft namelijk ouders, maar een ouder-kind relatie heb je niet perse alleen met je bloedverwanten ouders. Ook op andere manieren kan je deze terug vinden, zoals bijvoorbeeld de relatie tussen Walter en Jesse in Breaking Bad or de relatie tussen het meisje uit ReMoved en haar pleegmoeder.
      Tijdens het schrijven van de recensies ben ik veel verschillen en overeenkomsten tegen gekomen. De eerste overeenkomst was dat in veel verhalen terug kwam dat ouder en kind elkaar niet goed begrepen, dan wel niet wilde begrijpen of geen interesse toonde in elkaar. In Big Fish, Mommy, Papaoutai, Gluckauf en Breaking Bad kwam dit het duidelijkste naar voren. Een tweede was dat in een deel van de beeldteksten het “opvolgen” of “afzetten” van of tegen de ouders terug kwam. Dit eigenlijk terug in elke beeldtekst. Het is mij duidelijk geworden dat daar een van de grootste thema’s in zit als het gaat om ouder-kind gerelateerde beeldteksten. Het opvolgen en afzetten van kinderen tegen hun ouders komt vaak apart voor, maar ook regelmatig samen. Aan de ene kant willen kinderen niet op hun ouders lijken, maar het is ook fijn om een soort herkenning te vinden in je ouders en in hun voetstappen te treden omdat dat vertrouwd is. Als laatste overeenkomst zag ik een aantal keer terug komen dat het verhaal geëindigd wordt met het ontstaan van een nieuwe generatie. Bij The Lion King, Gluckauf en Big Fish komt dit het duidelijkste naar voren. Alle drie de verhalen worden afgesloten met een nieuwe generatie die geboren wordt. Dit zijn de voornaamste overeenkomsten die ik tegen kwam. Verschillen die ik zag waren vooral in de verschillende soort relaties. Hierbij spreek ik over moeder/vader in combinatie met zoon/dochter. Vaak waren het de vader-zoon relaties waarbij de zoon in de voetsporen van zijn vader probeerde te treden. The Lion King en Gluckauf zijn hier de meest duidelijke voorbeelden van. De moeder-zoon en vader-dochter relaties in Mommy en Amy waren juist heel aanhankelijk. Van moeder-dochter heb ik te weinig echt gekeken om een uitspraak over te kunnen doen, omdat de meeste een vader-zoon relatie hadden op een paar uitzonderingen.
      Een gegeven wat ik vooral interessant vind is ouder-kind relaties die niet gebaseerd zijn op bloedbanden. In de beeldteksten die ik uitgekozen heb, zijn er een paar naar voren gekomen - bij Breaking Bad, Mommy en ReMoved. Het bijzondere hieraan vind ik dat het “kind” in deze situatie meestal een verving zoekt voor een verloren of incomplete ouder-kind relatie en voor de “ouder” geld hetzelfde. Ook al is deze relatie misschien niet gebaseerd op bloed, is deze net zo puur. Dit gegeven vind ik erg interessant en ik denk zeker dat dit een van de thema’s kan zijn waar ik mijn concept op kan baseren. Dit is een van de dingen waar ik nog verder op door wil gaan. Ook ben ik benieuwd naar moeder-dochter relaties omdat ik die niet uitgebreid behandeld heb gezien ik die weinig tegen kwam. Ik heb juist heel veel vader-zoon relaties gezien in de beeldteksten, maar ik denk dat ik die juist niet wil gaan gebruiken voor mijn concept omdat ik het wel interessant vind om iets anders te proberen dan de beeldteksten die ik al gezien heb, ook al kan ik hier wel inspiratie en informatie uit halen.
      Ik heb door het bekijken en onderzoeken van deze beeldteksten niet perse een nieuwe blik op ouder-kind relaties ontwikkeld, maar vooral een nieuwe visie op hoe ik een ouder-kind relatie kan vertellen. Dit omdat ik een hele hoop verschillende soorten werken gezien en geanalyseerd heb en nu beter weet welke mogelijkheden ik heb en op wat voor een manieren ik aan de slag kan gaan met het bedenken en het vertellen van mijn concept. Ook is het mij duidelijk geworden tijdens het kijken van de films dat de ouder-kind relatie is en dan vooral de thema’s ouder-kind relaties tussen niet bloed verwanten, het opvolgen en afzetten en het onbegrip tussen ouder en kind mij interesseren. Hier wil ik verder op gaan bouwen in de volgende delen van mijn onderzoek, omdat ik nu ook specifieker aan de slag kan.

Een audiovisuele vergelijking: Shakespeare, Burton en Swaab – Lisa (Pads)



Heb jij nou ook net als Lisa laatst een onderzoek gedaan of een verslag geschreven dat je wil delen met de rest? Stuur dan vooral een pb of gb naar Dumbledory!

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen