Ik stond de ochtend van het feestje vrolijk op ondanks het verlies van mijn hoodie. Violet was met de auto en onderweg pikte we Aniek op. Maar toen we op school waren had ik het gevoel dat ik zou moeten overgeven in een van de leuke plantenbakken die aan de zijkanten van de gang stonden. Nona leek net op een wandelende suikerspin! Ze had zwarte naaldhakken, een felroze jurk en een lichtroze, pluizig vestje aan. Haar haar was hoog opgestoken en ze was zwaar opgemaakt. 'Daar sla je stijl van achteroer he?' Vroeg ze op een soort van trotse toon. Ik was net van plan om te zeggen dat ik eerder voorover zou willen slaan omdat mijn braaksel anders in mijn nek droop, vroeg ze op valse toon: 'ben je van plan om dát naar het feestje aan te doen?' Toen liep ze arrogant weg. Ik voelde me plotseling een beetje onzeker. Zag ik er echt zo slecht uit? Ik had een zwart t-shirt aan waar in gifgroene letters 'smile' op stond, een zwarte, strakke spijkerbroek en gympen in die zelfde gifgroene kleur. Lilly had beloofd om in de auto mijn haar te doen dat nu los op mijn schouders hing. Toen kwam Sjoerd langslopen en stak zijn duim naar me op. 'Je ziet er goed uit Lizzy!' Ik glimlachte naar hem, blij dat het waarschijnlijk gewoon een rotopmerking van Nona was geweest. 'Dank je! Jij ook!' Ik zag Violet, Aniek en Ted bij Ted's locker staan en liep naar ze toe. Violet had een zwart rokje en een donkerblauw topje aan. Aniek had een paars jurkje, en Ted een wit overhemd en een donkerblauwe spijkerbroek. Ik zag dat hij dezelfde schoenen (alleen dan voor jongens) als ik aan had. Ik lachte en wees op zijn schoenen. 'Dezelfde schoenen.' Hij grinnikte ook. 'Je hebt smaak meid.' Toen besefte ik dat ik gauw naar scheikunde moest. Ik was het vergeten omdat ik de enige van mijn vrienden was die dat vak had. Na schooltijd ging ik eerst nog even nar huis om mijn klusjes te doen. Het feest begon toch pas om vijf uur. Om vier uur zou Max me op halen op de hoek waar ik altijd met Violet afsprak. Daarna kwamen we lang Violets huis en daarna die van Lilly. Het was die kwartier rijden, Wes vierde het ergens in een loods buiten de stad. Zijn huis was niet groot genoeg want hij had ook nog wat familie uitgenodigd. Toen ik mijn huis binnenliep keek mijn moeder verbaasd. 'Jij was toch huiswerk maken?' Vroeg ze achterdochtig. 'Heb je ruzie?' Vroeg ze plotseling hoopvol. 'Ik heb toch nog steeds straf?' Vroeg ik. 'Ik heb om vier uur met Aniek afgesproken.' 'Begin maar met stofzuigen.' Zei mijn moeder een beetje teleurgesteld omdat ik geen ruzie met mijn vrienden had. Het was vervelend dat de tijd de vervelende gewoonte had om langzamer te gaan als je ergens nar uitkeek, maar eindelijk was het dan vier uur en rende ik de deur uit. Ik wou niet te laat komen. Na een minuutje op adem te komen kwam Max aanrijden. Ik had zijn auto nog nooit gezien. Hij was niet mega-groot, maar wel mooi. Hij deed de deur open en begroette me vrolijk. Ik liep om en ging op de lege stoel naast hem zitten. 'Je ziet er leuk uit.' Zei hij. Ik bloosde en zei: 'dankjewel, jij ziet er ook leuk uit.' Hij had een rood met zwart gestreept t-shirt en een grijze spijkerbroek aan. Zijn bruine haar zat warrig, maar niet onverzorgd, hij zag er zoals altijd leuk uit. 'Wat heb je daar?' Vroeg hij plotseling wijzend op mijn wang. Ik schrok. 'Eeh, blauwe plek...' Hakkelde ik. Ik was helemaal vergeten om de foundation van mijn moeder op te doen. 'Doet het erg pijn?' Vroeg hij bezorgd. 'Nee hoor.' Stelde ik hem gerust. Ik hoopte vurig dat hij niet zou vragen hoe ik er aan kwam. Gelukkig waren we net bij het huis van Violet aan gekomen. 'Hoi!' Riep ze vrolijk. Ze stapte in en ging achter Max zitten. Hebben jullie je cadeau's bij je.' Ik tilde het tasje op en liet hem zien. Max zei:' die van mij ligt in de achterbak.' Violet liet haar tasje ook zien. 'Oh ja, da's waar ook.' Zei Violet. 'Mijn ouders gaan morgen weg, zou ik naar jou toe kunnen?' Oh nee, nu werd het link. 'Sorry, we zijn aan het verbouwen.' Verzon ik snel. 'Het hele huis ligt onder het puin en stof. Het spijt me echt.' 'Maakt niet uit.' Zei Violet. 'Ik vraag Lilly wel.' Ik zuchtte, blij dat mijn leugen gewerkt had. Ik wou niet dat Violet er achter kwam hoe het bij ons tuis ging. En als ik überhaupt al zou vragen of ze bij ons tuis mocht komen zou ik al de kans krijgen om in het ziekenhuis te belanden. Toen waren we bij Lilly. 'Hoi Vivi, hoi Liz, hoi Max.' 'Hoi Lilly.' Antwoordde we alle drie in koor. Het was een gezellige rit en er werd veel gelachen. Ik schrok elke keer als Max iets tegen me zei en dan werd ik rood. Lilly wou heel graag mijn haar doen, dus leunde ik naar links zodat ze er bij kon. Ik hing erg dicht bij Max en dat maakte me een beetje nerveus. Toen onze armen elkaar per ongeluk raakte in een bocht had ik het gevoel dat er wel een ei op mijn hoofd gebakken kon worden. We lagen allemaal in een deuk toen Lilly eerst het kapsel van Nona namaakte op mijn hoofd. Het leek net een lichtbruine drol. Uiteindelijk had ze mijn haar ingevlochten. Alle anderen behalve Ted en Aniek waren met Quil's busje gekomen en waren er al. Toen wij eenmaal binnen waren en iedereen gefeliciteerd hadden waren ook Ted en Aniek gearriveerd. Wes' familie was een gezellig stel en ze hadden stuk voor stuk dezelfde blonde haren en dezelfde groene ogen. Max, Wes en Nona stonden bij Wes' familie, en ik, Violet, Lilly, Sjoerd en Quil vormden en groepje. Ted en Aniek stonden te dansen. Nona stond steeds flirterig tegen Max te doen en ik moest voor de tweede keer die dag bijna braken. Wes vond zijn cadeautjes heel leuk en het eten was lekker. Ook op het drinken en de muziek was niks aan te merken. Halverwege het feest was Sjoerd bij het groepje van Nona gaan staan, en nadat Nona wel erg dichtbij Max was gaan dansen kwam hij naar ons groepje. Quil was zo lollig geweest om Max ten dans te vragen en even later dansen ze Ted en Aniek bijna omver. Lachend kwamen ze weer terug bij ons. Ted haalde zijn hand door zijn terkooise haar, en trok Aniek mee naar te groepje van Sjoerd. Het was een hele leuke avond en op het laatste gingen we allemaal de dansvloer op. Mijn hart maakte een sprongetje toen Max naast mij kwam dansen en ik genoot van harte van Nona's jaloerse blik toen hij even naast elk meisje (behalve Nona) ging dansen en daarna weer bij mij terugkwam. De terugweg was net zo gezellig als de heenweg behalve dat Violet kotsmisselijk van al het eten was. Ik grapte dat die misselijkheid door Nona kwam en iedereen grinnikte. Ik had tegen mijn ouders gezegd dat het heel veel huiswerk was, dus waren ze niet boos om de tijd. Tenminste, dat nam ik aan, want ze sliepen al.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen