Foto bij 18/06/2016 | Een gedachtekronkel (3) De wereld wordt ouder

Over ouder worden, en anderen ouder zien worden,

De wereld rondom mij wordt ouder. Kwaaltjes schieten uit de grond als onkruid. Ik zag het nooit maar nu zij verenigt zijn, is het alom aanwezig. En ik zie de rimpels rond jouw ogen en de vermoeidheid in jouw benen. En ik zie hoe jij moeder wordt terwijl jij zelf nog maar net een kind was. Of misschien ben je al te lang een kind en wordt je daarom een moeder. En ik zie een andere jij te oud worden, te oud voor het leven. Je was een kind, dan een moeder en nu grootmoeder en schijnbaar houdt het daar op. Maar niet weg gaan want ik ben nog steeds een kleinkind en dat wil ik nog niet opgeven. Maar jij wordt ouder en met jou de hele wereld. Kreunend onder die kwaaltjes en klaar om afscheid te nemen. Het besluipt mij. De waarheid achtervolgt mij. En wat mijn ogen al zo lang zien, zal de spiegel bevestigingen. Ik word ouder. In mijn ogen een volwassenheid die ik nooit eerder bezat en in mijn woorden enkele wijsheden. De wereld rondom mij wordt ouder en met hen ook ik.
En angst overvalt mij. Ik ben onbewapend maar de tijd schiet, ik val neer en met een extra jaar onder mijn arm sta ik weer op. Jij wordt oud, ouder dan mij misschien. En ik ben jong maar ben jij dan oud? Of is oud geen leeftijd maar louter een gevoel? Want ik voel mij ouder, te oud, alsof de tijd mij voorbij liep in één of andere zieke race waarvan ik mij geen eens bewust was. Een race die maar één keer gelopen wordt en die ik niet meer kan rechtzetten. De wereld wordt ouder en met hen ook ik. Ik zie hoe jij groeit terwijl zij lijkt te krimpen. Ik zie hoe jij de pamper ontgroeit en hoe hij ze weer moet dragen. Ik zie hoe jullie beiden jullie haar verven, de één in een zoektocht naar haar persoonlijkheid de andere om het grijs te bedekken. Want als we grijs worden, worden we te oud en moeten we onze huid en haren verbergen. En jij leert woorden die hij vergeet en ik kijk toe. Jij schrijft hele pagina's vol maar zijn hand trilt te hard, hij kan de pen niet langer vasthouden. En jij bent jonger en hij is ouder en wij worden ouder en des te meer ik kijk, des te meer ik zie, de wereld rondom mij wordt ouder en met hen ook ik.

Reageer (3)

  • DareToBelieve

    Dit is echt supermooi geschreven

    7 jaar geleden
  • Cami

    Dit is zo herkenbaar, heeft me diep geraakt. Mooi geschreven <3

    7 jaar geleden
  • niniwa1

    Hier herken ik me echt in... Even mooi als ik van je gewend ben, fijn om weer iets van je te lezen.

    7 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen