Net op het moment dat hij dacht dat zijn plan werkte en dat ze sliep, opende ze haar ogen weer. Hij had moeten weten dat ze op dit moment sterk genoeg zou zijn om de magie te weerstaan. Angst maakte mensen minder gevoelig en hij was niet de enige die doodsangsten uitstond.
      "Wat doe je?" vroeg ze hem.
      "Niks," antwoordde hij en hij draaide gedachteloos een krul van haar haren om zijn vinger. Ze liet zich niet om de tuin leiden en dat had hij ook niet verwacht. Ze was te opmerkzaam en te intelligent. Hoewel hij dat in haar bewonderde, was het nu niet handig. Waarom kon het leven niet meewerken? Slechts één kleine gunst vroeg hij, maar zelfs dat was hem niet gegund.
      "Ik haal je hier alleen maar weg." De deur was bijna in tweeën gespleten in de tijd dat hij niet had opgelet. De bijlslagen en de schreeuwen waren een ritme op de achtergrond geworden. Het was het niet meer waard om op te letten.
      "Ik wil bij jou blijven!" riep ze uit en ze klemde zich aan hem vast. "Alsjeblieft, laat ons samen blijven."
      Hij schudde zijn hoofd. "Nee Layla. Ik ben niet belangrijk. Jij wel. Je moet overleven."
      "Ik geef niet om al die mensen! Ik geef om jou! Ik wil alleen maar bij je blijven. We zullen samen sterven." Hij veegde een traan weg van haar wang. Het hielp niet. De tranen bleven komen.
      "Ik heb altijd geweten dat ik zou kunnen sterven in mijn zoektocht," fluisterde hij. "Ik heb dit altijd al aanvaard, zelfs voor ik je leerde kennen. Ik zou sterven voor het onbekende meisje dat het lot van ons allemaal kan veranderen. En nu ik je heb leren kennen-" Halverwege de zin stokte zijn stem en moest hij zich eerst bij elkaar roepen. Waarom was het zo moeilijk om de woorden uit te spreken?
      "Nu ik je heb leren kennen, is het een nog grotere eer om voor jou te mogen sterven," vervolgde hij na wat voelde als een eeuwigheid.
      "Ik wil helemaal niet verantwoordelijk zijn voor jouw leven! Ik wil voor niemand verantwoordelijk zijn. Ik kan het alleen maar verpesten." De paniek schemerde door in haar stem. Ze had het ook helemaal niet willen zeggen, maar het maakte niet meer uit wat ze wilde en wat niet. Er was geen keuze meer.
      "Het maakt niet uit wat je doet. Je bent verantwoordelijk voor ze! Ook als je niks doet. Juist als je niks doet," antwoordde hij haar smekend. "Begrijp het dan! Iedere dochter die zich af moet vragen waarom haar vader niet meer thuiskomt, iedere zoon die de dood vindt door een van de zwaarden van de Raven, dat is allemaal jouw schuld. Jij had ze kunnen redden en dat doe je niet omdat je bang bent. Wat denk je dan van mij? Ja, ik ben ook bang, dat zal ik toegeven. Ik wil geen offer zijn, maar ik weet dat ik hiermee het leven van vele onschuldigen kan redden. Het is het goede om te doen."
      Ze begreep het niet, dat zag hij in haar ogen. Ze begreep niet hoe hij vrijwillig zijn leven aan de kant kon zetten voor de rest van de mensheid, maar ze moest het begrijpen. Zij was de sleutel in alles.
      Hij kneep zacht in haar hand. "Ik weet dat het veel is om te vragen, maar als het niet belangrijk was geweest, had ik het niet gedaan." Ze glimlachte niet meer. Haar woorden waren afgepakt door de hernieuwde kracht van de bijlslagen. Toch wist hij dat hij ergens een deur op een kier had gezet. Ze zou erover nadenken voor hem, al was de tijd beperkt. Nog een paar minuten, dan zou hun laatste barricade de geest geven, en vlak daarna zijzelf ook. Hij vond het zonde van de deur. Het was goed hout geweest.
      Hoe had het zover kunnen komen dat hij medelijden had met een houten deur?
      "Kan je me in elk geval één ding beloven?" vroeg hij haar. De scheur in de deur was bijna groot genoeg voor een kind om doorheen te komen. Het zou niet lang duren voor de grote krijgers ook de ruimte zouden kunnen betreden. "Wil je het proberen? Kun je de mensen in elk geval hun kans geven om te overleven? Voor mij?"
      Stilte.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen