Q: Jens en Kaat organiseerden samen een wedstrijd. In het begin werd er wel samen besproken, maar steeds meer maakte Jens zelf beslissingen zonder het aan Kaat te vragen. De wedstrijd eindigt alsof Jens de hoofdorganisator was, terwijl het de bedoeling was beiden als evenwaardige organisatoren eraan te werken. Dit zit Kaat dwars, echter vindt ze het moeilijk zelf met Jens erover te praten en schakelt jou in. Jens vindt een bemiddeling prima, maar geeft aan dat hij het druk heeft. Zowel Kaat en jij gaan hier rekening mee houden. Als bemiddelaar zou je ook geduldig moeten zijn, maar je merkt dat Jens eigenlijk wel elke dag nog online komt en redelijk actief op het forum bevindt. Er is ondertussen 1 week voorbij, maar nog steeds heb je geen antwoord van hem. Kaat merkt het ook op en stuurt je daarom de vraag: "Heb je al wat van Jens gehoord?". Wat doe je nu?
A:

- Seaworth: Jens nog even een vriendelijke reminder sturen, met eventueel vraag naar een bevestiging. En ja, ik zou zoiets ook tegen Kaat zeggen. Niet dat Jens nog niet heeft geantwoord, maar iets in de trant van 'ermee bezig'. Als je zegt dat iemand nog heeft gereageerd kan dat olie op het vuur zijn, maar je kunt ook niet liegen of gewoon niet reageren. Wel is het belangrijk dat Kaat weet dat er contact is opgenomen en dat het serieus wordt genomen.

- Meraki: k zou Kaat een berichtje sturen dat de bemiddeling nog in gang is en dat ik er zo snel mogelijk bij haar op terug kom. Ook zou ik haar vragen of ik aan Jens zou mogen benoemen hoe erg zij met deze situatie zit. Dan kan ik Jens namelijk een reminder sturen. Dat zou ik sowieso doen, maar dan zou ik erbij kunnen zetten dat ik het ook voor Kaat graag zo spoedig mogelijk zou willen oplossen, omdat zij met deze situatie zit en het voor ons drieën prettig is als de situatie snel kan worden opgelost. Al zou ik wel benoemen dat ik begrip heb voor zijn drukte, maar ik hoop dat - door Kaats gevoelens te benoemen - Jens de tijd wil vrijmaken om dit te bespreken, zodat ook Kaat het achter haar kan laten.

- Papiliones:
Wat ik dan ga doen is om eerst een privé berichtje te sturen naar Jens om te vragen of hij tijd heeft. Misschien is hij het wel gewoon vergeten? Het ligt echt eraan wat voor antwoord hij dan geeft. Daarna beantwoord ik het berichtje van Kaat en deel ik mee dat ik hem zonet een berichtje heb gestuurd, dan weet ze dat ik ermee bezig ben. Niet dat ze een gevoel krijgt dat ik het vergeten ben of dat ik er niet mee bezig was, want het is natuurlijk niet leuk voor haar om zo lang te moeten wachten. Hij kan namelijk het vergeten zijn of hij wilde ermee beginnen met de bemiddeling, maar er kwam steeds iets tussen. Als het wel naar voren komt dat hij het expres vergeten is, dan ga ik wel vragen waarom hij dat heeft gedaan of toch vragen of hij geen bemiddeling wilt. Je moet altijd iemand vragen gaan stellen, zodat je naar de achterliggende reden kan weten. Je kan ook voorzichtig aankaarten om te zeggen dat je elke dag zag dat hij online is en best wel actief bezig was op het forum. Dan weet Jens dat hij er toch niet onderuit kan, dan moet je afwachten hoe hij verder reageert.

Daarnaast denk ik dat met deze functie af en toe frustrerend kan zijn, omdat het echt afhangt of de personen in kwestie een bemiddeling willen. Als ze beiden een bemiddeling willen, dan kan de bemiddelaar haar/zijn taak uitvoeren om hun te helpen met begeleiden en of te helpen met oplossen, zodat de ruzie bijgelegd kan worden. Het kan ook zo zijn dat ze het beiden niet willen en dan ben je ook klaar, als het ware. Het is ook lastig als de ene wel bemiddeling wilt, maar de ander wilt het niet. Je kan niemand verplichten of dwingen om bemiddeling te doen, dat gaat gewoon niet. Alleen kan het zo zijn dat het dan "frustrerend" over kan komen, als je zo graag mensen wilt helpen en dat ze dan niet geholpen willen worden. Een bemiddelaar moet juist rust, geduldig en veilig aanvoelen, zodat die persoon graag zijn/haar verhaal wilt doen en dat beiden personen weten dat bemiddeling goed is. Dus ook op deze vraag, hangt het echt af wat Jens precies wilt. Dus dan moet je zo overkomen dat je alleen voor beiden partijen bent, maar ook beiden personen wilt helpen.

- Leliana: Ik snap heel goed dat Kaat wat sneller progress wil maken in de zaken, dit soort dingen oneindig lang aan laten slepen is gewoon niet zinvol en productief. In eerste instantie zou ik toch een berichtje Jens kant op sturen met de vraag of hij al tijd heeft gehad om er over na te denken en of hij misschien al iets van een antwoord heeft. Ik zou ook (nogmaals) herhalen dat het Kaat heel erg dwars zit en ze hoopt dat er toch bemiddeling tot stand kan komen (met Kaat haar toestemming). Ik zou ook terugspelen aan Kaat dat ik een herinnering heb verzonden maar dat we vanaf hier toch even moeten afwachten, Jens is immers niet verplicht om er wat mee te doen.

- Hooverphonic: Ik zal Kaat denk ik gewoon even een berichtje sturen met de vraag of hij mijn berichtje in goede orde had ontvangen. En als het telkens weken blijft duren tot er antwoord komt, zal ik Kaat er even op wijzen, maar ik vind ook niet dat ik er bovenop moet zitten. Uiteindelijk moet Kaat ook écht bemiddeling willen met Jens, en als later blijkt dat hij er eigenlijk helemaal geen waarde in ziet, kan ik hem ook niet blijven pushen om te antwoorden.

- Slughorn: Ik denk dat ik sowieso een herinneringsmail - als die niet al gestuurd is - zal sturen naar Jens. Het zou kunnen dat het beantwoorden van deze mail er tussenuit geschoten is doordat deze jongen druk is. Ik denk dat ik in die mail ook zal vragen of Jens nog steeds baat heeft bij bemiddeling, als hij dit niet heeft namelijk heeft het mailen uiteindelijk ook geen zin. - Mocht ik hier echt geen antwoord ook op krijgen, kan ik altijd nog eventueel medebemiddelaars inschakelen, om te zien of zij nog iets weten wat ik kan doen. Maar met iemand mailen, die zelf niet terug pbt, is een lastige zaak om op te lossen.

- Aire: Ik zou Kaat vragen om nog iets meer geduld te hebben, en nog even wachten. Als ik na een aantal dagen nog geen antwoord heb, dan zoek ik weer contact met Jens. Ik ga hem niet pushen, maar ik wil wel dat hij weet dat het Kaat echt dwars zit, en dat het misschien ten koste kan gaan van de vriendschap als er niks aan gedaan wordt. Het is belangrijk dat dat voor Jens duidelijk is, maar door hem te veel te pushen raakt hij misschien geïrriteerd en wil hij helemaal niet meer praten. Ik zou hem dus zeker niet wijsen op zijn forum activiteit, want dat vind hij vast vervelend. Misschien heeft hij het druk, en gewoon geen zin in iets wat veel in zijn gedachten gaat rondspoken. Het kan ook zijn dat ik hem vraag wanneer hij denkt te kunnen, als het niet te veel over komt als pushen. Maar over het algemeen hangt het er dus vanaf op welke vragen hij antwoord en in wat voor manier.

- Apaixonar: Allereerst zou ik Jens een berichtje sturen, waarin ik hem aan de bemiddeling zou herinneren en vragen of hij nog steeds bereid is om mee te werken. Overigens zou dit natuurlijk op een vriendelijke en niet-pushende manier gebeuren, want hij heeft niet voor niets gezegd dat hij het druk heeft ondanks dat hij vaak online is. Ook zou ik Kaat vervolgens een berichtje sturen met de mededeling dat ik met haar situatie/case bezig ben, opdat zij zich niet genegeerd voelt.


Q: Ik zet even 3 situaties op een rij:
1. Er is een conflict tussen een user en een moderator. De user vraagt bij jou bemiddeling aan.
2. Dezelfde situatie, maar hier is het de moderator die om bemiddeling vraagt.
3. Er is een conflict tussen 2 moderators.
Vind jij dat moderators verplicht zijn mee te doen aan een bemiddeling? Maak jij onderscheid tussen deze situaties? Indien je vind dat moderators verplicht eraan zijn: vind je in situatie 2 dat de user eveneens verplicht is mee te doen?
A:
- Seaworth: Bij alle situaties: niemand is verplicht mee te doen aan bemiddeling. Als je iemand namelijk verplicht, werkt het niet meer. Dan is het hele idee erachter weg, want je bereikt vaak pas echt resultaat als beiden openstaan voor bemiddelen. Als 1 dat verplicht moet krijg je tegenstand en de kans is groter dat je het dan juist erger mee. Dus nee, ik vind dat je niemand kunt verplichten, of je nu user of moderator bent. Wél kun je contact opnemen met de andere partij dat er vraag is om bemiddeling, de situatie uitleggen en vertellen wat ik ze kan bieden om te helpen. Daarna moet de user of moderator zelf de keuze maken of ja of nee te zeggen.

- Meraki: Ik formuleer het voor het gemak als één antwoord. Hoewel ik niemand kan bedwingen tot bemiddeling, verwacht ik wel degelijk van een crewlid dat hij/zij hier wel aan deelneemt. Als crew heb je toch een voorbeeldfunctie en als jij al niet mee wil doen aan de bemiddeling, waarom zou een andere user dat dan wel doen?
Dat het na de bemiddeling alsnog niet klikt tussen crewlid en user kan altijd, maar ik verwacht eigenlijk wel van beide partijen (en dan al helemaal van een crewlid) dat ze het op zijn minst proberen.

Als één van de twee meteen aangeeft niet mee te willen werken, zou ik ze beiden vriendelijk verzoeken er op zijn minst nog even over na te denken en het -vrijblijvend- te proberen. Wil de user dan nog niet, laat ik het erbij. Als de user wel wil, maar het crewlid niet, zou ik hem/haar nogmaals wijzen op zijn/haar voorbeeldfunctie, maar ook die partij kan ik niet dwingen.

- Papiliones: Het maakt niet uit bij beiden vragen, wie de bemiddeling aanvraagt. Het gaat erom dat ze het willen oplossen met elkaar en het willen bijleggen. De vraag is of de ander dat wilt. Zo ja, dan kan je met zijn drieën om de tafel gaan zitten en het uitpraten. Zo nee, dan houd dat op. Je kan altijd proberen na een paar dagen of ze van gedachten verandert zijn om te vragen of ze echt geen bemiddeling willen. Misschien dat ze dan wel ja zeggen, omdat ze niet meer boos zijn en dan kan je wel gaan bemiddelen. Je hebt ook van die mensen die echt geen bemiddeling willen, dan is het heel erg jammer, maar dan je kan ze niet verplichten om eraan mee te doen. Alleen moet je er dan wel verzorgen dat beiden niet weer ruzie maken. Dat je als advies meegeeft, dat ze elkaar dan moeten negeren.

3. Er is een conflict tussen 2 moderators.
Vind jij dat moderators verplicht zijn mee te doen aan een bemiddeling? Maak jij onderscheid tussen deze situaties? Indien je vind dat moderators verplicht eraan zijn: vind je in situatie 2 dat de user eveneens verplicht is mee te doen?"


Niemand is verplicht om mee te doen aan de bemiddeling. Niet een bemiddelaar, niet een moderator, niet een user, enzovoort. Je hebt zelf de keuze als je dat wilt of niet. Niemand kan je daarmee dwingen. Als de desbetreffende persoon dat niet wilt, dan houd dat op. Het is lastig als iemand geen bemiddeling wilt, want je kan dan de ruzie niet oplossen of niet de ruzie begeleiden dat het wordt opgelost. Het enigste wat je dan kan doen is de tegenpartij aanbieden om een luisterend oor te bieden en of om raad te geven.

Als er twee moderators ruzie hebben en één wilt geen bemiddeling dan maakt het lastig om samen te werken in hun team voor hen. Dan komt het meer over dat die persoon er niet aan wilt werken en je moet kunnen samen werken, vooral in die functie. Niemand is verplicht om iets te doen, alleen maakt het de bemiddeling wat lastiger en de samenwerking tussen bepaalde functies. Ook maakt het lastig op het forum als een mod ruzie heeft met een user en de één wilt geen bemiddeling.

- Leliana: Bemiddeling is niet verplicht, ik ga zowel user als moderator niet proberen te verplichten om mee te werken. Het werkt ook niet als 1 of meerdere personen het niet willen. Het blijft lastig, in de meeste gevallen is het zinvol om dingen uit te praten maar dit werkt niet als iemand er (nog) niet klaar voor is. Ik zou wel duidelijk maken dat wat in het vat zit niet verzuurd, en er later altijd nog bemiddeling plaats kan vinden. Nu is het wel zo, in de situatie van de 2 moderators, zij moeten nog wel met elkaar samenwerken, dit is iets wat ik nog wel bij beide wil aankaarten voor ik het laat voor wat het is. Dat het belangrijk is om het belang van het samenwerken buiten dit conflict ook nog meespeelt. Verder dan dat kan ik niemand dwingen. c:

- Hooverphonic: Ik denk dat niemand verplicht is tot bemiddeling, dus dat er geen onderscheid is tussen user of moderator. Ik denk dat als je mensen ertoe gaat verplichten je een beetje aan je doel voorbij zal gaan, en bemiddeling ook niet zal gaan werken. Je kan natuurlijk wel uitleggen aan iemand waarom bemiddeling eventueel handig zou kunnen zijn, maar ik ga mensen, of ze nu moderator of ‘gewoon’ user zijn, niet forceren.

- Slughorn: Om heel eerlijk te zijn, vind ik dat niemand verplicht is mee te doen aan bemiddeling. Bemiddeling werkt namelijk vaak pas als er door beide mensen aan mee gewerkt wordt. Als een moderator (ondanks zijn functie) met tegenzin in deze bemiddeling gaat, en niet openstaat voor oplossingen (bijvoorbeeld) of die User in situatie 2 verplicht aan bemiddeling mee gaat doen, dan kom ik denk ik niet heel ver met de bemiddeling. Beide partijen moeten open kunnen staan voor een compromis of in ieder geval voor een gesprek, voor we bemiddeling echt kunnen starten. Dus nee, in mijn ogen is niemand verplicht.

- Aire: Ik vind verplicht een groot woord, maar ik denk wel dat de moderators aangemoedigt moeten worden om mee te doen aan een bemiddeling. Als moderator heb je immers een voorbeeldfunctie, en is het belangrijk om naar de users te luisteren.
Voor de user heb ik dat toch iets minder. Als de user echt weigert, dan valt daar niks aan te doen. Zolang ik maar alles duidelijk uit heb gelegd en de user het probleem ook snapt.
Bij twee moderators vind ik zeker dat deze mee moeten doen (geen dwang, wel drang), aangezien het misschien hun dagelijkse taken en samenwerking zou kunnen belemmeren als het niet goed botert.

- Apaixonar: Niemand is verplicht om mee te werken aan bemiddeling, zo ook de moderators niet. Als je iemand verplicht zonder dat diegene er volledig voor open staat of achter staat, gaat een bemiddeling immers weinig effectief zijn. Het maakt wat dat betreft voor mij dus ook geen verschil of de moderator of de user bemiddeling aanvraagt. Wel denk ik dat moderators meer een voorbeeld ‘moeten’ zijn voor de rest van de users, dus het zou wat dat betreft wel beter zijn als zij meewerken aan bemiddeling. Maar nogmaals: ik kan niemand verplichten als dit niet effectief is.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen