Er zijn een paar dingen die ik vooraf kwijt wil, dus we gaan ze nummeren, want yay, nummers. ✨

0) Het goede nieuws: dit is al afgerond! Yay! Je krijgt een einde als je het lang genoeg volhoudt!

1) Dit is geschreven tijdens NaNo 2017. Het was geweldig om te doen voor het grootste deel, maar vooral omdat het absoluut nergens op mocht slaan. Er waren ook een paar stukken waar ik het absoluut haatte, maar het nog steeds nergens op hoefde te slaan.

2) Ik heb dit geschreven in een soort sprints, vaak van 3k op één dag en dan een aantal dagen niets, en ik heb het niet meer doorgelezen tot nu, nu ik het post. Dit is een extreem ruwe, haastig geschreven first draft die ik min of meer direct online gooi, met alleen wat typfouten verbeterd als ik ze überhaupt opmerk. De stukken die ik alweer heb gezien leken minder vreselijk dan ik had verwacht, maar wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat je misschien niet mijn beste werk ooit moet verwachten, want ik gok dat dit het niet zal zijn (maar hé, je weet maar nooit).

3) Schrijftip: je first draft is poep, waarschijnlijk, dus publiceer dat nooit zonder enige vorm van editing.

4) Ik ga mijn eigen schrijftip negeren om twee redenen:
      4.1) Ik geef niet genoeg meer om dit verhaal om er nog de hoeveelheid werk in te stoppen die het nodig zou hebben om beter te worden dan het is.
      4.2) Ik geef nog wel net genoeg om dit verhaal om het niet gewoon te willen laten verstoffen op mijn harddrive.

5) Daarnaast vind ik dit best een interessant experiment, eigenlijk. Haal hieruit wat je wilt – of dat nou is dat first drafts inderdaad poep zijn, dat ik slechter/beter/anders schrijf dan je dacht, dat NaNoWriMo best wel cool is of dat vampiers echt gewoon te cliché zijn op dit punt en er geen manier meer is om ze nog interessant te maken. Ik hoor graag wat je ervan denkt!

6) Dit hele verhaal was één doorlopend blok van 37.000 woorden. Dat past helaas niet in een enkel hoofdstuk, dus ik heb het voor Q in blokjes van 700-1200 woorden gehakt, wat betekent dat hoofdstukbreaks soms mogelijk een beetje willekeurig voelen. Dat is omdat ze dat ook zijn, ha.

7) Veel leesplezier! 😊 Zelfs als dat plezier bestaat uit "omg lol dit is raar", want dat is soms ook wel goed voor de ziel.

Reageer (5)

  • Phlegethon

    Dus in elk geval ongeveer 37 hoofdstukjes? (cat)
    De intro maakt me toch wel benieuwd en dat het misschien wat raar is past goed bij mij. Dus daar zit ik niet mee.

    6 jaar geleden
    • Square

      Ik weet inmiddels dat het in totaal 46 hoofdstukken zullen worden! ^^

      6 jaar geleden
    • Phlegethon

      Ja, ik las het (: Ik ben benieuwd!

      6 jaar geleden
  • ProngsPotter

    Inge, alles dat uit jouw toetsenbord vloeit is al beter dan wat ik hoop te bereiken in het leven :W

    want dat is soms ook wel goed voor de ziel

    Zie hier, exhibit A

    6 jaar geleden
  • AlphaNoodle

    Ben benieuwd!

    6 jaar geleden
  • Zee

    Een van de betere voorwoorden ^^

    6 jaar geleden
  • Shibui

    Je voorwoord is al hilarisch! Ik ga dit zeker lezen!

    6 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen