Wanneer gebruik je de bezitsvorm?
Je gebruikt de bezits-s om aan te geven dat iets van iemand is, bijvoorbeeld om duidelijk te maken van wie een boek of een fiets is. Je gebruikt het ook bij dingen die geen echt bezit (kunnen) zijn, maar wel bij iemand horen, zoals familieleden, ideeën of eigenschappen.

De basisregel
De basisregel is dat je een s achter de "bezitter" plakt.
      A) Reinders auto
      B) Mevrouw Spijkers horloge
      C) Micheal Jacksons muziek
      D) Vaders boodschappenwagentje

Een woord dat eindigt op een klinker
Als een woord of naam eindigt op een enkele klinker (a, e, i, o, u, y) voegen we een apostrof toe. Dit is nodig om uitspraakverwarring te voorkomen, want de klemtoon komt anders te liggen als je gewoon een s achter deze woorden zou plakken. Je moet er dus 's achter zetten.
      E) Opa's fotoboek
      F) Anna's huis
      G) Otto's lievelingseten
      H) Harry's toverstok
Let op! Na een toonloze e, na de é en na combinaties van klinkers (dus als een woord eindigt op meer dan één klinker) schrijf je wel gewoon s, zonder apostrof.
      I) Mariekes verhaal
      J) Josés voetbal
      K) Melanies cavia

Een woord dat eindigt op een sisklank
Als een woord of naam eindigt op een sisklank, komt er geen s achter. Je moet er dan alleen een apostrof achter zetten.
      L) Elvis' muziek
      M) Marx' aanhangers
      N) Gijs' werkstuk

Een woord dat eindigt op letters die je niet uitspreekt
Als een woord of naam eindigt op een s die je niet uitspreekt, geldt dezelfde regel als bij een sisklank. Je moet dan dus alleen een apostrof toevoegen.
      O) Jacques' vriendin
Als een woord of naam eigenlijk eindigt op een sisklank, maar je die niet uitspreekt, moet je er gewoon een s achter plakken.
      P) Dutrouxs misdaden [zeg: Duutroe]
      Q) Saint-Tropezs uitgaansleven [zeg: Sehn-Troopee]

Reageer (1)

  • Befour

    Valt de c eigenlijk onder sisklank?

    9 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen