Foto bij H47

Oude taal, het gemakelijkste vak voor: Elven en mij. Het zit in ons bloed. Als ik de les niet zo intressant had gevonden bracht ik hem slapend door... als de leraar niet boos zou worden en mij strafwerk zou geven... eh...
'We beginnen vandaag met voor voegsels. Weet iemand hoe je mij aan moet spreken?' De elf voor de klas trekt een grijns als de helft van de klas zijn hand in de lucht steekt.
'Oh mooi, jij daar, zeg maar.' Hij wijst Nicos aan. Stomme keus.
'Alfa-Kona Trisan,' zegt Nicos met een gemene grijns. Ik zie tot mijn grote verbazing dat de leraar niet boos wordt, hij ziet het vast als een foutje dat Nicos hem net een vrouw heeft genoemd.
'Nee, sorry Nicos, jij moet me aanspreken met "Trisan-Elda". Had je trouwens door dat je mij een vrouwelijke elf noemde?' Onschuldig schud Nicos met zijn hoofd.
'Oke, ik deel blaadjes uit en daarop wil ik dat jullie zetten wat jullie zelf voor voegsels hebben, en jullie vrienden. Eigenlijk iedereen die je kan verzinnen.' Een blaadje land op mijn bureau en met een grijns ga ik aan het werk.

Voorvoegsels:

Alfa-kona
elf vrouw (kan worden gebruikt als een suffix)

Elda
een gender-neutrale eretitel achtervoegsel van grote lof, bevestigd met een koppelteken.

Finiarel
een eervolle achtervoegsel voor een jonge man van een grote belofte, verbonden met een koppelteken.

Svit-kona
een formele eretitel voor een "alfa-kona" van grote wijsheid.

Vodhr
een mannelijke eretitel achtervoegsel van middelmatig lof, bevestigd met een koppelteken.

Vor
een mannelijke eretitel voor een goede vriend

Gebruik deze infomatie om de opdracht te maken.


Dan begin ik aan mijn opdracht.

Lilith-Elda Lilith-Kona.
Nicos-Vor. Svit-War. Xioner-Vodhr. Sji-Vor, Mulk-Vor. Trisa-Kona, Nina-Kona. Mellissa-Elda. Eragon-Elda. Trisan-Elda. Metsa-Finiarel.


Ik schrik op als ik zie wat ik heb geschreven. "Metsa-Finiarel" Woedend kras ik die woorden door en ga verder met mijn lijst.

'Hoe ging het bij jullie?' Ik werp een blik op het blaadje van Sji. Ik zie alleen maar krassen en vlekken.
'Oh, slecht,' zegt Sji, mijn vermoedens bevestigend.
'I see,' Trisa gaat bij hem op tafel zitten en geeft onder tussen achterlangs haar blaadje aan onze leraar.
Ik geef hem ook mijn blaadje, mijne ziet er ook slecht uit, maar niet zo slecht als de andere.
'Moeilijk onderwerp, he?' De leraar haalt met een "big-smile" de blaadjes op. Toch blijft het mijn fav. leraar.
'Het tweede uur wil ik dat jullie allemaal een lied maken, een lied over iets wat je aantrekt, natuurlijk wil ik hem wel in de oude taal.' Gekreun klinkt op uit het lokaal, een lied.
'Jullie krijgen de volgende les ook nog even de tijd. Begin!'
Ik sla mijn boek open en begin woorden op te zoeken, ik besluit mijn lied te doen over drakenrijders.

Shur'tugal, Shur'tugal.
Ono Thelduin aka vindr.
Gulia Thringa fra Ilian.
Shur'tugal, Shur'tugal.
Ono weohnata varden.
Ono varden Bjartskular.
Shur'tugal, Shur'tugal.
Eka Shur'tugal waíse.
Eka Agetlam.

Ook de vertaling schrijf ik erbij.

Drakenrijder, Drakenrijder.
Zij regeren over de lucht.
Geluk regent van hun hart.
Drakenrijder, Drakenrijder.
Zij zullen ons beschermen.
Zij waken over de draken.
Drakenrijder, Drakenrijder.
Ik ben een Drakenrijder.
Ik ben een Zilverhand.

Het lied wat ik net heb geschreven lever ik trots in, ik was vrij snel klaar en ik krijg moed van het liedje. Okal telt het een gemiddelde hoeveelheid zinnen.

Reageer (1)

  • dineniel

    zo'n leuk liedj(cool)

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen