• Waarschuwing: zeurtopic.

    Ik heb een oppashondje, een Drentse Patrijs genaamd Doerak, en sinds een tijdje weet ik echt niet meer wat ik met hem aanmoet. Hij heeft zijn hart op de goeie plaats, maar de naam zegt het al... het is een echte boef. Hij is nog jong (ongeveer zes, zeven maanden uit mijn hoofd) en natuurlijk moet hij nog een hoop leren, maar inmiddels heb ik het gevoel dat het toch wel erg uit de hand loopt. :/
    Zo trekt hij ontzettend erg aan de riem als we wandelen. Dat is naar, want het is een ontzettend sterk beest en ik moet hem dus de hele tijd terugtrekken (met veel kracht) om te voorkomen dat ik niet met mijn snoet in de modder/op het pad beland. Ook luistert hij totaal niet naar me als ik hem roep, laat hij zich niet meer pakken als ik hem los laat lopen in het park (wat hij eigenlijk toch wel moet, om energie kwijt te kunnen) en vandaag rende hij zelfs pardoes het fietspad over omdat hij een andere hond gezien had aan de overkant. Hij springt tegen mensen op die dat helemaal niet willen, stoeit met honden aan de lijn en trekt me vaak de compleet andere kant op dan waar ik naartoe wil. Net, toen ik hem uit ging laten, kwam ik een oude vriend tegen en die vertelde me zelfs dat Doerak een reputatie heeft gekregen als onhandelbare hond; zelfs zijn eigen bazin zou hem niet kunnen houden.
    Eigenlijk heb ik dus helemaal geen zin meer om voor oppas te spelen. Het is een lief beest, maar ik kan niet met hem lopen en ik heb geen zin om iedere keer als ik langs ben geweest nog een paar dagen met blaren op mijn handen te lopen (want ja, zo ver gaat het). Bovendien vind ik het rot dat ik Doerak de hele tijd pijn doe (want ik neem aan dat een ruk aan een halsband niet echt prettig voelt), terwijl ik echt geen andere oplossing weet die voor mij niet eindigt met een gebroken neus. Straks moet ik nog terug om hem te voeren en nog een blokje om te gaan, maar ja, ik kijk er dus wel tegenop. (no_chears)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Heeft dat beestje geen puppycursus gehad? O_O


    ars moriendi

    Misschien oefeningen met hem gaan doen, dus hem commando's aanleren. Zo luistert hij misschien beter. Of misschien lekkere snoepjes meenemen en elke keer als hij ook maar denkt afgeleid te worden terwijl hij aan de lijn is, trek jij zijn aandacht met zo'n snoepje. Is ook handig om hem weer bij je te roepen, want als hij dan komt, krijgt hij meteen een snoepje. Ik zou veel afwisselen met verschillende soorten snoepjes, zodat het altijd "speciaal" is wat hij krijgt en anders dan hij gewend is.


    From these ashes, I will rise

    Misschien moet de bazin van de hond naar een training waar ze hem leren om te luisteren of misschien moet ze de methodes van Cesar Millan proberen.


    Physics is awesome

    Dat is typisch een jonge hond die de macht over de 'roedel' wilt grijpen. Onze hond is ook een echte eigenwijze macho (Jack russel, die zijn altijd eigenwijs, maar dat vinden ik en mijn ouders juist een uitdaging), maar is gelukkig niet zo groot. Trekt ook altijd aan de riem enzo. De laatste tijd pakken we hem gewoon super streng aan en elke keer als hij trekt, geef ik (en ook de rest van mijn gezin) een venijnige ruk aan zijn riem, aangezien dat de enige manier is om hem aan het luisteren te krijgen. Ze vinden dat inderdaad niet leuk, maar jij bent gewoon de baas en als ze jong goed aangepakt worden, gedragen ze zich meestal de rest van hun leven goed. Je moet het zien als dat jij de baas van de roedel bent en hij een uitdager. In het wild vechten ze ook gewoon tot er een winnaar is. En het is overigens alleen maar vervelend voor de hond als hij onhandelbaar is, want als er iets misgaat doen ze hem straks nog weg of doet hij iemand anders pijn. Je kan hem beter af en toe een ruk aan zijn riem geven dan dat je hem niet opvoedt.
    Nog iets wat ik altijd doe is hem op zijn rug op de grond duwen en hem zo houden tot hij rustig en onderdanig blijft liggen. Dat geeft de duidelijke boodschap dat jij de baas bent en doet hem verder geen pijn. Ik weet alleen niet of je dat makkelijk kan doen i.v.m.b. zijn grootte....

    Ik zou die bazin trouwens wel zeggen dat ze hoognodig met dat beest naar de hondentraining moet, want als ze hem niet aankan, dan is dat niet goed voor haar, de hond en de omgeving.


    Happy Birthday my Potter!

    Apocalyptic schreef:
    Heeft dat beestje geen puppycursus gehad? O_O

    Hij gaat, dacht ik, wel naar een puppycursus, maar veel vruchten werpt het blijkbaar nog niet af. Of misschien wel bij zijn baasje, al zegt die vriend dus van niet. ><


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Met het wandelen kan ik je een halti aanraden. Dat heeft mijn hond vanaf kleins af aan ook en die is nu 1 jaar. Hij loopt nu prima met me mee. Het gaat om zijn snoet zodat jijzelf meer grip erop hebt en misschien moet je een keer naar Cesar Milan kijken? c:


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Trouwens, misschien helpt het ook om flink met hem te gaan ballen met zo'n ballengooier geval. Hij kan ook gewoon heel onrustig zijn door teveel energie, wat heel logisch zou zijn voor een Drentse Patrijs, en vaak zijn ze dan wel gewoon goed gericht op de bal. Zo kan hij zijn energie kwijt en is de kans minder groot dat hij opeens de weg op rent of zo.


    Happy Birthday my Potter!

    Of je moet hem leren naast de fiets te lopen. Dat doen mensen die ik ken met een border collie, omdat die ook heel veel beweging nodig hebben en als ze teveel energie hebben niet meer goed luisteren.


    Happy Birthday my Potter!

    Je moet het langzaam leren bij zo'n honden.
    Het begint met hem in een afgesloten ruimte loslaten. bv. de tuin.
    Je roept hem en als hij naar je luistert, krijgt hij een snoepje. In het begin moet hij gewoon naar je kijken. Je roept, hij kijkt, snoepje
    later ga je verder staan. Dan moet hij bij je komen. Jij roept, hij komt, snoepje.
    Het werkt misschien ook als je dan zijn lievelingsspeelgoedje vast hebt of zo.

    En aan de lijn moet je elke keer als hij trekt, gewoon blijven staan en niks doen. Wanneer hij dan ophoudt met trekken (wanneer je lijn dus niet meer gespannen is) krijg hij een snoepje en zo door. Al moet je om de meter stil staan.

    Het vergt veel tijd en geduld maar zo zou het normaal gezien moeten lukken.


    waarschuwing: ik ben geen hondenfluisteraar, dus het kan dat ik het wat verkeerd heb... maar normaal gezien is dit de manier...


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Voor die ruk aan die halsband zou je zo'n ding kunnen aanschaffen/lenen/weetikveel wat dan om de hals én borst zit, en daaraan zit dan de riem. Ik zou me kunnen voorstellen dat je dan meer grip hebt en dat het voor je oppashondje ook prettiger is? Dat heb ik wel eens gezien, maar geen idee hoe het heet, ik heb geen verstand van honden.

    En ja verder kan ik je dus ook niet helpen [:

    Rider schreef:
    Of je moet hem leren naast de fiets te lopen. Dat doen mensen die ik ken met een border collie, omdat die ook heel veel beweging nodig hebben en als ze teveel energie hebben niet meer goed luisteren.


    Dat mag pas als ze 1 jaar zijn of zijn geweest. Anders kunnen ze last van hun gewrichten krijgen. Mijn hond is een mix met Border Collie x Berner Sennen en die is ook vanaf dat hij 1 was mee met de fiets geweest.


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Compulsion schreef:
    (...)

    Dat mag pas als ze 1 jaar zijn of zijn geweest. Anders kunnen ze last van hun gewrichten krijgen. Mijn hond is een mix met Border Collie x Berner Sennen en die is ook vanaf dat hij 1 was mee met de fiets geweest.


    Ow, dat wist ik niet. Maar voor de soort hond die ik heb, is dat ook niet nodig :') Wel, als hij 1 jaar is kun je dat dus doen.


    Happy Birthday my Potter!

    If good dogs go bad there is one man who is their best friend......




    Cesar Milan.(krul)


    You were born original, don't die as a copy.

    Apocalyptic schreef:
    Heeft dat beestje geen puppycursus gehad? O_O

    Onze honden hebben nog nooit een puppycursus gehad, LOL.

    Oké, maar in ieder geval; Wij hebben op dit moment een border collie van zes jaar oud, en geloof me, dat beest is zo ongelofelijk druk. Wat je kan doen bij uitlaten is inderdaad zo'n riem aanschaffen (hebben wij niet, geef ik eerlijk toe), maar dat schijnt dus echt te helpen waardoor zo'n beest minder gaat trekken. Als je een ruk aan de riem geeft, moet je de riem omhoog trekken, dat biedt meer effect dan dat je hem naar achteren trekt en ja, gewoon trekken hoor, natuurlijk vindt zo'n beest het niet prettig - maar hij moet wel beseffen dat jíj de baas bent en niet hij. Je zou eventueel met hem kunnen gaan fietsen of naar het bos gaan, waar het wat rustiger is?

    [ bericht aangepast op 4 jan 2013 - 20:04 ]


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Als Doerak nog geen puppycursus heeft gehad, zou ik dit acuut doen met gehoorzaamheidscurcus erachter aan. Nu is hij nog 'vervelend' straks is hij onhandelbaar en claimt hij zijn plaats als leider in de roedel op. Het is voor de eigenaren, maar ook voor jou, uiterst belangrijk dat je duidelijk en consequent bent. En wie niet horen wil, moet maar voelen. Dit klinkt hard, maar sommige pups hebben dit nodig. Als bij ons de pups niet luisteren pak ik ze bij hun nekvel en leg ik ze meteen op hun rug, want pups horen onderdanig te zijn en te luisteren. Nogmaals, dat klinkt misschien ruw, maar dit gebeurd bij de wolven ook.

    Hoe dan ook, mijn advies is om onmiddelijk te beginnen met een strakke, strenge opvoeding. Anders runt Doerak het huishouden.


    I'll lick the poison from right off your kiss