• Hey allemaal! Aangezien ik op het moment een enorme interesse heb voor voedsel en alles wat ermee te maken heeft, heb ik besloten om een eigen food topic aan te maken. Ik hou van gezond eten en een gezonde levensstijl, diëten doe ik niet. In de beginpost zal ik allerlei handige dingen neerzetten, zelf mag je alles vragen wat je maar wilt.


    Guidelines naar een gezonde levensstijl
    - Maak er geen dieet van, diëten is iets wat zelden werkt. Aan een gezonde levensstijl zijn geen regels verbonden, alleen richtlijnen.
    - Geen regels betekent dat je mag eten wat je wilt, maar bepaalde dingen met mate. Weet waar je grenzen liggen en leer 'nee' te zeggen.
    - Zorg ten alle tijde dat je genoeg eet. Restricting and starving is never the answer!
    - Leer de juiste porties kennen, zorg ervoor dat je niet gaat over-eten en verdeel alles goed over de dag.
    - Je bepaald zelf waar je het meeste baat bij hebt, hoe groot je maaltijden moeten zijn en hoe vaak op een dag je eet of snackt. Eet je liever 5 kleine maaltijden of 3 grote?
    - Get rid of all the junk! Zorg ervoor dat je niet zomaar bij al het slechte eten kan, bespreek met degene die boodschappen gaat doen welke gezondere opties er zijn of ga zelf mee.
    - Het allerbelangrijkste, zorg er voor dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt, zeker als je ook sport.

    Calorieën tellen
    Je hoort er vast vaker van, maar vaak lijkt het alleen maar iets te zijn wat mensen doen die diëten of mensen met een eetstoornis. Natuurlijk is het niet het belangrijkste om te doen en ook zeker niet iets wat je je hele leven moet doen. Het is echter wel aangeraden om te doen als je jezelf een gezondere levensstijl gaat aanmeten. Dit enkel voor een korte periode, misschien twee weken of een maand. Hiermee word je je veel sneller bewust van wat je nou eigenlijk in je mond stopt en hoe je eet. Zo slecht is het niet om de etiketten van eten en drinken te lezen. Vaak heb je helemaal niet door wat je allemaal in je op neemt en soms lijkt iets wel heel gezond, wat uiteindelijk helemaal niet zo blijkt te zijn. Calorieën tellen is dus enkel voor bewustwording en moet dus niet te lang gedaan worden.

    Lege calorieën
    Het lijkt wel alsof je op heel veel moet letten, maar het word echt makkelijker. Lege calorieën zijn vooral drankjes, zoals alcohol en cola. Hier zitten bijzonder veel calorieën in vergeleken met voedingsstoffen, dus eigenlijk voegt het niet iets toe. Er zijn trouwens ook genoeg dingen met meer voedingsstoffen, maar waarvan het lichaam lang niet alles opneemt. Denk hierbij vooral aan cola, vanwege het veel te hoge suiker of zoetstof gehalte stuurt je lichaam het meeste groot en deels gelijk door naar je blaas en plas je alles na een uur alweer uit. Lege calorieën vind je trouwens ook veel in eten, eten waar vooral de verkeerde vetten inzitten, of conserveringsmiddelen en verder niets, denk aan een hamburger of frieten van een snackbar of fast food tent. Als je het zelf maakt is het vaak weer een ander verhaal.

    Je metabolisme
    Oftewel je stofwisseling. Het is een veelgebruikte term in diëten en gezondere levensstijlen, dat komt omdat het veel voor je bepaald. Je metabolisme zorgt ervoor dat voedsel word omgezet. Het is allemaal heel ingewikkeld en verder ook niet zo interessant. Je metabolisme is onder andere afhankelijk van je genen, maar dat niet alleen. Het reageert op wat je eet en op hoe je eet. Als je te weinig eet word je metabolisme langzamer omdat het langer probeert te doen met de stoffen die je het geeft, waardoor een groot deel omgezet word in vet. Als je teveel eet kan je metabolisme het ook niet aan, waardoor ook een deel sowieso word omgezet in vet. Hij word langzamer als je gaat slapen, waardoor het ook niet is aangeraden om te eten voordat je gaat slapen.
    Dingen die je metabolisme een boost geven of verhogen:
    - Gevarieerd eten, eigenlijk een klein trucje om je metabolisme om de tuin te leiden.
    - Meerdere kleine maaltijden per dag, het houd je metabolisme constant bezig.
    - Krachttraining, niet alleen omdat sporten een goede boost geven en meer verbrand, maar omdat je spieren in rust meer verbranden dan vet. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer je verbrand. (wees niet bang, van een beetje krachttraining ga je er niet gelijk heel gespierd uitzien)
    - Slaap genoeg! Als je sowieso 4 uur of minder slaapt, heb je overdag heel veel moeite om koolhydraten te kunnen verwerken.
    - Drink genoeg water, dehydratie zorgt ook voor een traag metabolisme, aangezien je vocht nodig hebt om calorieën te kunnen verwerken.
    - Gekruid eten zorgt voor een flinke boost!
    - Groene thee, het bevat cafeïne (wat opwekt en dus je metabolisme stuwt) én catechine, wat de vetverbranding helpt.
    - 's Ochtends sporten, voordat je gegeten hebt. Het effect duurt het grootste gedeelte van je dag. Vergeet niet daarna goed te ontbijten!

    Langzaam eten
    Je hoort wel vaker dat je beter langzaam kan eten in plaats van alles naar binnen te schrokken, maar waarom is dat zo? Snel eten schijnt de kans op overgewicht drie keer te vergroten! Je lichaam heeft namelijk even nodig om je het signaal te geven dat je vol zit. Als je snel eet, eet je al snel te veel omdat je lichaam het signaal nog niet afgegeven heeft. Hierdoor raakt je lichaam en je maag snel gewend aan grotere hoeveelheden en kan je elke keer nog meer eten. Als je langer kauwt, raak je sneller verzadigt en eet je minder.

    Flavored water
    Het is al snel lastig om een paar glazen gewoon water op een dag te drinken en momenteel is water met een smaakje populair. Denk maar aan Crystal Clear of Gewoon Water van Hero, wat nieuwer. Maar zo moeilijk is het niet om zelf te maken! Doe gewoon een paar schijfjes citroen (wat je metabolisme ook een boost geeft) en limoen in je water, of varieer een beetje door er muntblaadjes aan toe te voegen of andere kruiden, zoals rozemarijn. Het zal geen smaakexplosie worden, maar gewoon een subtiel smaakje eraan.
    Wat je erin kan stoppen
    - Fruit, maar geen banaan. Citrus, bessen, ananas en meloen zijn heerlijk. In de winkel kan je bakjes met fruit kopen zodat je het niet zelf hoeft te snijden.
    - Kruiden, zoals munt, rozemarijn, tijm en lavendel. Het is maar net wat je lekker vind.
    - Sweeteners, voor als je een echte zoetekauw bent en niet zonder het smaakje kan. Een goede is altijd honing, agave siroop of gewoon suiker siroop. Voeg een eetlepel toe aan je glas, of fles.
    Het is ook lekker om als het klaar is, het water in te vriezen in ijsblokjes en die in je water te stoppen op warme dagen.

    Gewicht en calorieën
    Een slechte dag betekent niet dat je gelijk kilo's aankomt, net zoals een gezonde dag er niet voor zorgt dat je gelijk afvalt en gezond bent. 1 kilo vet staat namelijk gelijk aan 9000! calorieën. Zoveel eet je niet in een dag en zoveel sport je niet in een dag. Het is dus onmogelijk om een kilo per dag aan te komen of af te vallen. Vaak is het verschil op de weegschaal water gewicht. Als je veel zout hebt gegeten, houd je meer vocht vast en dat zie je op de weegschaal. Maar hetzelfde geld als je te weinig drinkt, door dehydratie weeg je meer.
    Op dit plaatje kan je zien hoeveel 1 kilo vet eruit ziet en hoeveel 1 kilo spieren. Je weegt evenveel met 1 kilo spieren als 1 kilo vet, zo kan je zien dat je er beter uitziet met hetzelfde gewicht aan spieren en daarbij verbrand je nog meer calorieën als je spieren hebt! Laat de weegschaal je dus niet compleet leiden, behalve als echt overgewicht hebt. Het beste is ook als je af wilt vallen om doelen te stellen buiten je weegschaal om, realistische doelen. In een bepaalde kledingmaat passen, zoveel minuten achter elkaar kunnen rennen, of totaal andere dingen.

    Fabel of feit?
    - Na 18:00 eten is slecht voor je. Fabel! Ook 's avonds verbruikt je lichaam energie en als je sport is die tijd hard nodig om je lichaam een beetje te herstellen. Dit betekent echter niet dat je wel moet eten vlak voordat je naar bed gaat.
    - Je lichaam verwart honger met dorst. Feit! Je lichaam stuurt hetzelfde signaal uit, dus drink eerst een glas water en kijk dan of je nog steeds honger hebt.
    - Je moet zo min mogelijk tussendoortjes eten. Fabel! Tussendoortjes zijn helemaal niet erg, zolang het maar iets gezonds is. Eet een stuk fruit, wat noten of iets anders om goede voedingsstoffen binnen te krijgen, je metabolisme op gang te houden en honger op afstand te houden. Hierdoor heb je minder snel eetbuien of dat je naar iets slechts gaat grijpen van de honger.

    En vergeet niet dat de weegschaal niet perse een weerspiegeling is van je gezondheid!

    [ bericht aangepast op 18 juni 2013 - 16:44 ]


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik w\il mijn vis wel met je delen!

    Hmmm.. daar zou ik nu wel zin in hebben ja D: Maar wij eten straks noodles, dus dat is ook prima.


    ars moriendi

    Donoghue schreef:
    (...)

    Die vul ik altijd bij in de Appie c: Afdeling panklaar, haha.
    Mozzerella en tomaat. En eventueel komkommer. Zó lekker, en gezond. Eh, appelstroop met plakjes banaan, ook heel lekker. In de zomer heb ik altijd aarbeien op mijn brood. c:


    Jum, goed idee!

    Ik doe niet aan calorieën tellen, veel te veel moeite. Wel let ik op dat ik gevarieerd eet (volgens de schijf van 5) en niet te vet en ook niet té vaak iets met veel suiker erin.


    Aan niets denken is ook denken.

    Hoe slecht zijn volkoren biscuitjes voor je? (cat)

    Waar kun je het beste naar kijken om te zien hoe 'slecht' het voor je is?


    Tijd voor koffie.

    Puzzel schreef:
    Hoe slecht zijn volkoren biscuitjes voor je? (cat)

    Waar kun je het beste naar kijken om te zien hoe 'slecht' het voor je is?


    Niet heel slecht. Volkoren is altijd beter dan andere dingen.

    Hoe minder voedingsstoffen er ergens inzitten terwijl er een hoog aantal calorieën inzitten, hoe slechter iets voor je is.


    Your make-up is terrible

    Dit is wel handig c:


    To the stars who listen — and the dreams that are answered