• De stelling van deze week luidt:
    Het moet mogelijk zijn om verschillende schoolvakken op verschillende niveau's te volgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Ja, eens. Op het VMBO was Engels voor mij een lachertje, net als overigens de meeste vakken. Ik kreeg VMBO-kader advies omdat ik alles verziekte met wiskunde. Alsof je dat niet kan compenseren ofzo (destijds).
    Achteraf bleek ik met geschiedenis, maatschappijleer en Nederlands makkelijk havo aan te kunnen en met Engels zou VWO ook lukken. Butyea, fml?


    No growth of the heart is ever a waste

    MLQNT schreef:
    Zeker eens. Ik denk dat je op die manier goed genoeg uitgedaagd word om vakken waar je goed in bent leuk te blijven vinden. Ik hoor zo vaak mensen die veel vakken "saai" vinden maar niet naar een hoger niveau mogen of kunnen omdat een van hun vakken niet goed genoeg is. Ik denk dat dit zorgt voor veel meer motivatie. Sowieso zouden scholen veel persoonlijker moeten kijken naar je kwaliteiten en dingen waar je aan moet werken in mijn ogen, en "maatwerk" lijkt me een prima stap om mee te beginnen.


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Heeeeel erg mee eens!


    Life is hard and then we die

    Het zou voor sommigen handig zijn, en voor leerlingen zou het beter op niveau les kunnen betekenen, maar ik begrijp dat het moeilijk is om dit als school te organiseren. Om dit te regelen moeten kleine scholen samen werken of er zouden gigantische scholen nodig zijn, wat ook weer de overgang van basisonderwijs naar secundair groter maakt.
    Om deze reden heb ik niet echt een duidelijke mening hier over.
    @ Sonyara, voor zo ver ik weet is Biologie niet verplicht en tenzij je VWO doet, is Wiskunde niet verplicht.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Mee eens!!! Ik sta overal zevens of achten voor behalve wiskunde en aardrijkskunde, waar ik nog maar net vijfjes voor sta. Het zou ideaal zijn om dat op laag niveau te kunnen doen.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Fennec schreef:
    Het zou voor sommigen handig zijn, en voor leerlingen zou het beter op niveau les kunnen betekenen, maar ik begrijp dat het moeilijk is om dit als school te organiseren. Om dit te regelen moeten kleine scholen samen werken of er zouden gigantische scholen nodig zijn, wat ook weer de overgang van basisonderwijs naar secundair groter maakt.
    Om deze reden heb ik niet echt een duidelijke mening hier over.
    @ Sonyara, voor zo ver ik weet is Biologie niet verplicht en tenzij je VWO doet, is Wiskunde niet verplicht.


    Wiskunde en bio zijn niet verplicht? Màn, wat zit dat Nederlandse schoolsysteem raar in elkaar, lol.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Headey schreef:
    (...)

    Wiskunde en bio zijn niet verplicht? Màn, wat zit dat Nederlandse schoolsysteem raar in elkaar, lol.


    Wiskunde sinds kort wel, volgens mij. En Bio alleen bij een bepaald pakket, I guess


    wat was dit ookalweer

    RechterTwix schreef:
    (...)

    Wiskunde sinds kort wel, volgens mij. En Bio alleen bij een bepaald pakket, I guess


    Wiskunde is op het vwo al een redelijk lange tijd verplicht, en op havo nog maar twee jaar. Daaronder weet ik het niet. Je kunt natuurlijk wel altijd wiskunde A, B of C kiezen. Bio is verplicht in een NG of NT profiel (of allebei, idk, ik doe CM).


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    PVRIS schreef:
    (...)

    Wiskunde is op het vwo al een redelijk lange tijd verplicht, en op havo nog maar twee jaar. Daaronder weet ik het niet. Je kunt natuurlijk wel altijd wiskunde A, B of C kiezen. Bio is verplicht in een NG of NT profiel (of allebei, idk, ik doe CM).


    Wiskunde is op havo niet verplicht met een C&M profiel, overigens. Ik mocht het in ieder geval een paar maanden geleden nog laten vallen.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Tokugawa schreef:
    Ja, eens. Op het VMBO was Engels voor mij een lachertje, net als overigens de meeste vakken. Ik kreeg VMBO-kader advies omdat ik alles verziekte met wiskunde. Alsof je dat niet kan compenseren ofzo (destijds).
    Achteraf bleek ik met geschiedenis, maatschappijleer en Nederlands makkelijk havo aan te kunnen en met Engels zou VWO ook lukken. Butyea, fml?


    dit had ik met havo maar mee ens


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Wiarda schreef:
    (...)

    Wiskunde is op havo niet verplicht met een C&M profiel, overigens. Ik mocht het in ieder geval een paar maanden geleden nog laten vallen.


    Ooooh ja, dat is ook zo. Dan heb je rekenen in plaats van wiskunde (zo is het bij ons op school ten minste.)


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Eens, Ik sta weliswaar nu vrij goed voor al mijn vakken, maar een lager niveau zou zoveel verschil uitmaken in de onderbouw. Dan had ik mijn talen een niveau lager kunnen doen, plaats van met hakken over de sloot naar het volgende jaar gaan.


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik weet niet, het zou denk ik wel handig zijn voor sommige vakken. Aan de andere kant wordt het op die manier wel heel makkelijk om bij bepaalde vakken gewoon de 'makkelijke' weg te kiezen, in plaats van een beetje uitdaging voor jezelf. Daarnaast wordt het indelen MBO/HBO/WO ook een stuk lastiger. Stel nu dat je voor een WO-opleiding twee verplichte vakken hebt, waarvan je er eentje op VWO-niveau hebt gedaan en de ander op VMBO. Wat dan?


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Eens eens eens.
    Als ik rekenen op een lager niveau zou mogen doen kan ik over 2 jaar op niveau 4 zeker een 6 halen op mijn reken examen :Y)
    Yes pleaseee


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Ik denk dat het nog een hele lange tijd duurt voor dat zover is in Nederland. Je moet hele nieuwe eisen stellen aan scholen, opleidingen, vakkenpakketten etc. etc. Het is een gedoe, maar het is het waard, zou ik zeggen. Waarom op het VMBO zitten als je Engels op VWO-niveau aankunt?


    Searching heavens for another earth