• Misschien zijn er nog andere geschiedenisfanaten die dit leuk vinden. :Y)

    Ik ontdekte net onderstaande schrijfwedstrijd en hij lijkt mij erg cool. In zo'n bundel belanden is natuurlijk altijd tof. Misschien kunnen we met een groepje elkaars verhalen lezen en feedback geven ofzo? Of brainstormen? (:

    Schrijfwedstrijd 2018: Odi et Amo
    Voor de vierde keer publiceert Godijn Publishing in 2018, na drie succesvolle edities, een middeleeuwse verhalenbundel n.a.v. een schrijfwedstrijd. Ook deze editie slaat GP de handen ineen met Beleef de Geschiedenis en organiseren zij samen een middeleeuwse verhalenwedstrijd. Met als titel, ondertitel en thema:

    Odi et Amo
    Ik haat en ik heb lief
    "Het oude verhaal over religie, verbindingen, liefde, dood en verderf"

    Deelnemers aan deze wedstrijd schrijven een verhaal dat zich afspeelt in de middeleeuwen, periode: 500-1500 na Christus. Een verhaal dat de lezer meeneemt naar deze tijd, waarmee de schrijver de diepere laag in het verhaal probeert te raken. De eindredactie wordt verzorgd door Godijn Publishing.

    De vijfentwintig beste verhalen worden gebundeld en de lancering van het boek vindt zaterdagmiddag 6 oktober 2018 plaats in de Oosterkerk in Hoorn. De lancering staat in het teken van de middeleeuwen met een interessant "middagvullend" programma en middeleeuwse hapjes. Voor de liefhebber is het een mooie gelegenheid om middeleeuwse kleding te dragen (niet verplicht). Van elk boek dat verkocht wordt, gaat 1 euro naar "De Nederlandse kastelenstichting" www.kastelen.nl

    Wat kun je winnen, naast een publicatie in de bundel?
    1e prijs: Je krijgt de bundel cadeau, het volledige prijzenpakket volgt later.
    2e prijs: Je krijgt de bundel cadeau, het volledige prijzenpakket volgt later.
    3e prijs: Je krijgt de bundel cadeau, het volledige prijzenpakket volgt later.


    Tevens is er een juryprijs
    De overige tweeëntwintig schrijvers ontvangen de bundel ODI ET AMO.

    Voorwaarden:
    Het verhaal bevat tussen de 2.500 en 3.000 woorden.
    Het verhaal speelt zich af in de middeleeuwen (500-1500 na Christus).
    De middeleeuwse feiten in het verhaal kloppen.
    Deelnemen is mogelijk vanaf 18 jaar en ouder.
    Deadline voor het insturen van het verhaal: donderdag 31 mei, 19.00 uur.
    Verhalen zijn niet eerder gepubliceerd.
    Winnende verhalen mogen niet elders ook gepubliceerd worden.
    Winnende verhalen worden 1 jaar na publicatie niet elders gepubliceerd.
    Prijzenpakket en de gratis verhalenbundel worden alleen persoonlijk uitgereikt op zaterdag 6 oktober 2018 en niet nagestuurd.
    Maximaal twee inzendingen per deelnemer.
    Verhalen kun je insturen naar: info@godijnpublishing.nl

    Nog een linkje met meer informatie (:

    [ bericht aangepast op 11 jan 2018 - 11:07 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Oe, Odi et Amo is mijn favoriete Latijnse quote ever, het gedichtje waar het uit komt is zo mooi c: Ik ben zelf niet zo'n fan van de Middeleeuwen helaas, vind dat eerlijk gezegd echt de meest saaie periode uit de geschiedenis :') Maar het ziet er wel een toffe wedstrijd uit. Ik wens iig iedereen die mee gaat doen veel succes (:
    Houd je eigenlijk wel je auteursrechten bij de schrijfwedstrijd?
    Wel ironisch dat ze de wedstrijd een titel geven uit een gedicht uit het Romeinse tijdperk terwijl de wedstrijd voor Middeleeuwse verhalen is :W

    [ bericht aangepast op 10 jan 2018 - 20:03 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Oh super leuk, ik wil denk ik wel mee gaan doen. Middeleeuwen zijn niet mijn specialiteit, though, maar misschien wel eens interessant om er juist wat research naar te doen.


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Why middeleeuwen??? Ik heb een master in de geschiedenis, maar like al de vakken die ik heb gekozen focussen zich op de periode na 1789 DAMN (cat)


    The soul needs autumn.

    Saluja schreef:
    Oe, Odi et Amo is mijn favoriete Latijnse quote ever, het gedichtje waar het uit komt is zo mooi c: Ik ben zelf niet zo'n fan van de Middeleeuwen helaas, vind dat eerlijk gezegd echt de meest saaie periode uit de geschiedenis :') Maar het ziet er wel een toffe wedstrijd uit. Ik wens iig iedereen die mee gaat doen veel succes (:
    Houd je eigenlijk wel je auteursrechten bij je schrijfwedstrijd?
    Wel ironisch dat ze de wedstrijd een titel geven uit een gedicht uit het Romeinse tijdperk terwijl de wedstrijd voor Middeleeuwse verhalen is :W

    Ik denk vanwege het thema religie en dat de Bijbel toen in het Latijn was ofzo? ;P
    Wel jammer dat je het de saaiste periode vindt. ;D


    Every villain is a hero in his own mind.

    Delacroix schreef:
    Why middeleeuwen??? Ik heb een master in de geschiedenis, maar like al de vakken die ik heb gekozen focussen zich op de periode na 1789 DAMN (cat)

    Oooh D:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Oakheart schreef:
    Oh super leuk, ik wil denk ik wel mee gaan doen. Middeleeuwen zijn niet mijn specialiteit, though, maar misschien wel eens interessant om er juist wat research naar te doen.

    Nice! Mijne ook niet echt hehe. Ik denk dat ik iets wil doen met de Viking raids ofzo, al moet ik dan nog wel iets vinden wat dat origineel maakt haha.

    [ bericht aangepast op 10 jan 2018 - 19:58 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Zou je verplicht zijn je verhaal in Europa te situeren eigenlijk?


    The soul needs autumn.

    Delacroix schreef:
    Zou je verplicht zijn je verhaal in Europa te situeren eigenlijk?

    Ik denk het wel, tenzij je personage een Europeaan op reis is ofzo denk ik?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik vind het persoonlijk ook echt geen interessante periode om iets in te schrijven, maar wie eventueel vragen heeft over middeleeuwen: hit me up.
    Ik studeer geschiedenis en weet wel een aantal zaken over wat er wel was en wat niet.
    Pas vooral heel hard op met zaken als geld en schrift. Vanaf de 12e eeuw komt handel en nijverheid pas echt op in West-Europa. Dus pas op, want daar maken auteurs ook vaak fouten.
    Verder geef ik graag nog een lijstje mee ter inspiratie:
    - Vlaamse steden (lakennijverheid in Vlaanderen, die voeren handel met Italië waar het Vlaamse laken heel populair is. Brugge is in de 14e eeuw echt in bloei.)
    - De pest is in de 14e eeuw, dus er was een grote heropbloei in de 12e eeuw. De pest werd meegebracht door vlooien op ratten, maar het ging niet slecht met de mensen door hongersnoden. Het ging slecht omdat de mensen vooral graan aten en geen geld hadden voor duurdere zaken zoals vlees. En als je eenzijdig gaat eten, dan mis je eiwitten en zo, en gaat je weerstand achteruit. De hele bevolking had dus een slechtere weerstand, dus waren ze veel kwetsbaarder voor ziekten zoals bijv de pest.
    - Kruistochten! Tijdens de 11e eeuw en later. (Eerste kruistocht wordt door Paus Urbanus II op het concilie van Clermont in 1095 aangekondigd. Het volk reageerde massaal en deed mee. Dat was eigenlijk de succesvolste (omdat Jeruzalem 'verlost' kon worden), de andere minder. Vooral de derde kruistocht heeft stof om verhalen over te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan figuren zoals Richard Leeuwenhart. :)


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Ik vind het persoonlijk ook echt geen interessante periode om iets in te schrijven, maar wie eventueel vragen heeft over middeleeuwen: hit me up.
    Ik studeer geschiedenis en weet wel een aantal zaken over wat er wel was en wat niet.
    Pas vooral heel hard op met zaken als geld en schrift. Vanaf de 12e eeuw komt handel en nijverheid pas echt op in West-Europa. Dus pas op, want daar maken auteurs ook vaak fouten.
    Verder geef ik graag nog een lijstje mee ter inspiratie:
    - Vlaamse steden (lakennijverheid in Vlaanderen, die voeren handel met Italië waar het Vlaamse laken heel populair is. Brugge is in de 14e eeuw echt in bloei.)
    - De pest is in de 14e eeuw, dus er was een grote heropbloei in de 12e eeuw. De pest werd meegebracht door vlooien op ratten, maar het ging niet slecht met de mensen door hongersnoden. Het ging slecht omdat de mensen vooral graan aten en geen geld hadden voor duurdere zaken zoals vlees. En als je eenzijdig gaat eten, dan mis je eiwitten en zo, en gaat je weerstand achteruit. De hele bevolking had dus een slechtere weerstand, dus waren ze veel kwetsbaarder voor ziekten zoals bijv de pest.
    - Kruistochten! Tijdens de 11e eeuw en later. (Eerste kruistocht wordt door Paus Urbanus II op het concilie van Clermont in 1095 aangekondigd. Het volk reageerde massaal en deed mee. Dat was eigenlijk de succesvolste (omdat Jeruzalem 'verlost' kon worden), de andere minder. Vooral de derde kruistocht heeft stof om verhalen over te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan figuren zoals Richard Leeuwenhart. :)



    Aanvullend, het is niet zo heel veel maar toch:

    - De echte opkomst van kloosters
    - Het Oost Romeinse Rijk
    - Een hele hoop religieuze problemen basically (niet alleen binnen het christelijke geloof, maar ook islam versus christelijk geloof)
    - Karel de Grote
    - Vikings die binnenvallen, maar uiteindelijk zich weten te settelen
    - Kunst in de middeleeuwen
    - Het ontstaan van hoofse liefde
    - Het begin van meer handel en reizigers


    The soul needs autumn.

    Het verhaal die... Sorry, maar voor een publisher, vind ik dit echt een verschrikkelijke fout, haha.

    Heel veel succes aan degenen die hun kans willen wagen (: Ik studeer voor leerkracht geschiedenis en de middeleeuwen is mijn favoriete tijdsperiode, maar ik heb nu examens, haha. En ik ben slecht met zo'n korte verhalen, helaas (:


    Mijn brein breint zoals het breint.

    Bartok schreef:
    Het verhaal die... Sorry, maar voor een publisher, vind ik dit echt een verschrikkelijke fout, haha.

    Heel veel succes aan degenen die hun kans willen wagen (: Ik studeer voor leerkracht geschiedenis en de middeleeuwen is mijn favoriete tijdsperiode, maar ik heb nu examens, haha. En ik ben slecht met zo'n korte verhalen, helaas (:

    Dat is ook een superslechte fout, haha! Ik ga het maar even aan ze doorgeven.

    Aan allen, bedankt voor de onderwerpen! De kruistochten zijn inderdaad ook wel inspiratievol, of het christendom vs het paganisme c;


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik denk dat ik iets wil gaan doen met psychiatrie in de middeleeuwen. Nu nog een plot. :Y)


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ringwraith schreef:
    Ik denk dat ik iets wil gaan doen met psychiatrie in de middeleeuwen. Nu nog een plot. :Y)


    Oeh, gebruik dan zeker de kwakzalvers, die zeiden dat psychische ziektes beestjes waren, die in hun mensen hun hersenen waren gekropen. Daarna deden ze alsof ze een steentje uit de neus van hun patiënten haalden, als in: het versteende beestje.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Oeh, gebruik dan zeker de kwakzalvers, die zeiden dat psychische ziektes beestjes waren, die in hun mensen hun hersenen waren gekropen. Daarna deden ze alsof ze een steentje uit de neus van hun patiënten haalden, als in: het versteende beestje.

    Ja, dat was precies mijn idee haha!


    Every villain is a hero in his own mind.