• Zolang ik me kan herinneren, word ik eigenlijk nooit écht uitgerust wakker.
    Sporadisch heb ik dit wel eens een keer gehad, dat ik wakker werd, me fit en vrolijk voelde, vol energie om met de dag te beginnen. Maar deze momenten zijn op één hand te tellen (ja echt).

    Ik word ofwel zo moe wakker dat ik het liefste nog langer zou willen blijven liggen. Of de mildere variant, dat ik wel opsta, maar wel nog moe ben, en eigenlijk de hele dag door wat vermoeid blijf.

    Sommige mensen in mijn omgeving zeggen dat zij ook vaak vermoeid wakker worden. Sommige mensen zeggen dat zij wel vaak uitgerust wakker worden.

    Dus ik vraag me af, hoe is dat hier op quizlet (qreaties nu natuurlijk, maar voor mij voelt quizlet nog steeds natuurlijker haha)? Worden jullie wel uitgerust wakker? Of blijven jullie ook vaak moe?

    Nee ik ben (nog) niet naar de huisarts geweest. Grote kans dat ze dan willen bloedprikken, en daar ben ik nogal bang voor (zip)


    Inspiration can hit you any time

    Hoi <3 Allereerst, bloedprikken is best heel oké. Ik heb dat een paar maanden geleden ook laten doen om te checken waarom ik zo moe was en het is het echt waard om antwoorden te krijgen! Als je overlegt met de arts die het afneemt kan je vaak een koptelefoon met muziek aanzetten om jezelf af te leiden.

    Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden, ik word nooit echt wakker met een WAKKER gevoel, maar op goeie dagen komt dat wel langzaam in het uur nadat ik opsta hahaha.

    Ik ben het met Frey_ eens. Je kan eventueel ook aan je huisarts of degene die prikt vragen of je even mag liggen, dat scheelt vaak ook wel c: en neem indd een muziekje mee of klets wat met degene die prikt en kijk de andere kant uit.

    Overigens, als je je de hele dag door moe voelt en dit al lang hebt, misschoen helpt het al wat om ijzerrijke voeding te eten? Appelstroop, rood vlees, spinazie etc. Ik heb best wel snel last van ijzertekort en dit merk ik vaak als ik snel moe wordt, bij mij helpt een fles Floradix goed en snel, kan je bij de drogisterij halen. Elke avond zo’n half cupje, ik merk altijd gauw een verschil!!

    En dan back to topic, regelmatig word ik moe wakker en wil ik blijven liggen / snoozen / meer slapen, zeker in de winter als het nog donker buiten is, maar als ik eenmaal een beetje op gang kom en wakker ben, bezig ben, dan gaat het eigenlijk wel weer over. In de zomer heb ik hier (veel) minder last van, zeker als de zon schijnt en de vogels fluiten, haha. Merk jij daar nog verschil in, of is het om Het even?

    Ik ben al jaren op deze manier aan het rondlopen en dat is niet makkelijk.

    Mogelijk is het opgelost door toch een keertje die bloedname te laten doen.

    In mijn geval was er niets mis in mijn bloed toen ik het liet doen, dus heb ik een doorverwijzing gekregen voor een slaaponderzoek, daarvan ben ik nog in afwachting van de resultaten.

    Maar je bent zeker niet de enige!


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Wauw ik had het echt nét met een vriendin hierover. Ik stuurde haar: "Ik vraag me soms gewoon oprecht wel eens af hoeveel makkelijker het leven is als je je uitgerust voelt 😂"
    En dan zie ik nu dit topic, wat toevallig!

    Maar het is echt wel heel vervelend, weet ik uit ervaring. En wat ik je ook wil meegeven is: zoek het niet alleen fysiek.
    Ik zit zelf momenteel thuis met een burnout (gelukkig wel herstellende), en heb me daardoor veel in chronische stress verdiept en hoe dat werkt. De eerste signalen van chronische stress (en ja, dat kan op jonge leeftijd al beginnen): je niet uitgerust voelen.
    Voor mezelf geldt dat ik eigenlijk al m'n hele leven veel pieker en veel druk op mezelf zet. In 'The window of tolerance' zit ik altijd al op de grens van de hyper arousal. Daardoor heb ik me dus ook nooit uitgerust gevoeld.

    Tips die mij nu helpen:
    - Werken aan het gepieker en de druk (mentaal)
    - Ritme in mijn leven (zelfde tijd op bed en opstaan, zelfde handelingen voor het slapengaan)
    - Slaapkwaliteit verbeteren (elke dag even bewegen om mijn lichaam te vermoeiend, elke dag even naar buiten voor een boost zonlicht en vitamine D, geen schermtijd meer ruim een uur voor het slapengaan)
    - Voeding (geen tot weinig cafeïne en zeker niet na twee uur 's middags meer, weinig suikerhoudende dingen eten en drinken, voor het slapengaan niet meer eten)
    - Slaapomstandigheden verbeteren (verduisterende gordijnen, raam open 's nachts, goed matras en goed kussen)
    - Niet te weinig maar ook niet te veel slapen

    Helaas slaap ik nog steeds ruk en voel ik me nog steeds nooit uitgerust, maar ik merk wel vooruitgang tov hiervoor (en ik zit in een burnout dus dat ik niet uitgerust ben, hoort daar helaas bij). Hopelijk heb je er wat aan en als ik de gouden tip heb, laat ik het je weten :')


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain