• Hello hello lieve vriendjes van Q,

Inmiddels zijn er hier een boel volwassenen met volwassen levens - met child hobby's en dromen, wat helemaal mooi is - maar ik heb dus een vraagje aan de mensen die ervaring hebben met het volwassen ding 'beleggen' hier. Ik wil namelijk al een tijdje beginnen met beleggen, maar heb geen idee waar of hoe ik moet beginnen. Dingen als, hoeveel investeer je nou, wat gebruik je om te investeren en is lang laten staan tot je het een keer nodig hebt beter of juist snelle verkopen doen zodra een aandeel een bepaald bedrag bereikt.

Zijn er hier mensen die hun ervaring, informatie etc. zouden willen delen met iemand die echt 0 verstand heeft hiervan en eigenlijk alleen goed weet hoe ze moet sparen?

Many thanks alvast!

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Ik beleg al een aantal jaar geld, maar kan je helaas niet helpen omdat m'n vader dit regelt (beleggingsadviseur als beroep).

Ik weet dat sommige banken ook beleggingsprojecten aanbieden voor klanten. Misschien is het slim om daar eens een gesprek over te gaan voeren?

Ik beleg gewoon via de ASN bank in een mixfonds haha. Vast niet het beste maar het zijn duurzame fondsen en dat vind ik belangrijk, en ik hoef verder niks te regelen

[ bericht aangepast op 17 dec 2025 - 13:30 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik ben zelf ook een beginner, maar ben wel effectief al begonnen dus ik kan misschien wel iets kwijt haha.

Hoe ik het zelf doe/gedaan heb om te starten:
    - Een gratis webinar gevolgd (via @slimsparen op Instagram)
    - Goeie broker gezocht (ik gebruik Saxo, werd aangeraden door slimsparen en vind het wel handig dat zij alles met de belastingen ook regelen)
    - Ik doe het zelf op een manier dat ik het geld investeer in ETFs en er verder niet dagelijks of wekelijks mee bezig ben. Als je echt aandelen wilt verkopen op juiste momenten enzo heb je meer kennis nodig dan ik momenteel heb. ETFs zijn een veilige optie als starter.
    - Mijn plan is om het geld er dus te laten opstaan en er nooit wat vanaf te halen tenzij het niet anders kan. Hoe langer je het erop laat staan, hoe meer samengestelde winst je uiteindelijk hebt.

Ik heb al vaak gezien dat ‘bekende’ beleggers 25 euro gratis transactietegoed geven aan nieuwe beleggers als je via hun link je aanmeldt op Saxo, maar mijn tip is om iemand te zoeken die niet bekend is. Iedereen kan zo’n link aanmaken en dan krijgen beide personen 100 euro transactietegoed. Als je zo iemand zoekt, let me know.
    Gratis transactietegoed is in elk geval wel fijn om mee te starten vond ik.

[ bericht aangepast op 17 dec 2025 - 13:35 ]

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Sunchild schreef:
    Ik beleg al een aantal jaar geld, maar kan je helaas niet helpen omdat m'n vader dit regelt (beleggingsadviseur als beroep).

Ik weet dat sommige banken ook beleggingsprojecten aanbieden voor klanten. Misschien is het slim om daar eens een gesprek over te gaan voeren?

Mijn tip: doe het liever niet via een bank. Zij hebben vaak hogere kosten waardoor je minder rendement overhoudt.

Ledecky schreef:
    (...)

Mijn tip: doe het liever niet via een bank. Zij hebben vaak hogere kosten waardoor je minder rendement overhoudt.

Haha, that’s me ✌🏻

Moet ook wel zeggen dat ik niet echt hoge bedragen beleg. Het is voor mij meer een kennismaking met beleggen.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    (...)

Haha, that’s me ✌🏻

Moet ook wel zeggen dat ik niet echt hoge bedragen beleg. Het is voor mij meer een kennismaking met beleggen.

Beleggen via de bank is natuurlijk nog steeds beter dan niet beleggen!

Even een MT, want ik twijfel.

ING (ja, ik zit bij die kutbank want het is of ING of Rabo om met m'n horloge te kunnen betalen, op het moment dat ASN ook Garmin Pay biedt stap ik meteen over... Heb nu ook nog een gratis studentenrekening daar omdat de pagina om die stop te zetten al 3 jaar crasht 😂) heeft nu in-app advertenties over beleggen via hun. Jongeren tot 30 jaar betalen geen servicefee o.i.d.

Ik weet niet of het verstandig is om te gaan beleggen. Want ja, dat geld kun je echt niet bij. Dan heb ik liever een spaarrekening...

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Ledecky schreef:
    Ik ben zelf ook een beginner, maar ben wel effectief al begonnen dus ik kan misschien wel iets kwijt haha.

Hoe ik het zelf doe/gedaan heb om te starten:
    - Een gratis webinar gevolgd (via @slimsparen op Instagram)
    - Goeie broker gezocht (ik gebruik Saxo, werd aangeraden door slimsparen en vind het wel handig dat zij alles met de belastingen ook regelen)
    - Ik doe het zelf op een manier dat ik het geld investeer in ETFs en er verder niet dagelijks of wekelijks mee bezig ben. Als je echt aandelen wilt verkopen op juiste momenten enzo heb je meer kennis nodig dan ik momenteel heb. ETFs zijn een veilige optie als starter.
    - Mijn plan is om het geld er dus te laten opstaan en er nooit wat vanaf te halen tenzij het niet anders kan. Hoe langer je het erop laat staan, hoe meer samengestelde winst je uiteindelijk hebt.

Ik heb al vaak gezien dat ‘bekende’ beleggers 25 euro gratis transactietegoed geven aan nieuwe beleggers als je via hun link je aanmeldt op Saxo, maar mijn tip is om iemand te zoeken die niet bekend is. Iedereen kan zo’n link aanmaken en dan krijgen beide personen 100 euro transactietegoed. Als je zo iemand zoekt, let me know.
    Gratis transactietegoed is in elk geval wel fijn om mee te starten vond ik.

Mijn vader zei ook al iets over die EFTs laatst inderdaad. Ik denk dat ik wel buiten een bank om wil beleggen, maar zit zelf vooral met of ik het gewoon moet kopen en niet naar moet kijken en af en toe moet bijkopen als ik wat geld over heb óf dat ik juist echt moet gaan zitten handelen of van die instellingen moet hebben dat je losse aandelen verkoopt wanneer ze bijv. 5 euro bereiken. Heb geen idee waar ik goed aan doe, wil zowel wat geld hebben voor later (pensioensaanvulling), maar ook wat extra om verbouwingen etc. te kunnen financieren zonder dit enkel met sparen te doen.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen