• De stelling van deze week luidt:
    Het openbaar vervoer moet gratis zijn voor iedereen

(dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Helemaal gratis hoeft voor mij niet, maar wel significant goedkoper. Ik ben in China en Japan geweest - landen met een stuk betere OV infrastructuur - en in China bijvoorbeeld betaalde je een vast bedrag om op de bus te stappen en kon je overal uitstappen. En dan niet 10 euro ofzo, maar omgerekend was dat misschien 1 euro 25 toen. En in Japan betaal je dan iets meer soms (220-400 yen voor een treinritje in Tokio), maar alles is zo goed bereikbaar met het OV daar.

Het zou handig zijn dat de verhouding prijs-kwaliteit beter zou zijn. We willen promoten minder de auto te pakken en dus meer het OV, maar tegelijkertijd maken we het onbetaalbaar en onmogelijk om buiten de randstad/grote steden ergens te komen met het OV. Ik was niet van plan 10+ euro te betalen voor die bus die 1 keer op het uur hier langs komt en ik dan nog een kwartier-20 minuten moet fietsen naar werk. Dus ja, gratis of heel goedkoop vind ik een strak plan voor het OV.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Nee, want: waar gaat het geld vandaan komen voor alle zaken daaromheen (salaris voor personeel, onderhoud, schoonmaak, beveiliging, etc.)
    Gratis OV = uiteindelijk alsnog meer betalen aan belasting.

Mee eens. Ik vind dat openbaar vervoer geen verdienmodel zou moeten zijn. De prijs loopt op door marktwerking, wat bizar is gezien het om een openbare service gaat. Op dit moment vind ik het ook niet echt openbaar, gezien de prijzen veel mensen buitensluiten. Veel van de vermeende nadelen zijn ook niet van toepassing. In Luxembourg is het OV inmiddels gratis, gezien ze minder auto's op de weg wilden. Nu is Luxembourg een erg op auto-gefocust land en is dit nog een intentie, waar Nederland goede infrastructuur heeft voor OV, fietsen en andere vervoersmogelijkheden. Belastingsverhoging kan ook flink meevallen. Op dit moment gaat er veel geld naar het onderhouden en bijbouwen van wegen. Dit zal niet verdwijnen, maar zeker verminderen. Daarnaast is het een radicaal goede stap voor het klimaat (wat betekent dat ook dit potje zal bijdragen aan de kosten en belastingkosten bij de burger worden weggehouden). We proberen in Nederland ons te vergroenen, een transitie te maken naar een klimaatbewuster leven, wat moeilijk is als een van de meest geurbaniseerde, dichtbevolkte landen van de wereld. Maar dit kunnen we wel. Het zou ook echt een mooie stap zijn in het tegemoet komen van de inwoners, die bewezen steeds armer wordt en waarvan een groeiend deel zich onder de armoedegrens bevindt. Zou mooi zijn als OV kosten geen reden is voor een gezin dat het niet breed heeft om niet naar een museum of kinderboerderij te gaan. Maar realistisch gezien denk ik dat auto- en oliemaatschappijen, gecombineerd met de eigenaren van de spoorwegen genoeg vinger in de pap hebben dat dit nooit gaat gebeuren.

[ bericht aangepast op 24 dec 2025 - 12:32 ]

Tijd voor koffie.

Zou heel leuk zijn maar ik zou niet weten waar het van betaald moet worden :’)

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Geheel gratis niet, maar die achterlijke hoge prijzen mogen wel weer naar beneden. Even een ritje van Duiven naar Purmerend zou heen en terug in totaal 44 euro zijn. Zoveel benzine ben je niet eens kwijt (30 euro)... Het is echt bizar hoe duur het is geworden de afgelopen jaren. Hier in Duitsland is het ook niet beter, maar wel iets goedkoper. Maar vinden ze het gek dat dan iedereen met de auto gaat, die een auto heeft?

[ bericht aangepast op 24 dec 2025 - 17:54 ]

Ich liebe dich 27.12.23

Zaalvoetbalclub schreef:
    Mee eens. Ik vind dat openbaar vervoer geen verdienmodel zou moeten zijn. De prijs loopt op door marktwerking, wat bizar is gezien het om een openbare service gaat. Op dit moment vind ik het ook niet echt openbaar, gezien de prijzen veel mensen buitensluiten. Veel van de vermeende nadelen zijn ook niet van toepassing. In Luxembourg is het OV inmiddels gratis, gezien ze minder auto's op de weg wilden. Nu is Luxembourg een erg op auto-gefocust land en is dit nog een intentie, waar Nederland goede infrastructuur heeft voor OV, fietsen en andere vervoersmogelijkheden. Belastingsverhoging kan ook flink meevallen. Op dit moment gaat er veel geld naar het onderhouden en bijbouwen van wegen. Dit zal niet verdwijnen, maar zeker verminderen. Daarnaast is het een radicaal goede stap voor het klimaat (wat betekent dat ook dit potje zal bijdragen aan de kosten en belastingkosten bij de burger worden weggehouden). We proberen in Nederland ons te vergroenen, een transitie te maken naar een klimaatbewuster leven, wat moeilijk is als een van de meest geurbaniseerde, dichtbevolkte landen van de wereld. Maar dit kunnen we wel. Het zou ook echt een mooie stap zijn in het tegemoet komen van de inwoners, die bewezen steeds armer wordt en waarvan een groeiend deel zich onder de armoedegrens bevindt. Zou mooi zijn als OV kosten geen reden is voor een gezin dat het niet breed heeft om niet naar een museum of kinderboerderij te gaan. Maar realistisch gezien denk ik dat auto- en oliemaatschappijen, gecombineerd met de eigenaren van de spoorwegen genoeg vinger in de pap hebben dat dit nooit gaat gebeuren.

Exact dit. Ik begon mijn mening uit te typen en zag dat jij het al verwoord had.

[ bericht aangepast op 25 dec 2025 - 5:48 ]

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."