Het kan zeker wel, gezien sommige mensen gewoon 'innate' talent hebben voor verhalen vertellen. Maar regelmatig blijven lezen en af en toe switchen van genre helpt wel. Ik vind namelijk dat het mij helpt om te zien hoe je bepaalde zaken wel of niet moet doen, en om te zien wat ik zelf prettig vind om te lezen. Maar bijvoorbeeld ook hoe je de spanning ergens in houdt als je character bijna een heel boek binnen dezelfde vier muren is gezien je dan niet de variatie van locatie hebt om het interessant te houden. Of hoe je een revolutie goed opbouwt, of juist wat goed aanslaat bij lezers qua uitvoeringen van tropes, en natuurlijk ook wat niet. Zelf lees ik ook graag de zoetsappige d&d romance boeken en dat is vooral leuk voor de grapjes en banter tussen characters. Maar het is volgens mij wel bewezen dat je door te lezen je vocabulair/taal wel op peil houdt en dat is wel belangrijk om te doen. Je kan tijdens het schrijven zeker een woordenboek naast je leggen, maar vanuit jezelf het oproepen is toch anders. Het is een beetje hetzelfde als onderzoek doen voor een project of je schrijfproject. Kan je het ook puur op basis van wetenschappelijke artikelen, net als dat je dus je onderzoek doet naar bijv. lasers omdat je een laser-wapen wil gebruiken? Mogelijk wel, en er zullen nog steeds mensen helemaal lyrisch zijn over je verhaal dan, maar ik denk dat het wel bijdraagt als je (veel) leest als schrijver zijnde. En of dit nou in het genre is waarin je schrijft of ook (af en toe) andere genres, maakt dan nog niet zo heel veel uit.
Dus ja, ik denk dat het zeker wel bijdraagt aan een 'goede schrijver' zijn. Is het een heilige graal dat iedereen die veel leest een goede schrijver is of kan worden? Nee, dat niet. Kan het dus ook zonder (veel) te lezen? Dat denk ik wel.
It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen