• Welkom bij Story of the Year 2026!

Altijd al een boek willen schrijven? Dat kan! Story of the Year helpt je daarmee. Elk jaar heb je keus uit verschillende genres of thema's en kan je leuke Quizlet-prijzen winnen. Dit jaar heb je de keuze tussen twee thema's. En dat niet alleen! Ook dit jaar is er de categorie Fanfiction of the Year! (Naar het idee van Ringwraith.)
    Waar wacht je nog op? Werk een idee bij het bijbehorende thema uit en schrijf je in! Je mag voor FOTY of voor SOTY inschrijven.

Waar vind ik de regels?
    De regels kan je vinden onder het kopje regels in de story Story of the Year 2026.
    Let op! Voor Story of the Year gelden iets andere regels dan voor Fanfiction of the Year.

Waar kan ik terecht met vragen?
    Kijk eerst eens onder de F.A.Q. of je vraag nog niet eerder is gesteld. Is je vraag hiermee nog niet beantwoord contacteer dan Ledecky of een andere mod.
    Gelieve maar één persoon te contacteren met je vraag. Indien je geen antwoord binnen de drie dagen hebt, is het toegestaan om een nieuw bericht te sturen naar dezelfde of een andere persoon.

Waar vind ik de winnaar van afgelopen jaren terug?
    Vorig jaar ging de overwinning naar Renna. Alle winnaars vind je in het archief.

Wat valt er te winnen tijdens deze wedstrijd?
    Hoofdprijs
    • De winnaars krijgen 150 credits ter beloning van hun harde werk.
    • De winnaars hun story krijgt de titel 'Story van het Jaar' of de titel 'Fanfiction van het jaar'.
    • De winnaars mogen een nieuw thema kiezen voor de volgende editie.

Troostprijs
    • Om jullie extra te motiveren wordt je story in de spotlight geplaatst bij het behalen van 20.000 – 40.000 woorden.
    • Daarnaast wordt de schrijver/schrijfster met het meest geschreven woorden per maand beloond met een kleine attentie.
    • Iedere deelnemer die zijn story op tijd weet af te ronden, zal 50 credits krijgen.
    Hoe ziet mijn inzending er uit?
    - (Boekcover)
    - Korte samenvatting
    - Thema
    - SOTY of FOTY
    - Link naar geactiveerde story
    Voorbeeld:
    Catch me if you can is een verhaal geschreven door Square

Marit is niet het type dat goed stil kan blijven zitten als er iets aan de hand is. Wanneer haar beste vriendin plotseling verdwijnt, grijpt ze iedere kans die ze krijgt om zich nuttig te maken met beide handen aan. Het is een beetje ongelukkig dat deze kans toevallig de vorm heeft van een wilde reis kriskras door Nederland en Duitsland in het gezelschap van een jongen die ze nauwelijks kent, maar ze is niet kieskeurig. Toch begint ze weer aan de wijsheid van haar eigen beslissingen te twijfelen zodra het lijkt alsof de Maltesers opraken - de heksen en demonen die ze tegenkomt dragen er daarna alleen nog maar toe bij dat ze zich steeds vaker afvraagt waar ze in vredesnaam aan is begonnen. Fantasyfilms zijn opeens een stuk minder betoverend als je er midden in zit.

Genre: Fantasy

Lees meer

OPOTY
    Thema Bloedbanden

Thema Folklores

FOTY
    Thema Bloedbanden

Thema Folklores

Meer info over de thema's vinden jullie hier!

Wat betekenen de cijfers onder mijn aanmelding?
    Het eerste getal: het aantal woorden dat er in totaal bij de op een na laatste telling was geschreven.
    Het tweede getal: het aantal woorden dat er in totaal bij de laatste telling was geschreven.
    Tussen haakjes het aantal woorden dat er dus in de afgelopen maand is geschreven. Daaruit maken wij op wie de spot heeft verdiend.

Elke eerste dag van de maand wordt er een telling gehouden.

Let op: Om de wedstrijd ordelijk te houden worden lege stories twee weken na aanmelding van de lijst geschrapt wegens inactiviteit. Het is mogelijk om je story weer in te dienen als deze weer

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Oké wat leuk, maar nu voel ik mij een leek maar.. Fanfictie snap ik, maar dat is dus de benaming voor FOTY? En SOTY is dus zonder bekende mensen? Leuke thema's trouwens! Nog een vraag, hoe streng word er gekeken naar spelling/grammatica etc? :)

[ bericht aangepast op 11 feb 2026 - 20:28 ]

ladyWhistledown schreef:
    Oké wat leuk, maar nu voel ik mij een leek maar.. Fanfictie snap ik, maar dat is dus de benaming voor FOTY? En SOTY is dus zonder bekende mensen? Leuke thema's trouwens! Nog een vraag, hoe streng word er gekeken naar spelling/grammatica etc? :)

Niet heel streng. Mensen met Dyslexie of een taalstoornis doen ook wel eens mee met zulke jaarlijkse schrijfwedstrijden. Ik heb paar keer meegedaan en ik schrijf zelf niet vlekkeloos en heb daar soms moeite meer. (: Je wordt er niet mee afgerekend als je paar spelling of typ fouten maak, zolang je hier niet vals speelt met de andere regels. Hou er wel rekening mee dat veel spelling of grammatica fouten maken de lezers wel kunnen afhaken, want de lezers zijn belangrijk voor de stemmen tegen het einde van het jaar.

ladyWhistledown schreef:

Er wordt gewoon gestemd door leden van Q aan het einde van het jaar. Dus als je lezers hebt die zich niet storen aan foutjes in je taal, kun je gewoon winnen, er is niet een jury ofzo (:

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Oké bedankt!
    Waar kun je de deelnemers vinden ?

ladyWhistledown schreef:
    Oké bedankt!
    Waar kun je de deelnemers vinden ?

Die kun je hier in de beginpost van het topic terugvinden. Momenteel is het nog vrij vroeg en heeft nog niemand een officiële inschrijving geplaatst. Dit doe je door een post te plaatsen met de titel van je verhaal, eventueel een boekcover, een korte samenvatting en een notificatie van het gekozen thema. Dan geef je aan of je meedoet binnen FOTY of SOTY en deel je een link naar de geactiveerde story waar je de hoofdstukken in gaat posten! Je kan een voorbeeld van een inzending terugvinden in de beginpost.

FOTY is dus Fanfiction, je kan schrijven binnen een bestaand fandom, met bepaalde personages die al bestaan, over bekende figuren zoals Meryl Streep, etc.
    SOTY is je eigen Story. Dit betekent dat je de hele wereld zelf hebt ontwikkeld, alle personages zijn door jou bedacht, etc.

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Let op: Om de wedstrijd ordelijk te houden worden lege stories twee weken na aanmelding van de lijst geschrapt wegens inactiviteit. Het is mogelijk om je story weer in te dienen als deze weer

Is deze regel nog steeds van kracht, nu Q niet zo superactief meer is? Ik vind het best leuk om al aan mijn aanmelding te knutselen, maar ik denk dat ik pas rond de zomervakantie ga posten XD

Every villain is a hero in his own mind.

Ringwraith schreef:
    (...)

Is deze regel nog steeds van kracht, nu Q niet zo superactief meer is? Ik vind het best leuk om al aan mijn aanmelding te knutselen, maar ik denk dat ik pas rond de zomervakantie ga posten XD

Oef ja, dit is een oude regel uit Q-hoogtijden. Knutsel er maar op los, mijn zege heb je.

SOTY 26 ~ Al is een leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel

[center]Wanneer moeder natuur helpt, om de waarheid te achterhalen

°Kate Jones
    °SOTY 2026
    °BLOEDBANDEN
    º Romantiek º Detective º Fantasy

Kate Jones is geboren in het stadje Dubois in Wyoming in 1875. Ze is dochter van Adam en Nathalie Jones. Deze zijn als vele andere pioniers toen der tijd daar in omgeving komen wonen. Ze hebben inmiddels een goed lopende ranch. Kate heeft meerdere broers, Robert de oudste broer daarna komt John en dan komt William. Ze zijn een hecht gezin van zes. Robert wil in de voetsporen van zijn vader treden, John en William zijn beide aan hun studie begonnen. John bestuurd medicijnen en William wil zich vooral op de politiek gaan focussen.

Kate heeft deze luxe en rechten niet als vrouw. Wel heeft zij als enige een gave, ze ziet dingen door en met de natuur. Een soort van visioenen die haar later in het verhaal ook zullen gaan helpen wanneer er een spannende wending gaat plaatsvinden.

https://qreaties.nl/stories/167764/soty-26--al-is-de-leugen-nog-zo-snel-de-waarheid-achterhaalt-hem-wel/?message=248

Die van mij staat online.

[ bericht aangepast op 13 feb 2026 - 14:16 ]

ladyWhistledown schreef:
    https://qreaties.nl/stories/167764/soty-26--al-is-de-leugen-nog-zo-snel-de-waarheid-achterhaalt-hem-wel/?message=248

Die van mij staat online.

Hee meid, supertof! Zou je ervoor willen zorgen dat je post nog even voldoet aan de eisen? In de beginpost van Ledecky staat precies uitgelegd hoe je inzendingpost eruit moet zien. Daarna doe je officieel mee *O**O*

Aangepast! Zo hoop ik dat het goed is (A)
    Heb net even gekeken naar andere SOTY van 2025 en daar kwam wel echt een soort introductie wat ik dus nog niet heb gedaan.

Als dat moet, de proloog staat er nu onder dan pas ik dat later nog een keer aan.

Wat leuk trouwens, die oude smiley whohoo (hoera)

[ bericht aangepast op 13 feb 2026 - 14:07 ]