Door de komst van booktok vrees ik vaak wel voor populaire boeken en dat ze overhyped worden. Enerzijds vanwege "betaalde" influencers, die het boek natuurlijk promoten omdat ze er zelf iets voor krijgen, of doordat veel booktokkers tegenwoordig oordelen op spice of romance of 'badass FMC' niveau en niet op inhoud. Misschien ook wel door FOMO en andere issues in de generaties die dit soort boeken lezen hoor, want boeken lezen - vooral fantasy - is ineens mainstream geworden terwijl je vroeger gepest werd als je veel las of fantasy-boeken leuk vond. Het voelt een beetje als de BlackBerry-hype aan. Toen wilde ook ineens iedereen een BlackBerry hebben en werd die telefoon zo overhyped terwijl het gewoon een telefoon was met een leuke gimmick (het toetsenbordje).
Neem daarbij dan dingen als FairyLoot, Illumicrate, FaeCrate, etc. die iedere maand een nieuw boek - liefst ook nog debuterende schrijvers - bij je thuis brengt en daar ook influencers voor zoekt om te promoten.
Goed voorbeeld is de Powerless-serie, die echt afschuwelijk was in mijn ogen door de hoeveelheid gestolen plot die de schrijfster bij elkaar gesmeten heeft en in het romantasy jasje heeft geduwd. Heel booktok lyrisch over dat boek en over de romance en weet ik veel, en 'omg Paedyn is zo'n badass' terwijl het niet echt goed was. Die serie is echt overhyped.
De markt heeft een hele hoge demand en wordt momenteel een beetje overspoeld door slechtgeschreven brol, om maar op die hypetrain mee te kunnen gaan. Want zo verkoop je natuurlijk wel iets, ondanks dat het misschien niet heel goed is. Maar ja, als je een paar vrienden hebt die je boek promoten en 'oh my god, jullie moeten dit boek echt lezen' op tiktok en insta posten, dan kom je al een heel eind blijkbaar.
Heel veel random info, maar conclusie is dat het tegenwoordig wel vaker is dat populaire boeken overhyped zijn, maar er zijn nog steeds populaire boeken die dat wel verdienen. En het is en blijft altijd wel een kwestie van smaak.
It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen