• Lieve allemaal,

Het is een enige tijd geleden dat er bemiddelaarsverkiezingen zijn geweest (om precies te zijn 8 jaar geleden, toen ik zelf ben verkozen). Na wat overleg met de moderators, feedback uit de enquête en mijn eigen plan om over anderhalf jaar met mijn bemiddelaarspensioen te gaan, bij deze nieuwe bemiddelaarsverkiezingen!

RONDE 2!
    Zoals aangekondigd hier op het forum ronde 2. Ik heb 3 inzendingen binnengekregen. Ik wil deze hier graag met jullie delen. Het zijn niet veel inzendingen, maar alleen aanmelden is geen garantie om ook bemiddelaar te worden. De keuze is namelijk aan jullie! De aankomende weken aan jullie als users!

Jullie krijgen nu t/m woensdag 17 juni om vragen te stellen aan de kandidaten en erover na te denken wie je graag als nieuwe bemiddelaar ziet! Deze vragen mogen variëren van persoonlijke vragen (leeftijd, studie, bemiddelaarservaring) tot vragen die gaan over de manier waarop deze persoon bemiddelingszaken zou aanpakken.

Na die twee weken gaan de stembussen open (van donderdag 18 juni t/m vrijdag 3 juli) en heb je nog twee weken om te stemmen op wie jij graag als de nieuwe bemiddelaar van Qreaties ziet. Ook in deze tijd mag je natuurlijk nog vragen stellen. Denk er wel aan, eenmaal gestemd kan je niet meer wijzigen!

En dan nu de kandidaten:

Catmint, Maxime
    Zaalvoetbalclub, Sil

Hun motivaties kun je vinden in dit document. Lees ze goed door! Ze kunnen je helpen met je keuze.

Veel succes aan de kandidaten deze ronde en ik moedig iedereen aan met veel vragen te komen *O*

RONDE 1
    Hoe gaan deze verkiezingen?
    Ik zoek twee/drie nieuwe bemiddelaars. Je kunt je opgeven voor de verkiezingen door een motivatiebrief in te sturen. Deze wordt gedeeld met de andere users. De verkiezing zal namelijk hier op het forum zijn. Bemiddelaars worden namelijk niet gekozen door de Crew, maar door de users op Quizlet. Users zijn vrij om kandidaten vragen te stellen. Deze vragen mogen variëren van persoonlijke vragen (leeftijd, studie, bemiddelaarservaring) tot vragen die gaan over de manier waarop deze persoon bemiddelingszaken zou aanpakken. Er zijn drie weken voor het stellen van vragen. Na deze drie weken mag iedereen een stem uitbrengen op de kandidaat waarvan hij/zij vindt dat het de beste aanvulling voor het team is. De twee/drie kandidaten met de meeste stemmen zullen bemiddelaar worden.
          Mocht het nu zo zijn dat ik veel inzendingen krijg, zullen we deze verkiezingen verdelen in twee rondes. Degenen met de meeste stemmen in beide rondes krijgen een groene naam.

Disclaimer: Aangezien de site niet zo levendig meer is als acht jaar geleden, kijk ik vooral naar het aantal inzendingen hoeveel bemiddelaars het uiteindelijk worden en/of een tweede ronde nodig is. Dat kan ik helaas van tevoren niet met jullie delen. 8 jaar geleden hadden we nog 27 inzendingen, hoeveel het er nu zijn durf ik niet te voorspellen. Ik ben in ieder geval op zoek naar minstens 2 bemiddelaars.

Wat wordt er van je verwacht als bemiddelaar?
    Ik ga even heel eerlijk tegen jullie zijn. Als bemiddelaar zijn er periodes waar in je heel druk bezig bent en periodes waarin er niets te doen is. Je moet als kandidaat dus vooral piekmomenten kunnen opvangen.

Positie in de crew
    Als bemiddelaar werk je veel samen met het moderators, maar je maakt geen deel uit van het moderatorteam. De bemiddelaars staan hier los van. Dit houdt in dat bemiddelaars mod-topics in kunnen zien, dat je erop kan reageren, maar dat we niet de taken van een moderator uitvoeren.
          Jouw taak als bemiddelaar is erop toezien dat de moderators onpartijdig blijven en je hebt een adviserende rol. Jij bent de brug tussen moderators en de users van Quizlet.

Functie van de bemiddelaars
    Bemiddelen

Onze voornaamste taak is natuurlijk het bemiddelen bij ruzie, indien beide partijen hiermee instemmen. Deze aanvragen tot bemiddeling kunnen op verschillende manieren bij ons binnenkomen, door een melding bij de moderators of als een van de partijen er zelf om vraagt.
          Als beide partijen instemmen met bemiddeling, dan is het de taak van de bemiddelaar hen te helpen met het uitpraten van hun ruzie. We verplaatsen het gesprek naar de prive-berichten, helpen de ruziemakers met het opstellen van berichten en versturen die vervolgens. Belangrijk hierbij is dat je neutraal blijft, beide partijen aanhoort en vooral het gesprek laat plaatsvinden. Wij lossen de ruzies niet op, maar wij helpen de partijen wel om samen tot een oplossing te komen. Natuurlijk is het hierbij belangrijk dat beide partijen hierbij mee instemmen. Als een van de twee niet wil, dan houdt het helaas op. Bemiddeling is vrijblijvend en vind los van inmenging van de moderators plaats.
          Natuurlijk kan het ook voorkomen dat er een conflict is tussen users en het moderatorteam of een van de moderatoren afzonderlijk. Aangezien de users niet op het modforum kunnen komen en het gehele moderatorteam als geheel verantwoordelijk is voor hun beslissingen kan het erg lastig zijn om direct te communiceren tussen de twee partijen. Wij zullen in dit geval optreden als de vertegenwoordiger van de user.

Luisterend oor

Een bemiddelaar is er niet enkel om een ruzie te begeleiden, maar kan zich ook opstellen als een aanspreekpunt. Dit is voornamelijk belangrijk binnen de crew. Soms voelt een moderator zich niet goed bij de eindconclusie van een zaak of bij de behandeling van een zaak. Het komt dan voor dat de moderator in kwestie haar hart even bij ons lucht. In dit geval is de bemiddelaar dus voornamelijk een luisterend oor.
          Maar een bemiddelaar kan ook een luisterend oor zijn voor users. Mochten er triggerende berichten staan in het LJH- topic (bijvoorbeeld) kan het zijn dat een bemiddelaar even een berichtje stuurt om te zien hoe het met diegene gaat. Let daarbij wel op dat wij geen professionele hulp zijn, maar puur even een luisterend oor bieden.

Indien jij denkt dat je de geschikte kandidaat bent voor deze functie, dan kan je inschrijven door op de link hier onder te klikken. Denk goed na over hoe je je formulier invult, want je krijgt maar één kans om er een in te dienen!

Je kan niet meer inschrijven!

P.s: Er komen komend jaar ook nog moderatorverkiezingen.

[ topic verplaatst door een moderator ]

[ bericht aangepast op 14 juni 2026 - 3:40 ]

It's never gonna happen, Guys.

Ronde 2 gaat nu van start! *O*
    Veel succes aan iedereen gewenst!

[ bericht aangepast op 3 juni 2026 - 20:20 ]

Succes alledrie!

Ik heb alvast een vraag voor de drie kandidaten:

Stel dat je middenin een bemiddelingstraject zit en plots opent partij A een publiek topic waar die partij B zwart maakt. Welke stappen neem je?

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

Heel leuk dat er drie aanmeldingen zijn!! Vanuit mij ook een vraag:

Stel, er is conflict tussen users en met een van die users ben je bevriend. Hoe zorg je er dan voor dat je toch objectief naar de casus blijft kijken?

Dramatic

Oh wat fijn dat de tweede ronde er is! Ik wil de andere twee kandidaten in ieder geval heel veel succes wensen c:

Ik ga me morgen eens over de al gestelde vragen buigen, maar het zijn wel al twee interessante cases vind ik!

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Renna schreef:

Stel, er is conflict tussen users en met een van die users ben je bevriend. Hoe zorg je er dan voor dat je toch objectief naar de casus blijft kijken?

Hierop aansluitend: wat als je zelf een keer gedoe hebt met iemand en je moet voor die personen bemiddelen?

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Alvast heel veel succes alle drie *O*

"A ship is safe in harbor, but that's not what ships are for"

Bedankt voor de succeswensen allemaal!! Veel succes aan mijn medekandidaten, wat leuk. c:

Op de vraag van Babygirlvo: Allereerst vind ik topics gericht tegen een user sowieso niet oké. Ik zou contact opnemen met een moderator met de vraag of het topic überhaupt niet gesloten zou moeten worden, maar welke consequenties daar vervolgebs aan vastzitten is verder niet aan mij.

Daarna zou ik vragen aan de benadeelde user hoe zij zich erover voelt, ik kan me voorstellen dat het niet erg veilig voelt om zoiets over je heen te krijgen, rekening houdend met potentiële reacties op het topic. Ik kan me zo indenken dat je je als user enorm bekeken voelt of zelfs het gevoel hebt dat je privacy geschonden is. Gezien ik in deze situatie al contact heb met de user als bemiddelaar, zou ik op dat moment op kunnen treden als vertrouwenspersoon.

Daarna zou het bemiddelen wat mij betreft opgepakt kunnen worden. In het contact met de andere partij zou ik wel de connotatie geven dat zo'n topic openen echt niet bevorderlijk is voor het bemiddelingsproces. De grootste vraag om de draad op te pakken is hoe ze beiddn in het proces staan; willen ze het nog een kans geven? Als het antwoord ja is, dan gaan we verder in gesprek, met ook ruimte voor wat het topic met beiden gedaan heeft.
    Wanneer het antwoord nee is, zou ik beide users sterk aanraden elkaar even wat rust en ruimte te geven en later te kijken of ze behoefte hebben aan bemiddeling.

Op de vraag van Renna: voor mij is het behouden van een objectief perspectief iets wat me natuurlijk komt aanwaaien, gelukkig. Wat dat betreft kan ik vriendschap en situaties makkelijk loskoppelen. Ik heb ervaring met vertrouwenspersoon en mediator zijn, dus het is voor mij ook niet nieuw.

Ik kan me echter wel voorstellen dat het voor de user met wie ik niet bevriend ben het niet zo prettig is. Als ik een user zou zijn die ruzie heeft met iemand en mijn bemiddelaar is heel publiekelijk bevriend met de persoon waarmee ik in conflict ben, zou ik me niet heel comfortabel voelen. En persoonlijk zou ik dat ook lastig vinden om aan te geven, omdat ik bang zou zijn dat het invloed zou hebben op het bemiddelaarsproces.

Dus ik zou sowieso de situatie voorleggen aan mijn medebemiddelaars. Wat is hun perspectief? Mochten zij tijd hebben, dan is het denk ik handiger dat iemand anders het oppakt. Als dat niet het geval is, zou ik het bemiddelaarsproces starten met de algemene boodschap naar allebei dat vriendschap losstaat van het bemiddelen, dat ik er voor allebei ben en dat ik me niet laat beïnvloeden door persoonlijke relaties. Met ook de boodschap dat als ze dat gevoel niet hebben, ze absoluut contact kunnen opnemen met een andere bemiddelaar (maar dat er afhankelijk van de situatie wellicht wat meer wachttijd is).

En dan als laatste antwoord op de vraag van Catan: weer vanuit de "benadeelde" user denkend; ik zou het dus zelf echt niet prettig als iemand met wie ik bonje heb bemiddelaar voor mij is. Niet omdat ik twijfel aan het kunnen van de bemiddelaar, maar simpelweg omdat er wat geschiedenis zit die lastig is en gewoon niet voor vertrouwen zorgt, wat wel de basis is. Dus ook dat zou ik voorleggen aan de andere bemiddelaars.

Is er geen andere bemiddelaar die tijd heeft? Dan zou ik de user in kwestie tijdens het eerste contact ook meegeven dat ik echt onpartijdig te werk ga, dat ik rekening hou met de situatie en hoop dat de user hierop vertrouwt.

Voor mij is een persoonlijke relatie of een eerder voorval niet iets wat me in de weg staat bij bemiddelen, maar ik vind het wel belangrijk om rekening te houden met de personen voor wie ik bemiddel. Er moet vertrouwen zijn en als dat gevoel naar mij toe ontbreekt, dan doe ik m'n best om een alternatief te vinden.

Tijd voor koffie.

Babygirlvo schreef:
    Succes alledrie!

Stel dat je middenin een bemiddelingstraject zit en plots opent partij A een publiek topic waar die partij B zwart maakt. Welke stappen neem je?

Bij mijn weten is een bemiddelaar niet bevoegd een topic te sluiten, maar dat zou wel mijn eerste stap zijn. Dus hierbij mijn stappenplan:

Stap 1: Zorgen dat het topic een slotje krijgt, zodat er niks daarin verder kan gebeuren. Bij mijn weten zou ik dat dan aanvragen bij de mods en de ernst van de zaak aangeven, zodat ze begrijpen waarom het slotje noodzakelijk is. Dit is de hoogste prioriteit, omdat dit de zaak ernstig zou kunnen escaleren als dit te lang open blijft. Denk aan haat-chains of -spam en andere users die zich erin gaan mengen, en dat wil ik zo snel en goed mogelijk voorkomen.
    Stap 2: Partij/User B een bericht sturen om te checken hoe het met hen gaat. Even een momentje nemen om naar hen te luisteren na zo’n situatie is denk ik prettig. Pauze om echt even bij de user stil te staan. Gaat alles nog wel oké of zit iemand er nu doorheen door zo’n topic?
    Stap 3: Terwijl je berichtverkeer hebt met partij B kan je prima partij A ook contacteren. Berispen is niet de taak van de bemiddelaar, ondanks dat dit rechtvaardig aanvoelt, dus zou ik vragen wat hen heeft hiertoe heeft gezet. Wat wilden ze ermee bereiken en waarom hebben ze het gedaan terwijl de bemiddeling al liep?
    Stap 4: Bemiddeling verder (proberen te) zetten als beide partijen hier nog voor open staan. Als dit niet het geval is, wordt bemiddelen namelijk lastig en zal het helaas daar stoppen.
    Vervolgstap: In geval van wel doorgaan met bemiddelen, zal het misschien wel aanvoelen als een paar stappen teruggezet hebben en dat je opnieuw of deels opnieuw moet beginnen met het bemiddelen. In mijn ogen is het in ieder geval positief als men na zulke situaties de bemiddeling willen voortzetten/opnieuw willen beginnen, en daar zet ik me dan ook voor in.

Eventuele waarschuwingen en maatregelen voor partij A zijn niet aan de bemiddelaar, maar aan de mods. Indien zij hier hulp of informatie voor vragen, kan ik hier natuurlijk in voorzien.

Renna schreef:

Catan schreef:
    (...)

Hierop aansluitend: wat als je zelf een keer gedoe hebt met iemand en je moet voor die personen bemiddelen?

Ik vind het zelf in zulke gevallen juist makkelijker soms om neutraal te blijven dan om een kant te kiezen. Gelukkig is het kiezen van een kant als bemiddelaar ook niet de bedoeling, dus dat komt goed uit. Nu zijn er ook gelukkig meerdere bemiddelaars beschikbaar als het goed is en kan je ook altijd overleg plegen of het de meest verstandige keuze om als bemiddelaar op te treden in zo'n geval of om de casus naar iemand anders door te spelen.

Het is niet altijd makkelijk om objectief te blijven in ieder geval, maar het is dan even “de blinddoek om” en eigenlijk alleen naar de woorden en punten kijken (of luisteren, want met een blinddoek om zie je niet veel natuurlijk) in zulke situaties. Het klinkt misschien een beetje abstract, maar ik denk dat dat wel de beste beschrijving is om het uit te leggen. Zo kan je echt de focus leggen op wat er gebeurt en even de persoon/personen achter de username(s) buiten de beschouwing laten.

Eigenlijk komt het een beetje neer op afstand creëren tussen jezelf en de situatie, juist omdat je er soort van persoonlijk bij betrokken bent. Dit kan zijn door vriendschap, maar ook doordat je zelf recentelijk een akkefietje of iets dergelijks hebt gehad met een persoon, maar je zet dan deze connecties tijdelijk aan de kant. In de time-out zone, aan de zijlijn, hoe je het wil noemen.
          Afstand nemen, meekijken en jezelf er niet in mengen. Of je dit nou doet door de zogenaamde blinddoek te pakken of in een helikoptertje erboven te vliegen of achter zo’n gespiegelde glazen muur te zitten, een (figuurlijke) barrière maakt het makkelijker om objectief te blijven.

In mijn dagelijks leven heb ik voornamelijk te maken met discussies, conflicten of problemen die ontstaan tussen een kennis en iemand die ik (bijna) niet ken. Denk aan mijn partner en een van zijn collega’s, of een vriend die met een collega of voor mij onbekende vriend een meningsverschil, conflict(je) of probleem heeft. Dan is het juist nog makkelijker om een kant te kiezen, maar ik probeer vaak toch een soort objectiviteit te creëren voor mezelf. Vragen stellen over dingen die ik mis, omdat je maar één kant van het verhaal te horen krijgt (‘hoe heb je dat gezegd?’ bijvoorbeeld), of juist proberen te nuanceren voor de persoon die ik ken. Zij zitten vaak hoog in emotie of frustratie en jij staat buiten de situatie, dus kan je juist heel goed die praatpaal zijn met (als ze dit willen) advies of andere inzichten.

Dan ben je natuurlijk niet echt aan het bemiddelen, maar meer de gemoederen aan het sussen of iemand proberen te laten relativeren. Natuurlijk heb ik meningen en vind ik het bijvoorbeeld ontzettend gemeen dat een collega een vriend probeert te verklikken, omdat de collega in kwestie op zijn/haar teentjes getrapt is doordat de persoon mogelijk betweterig iets gezegd heeft. Maar het werkt juist averechts als je probeert te bereiken dat je kennis kalmeert of het achter zich kan laten.

Conclusie: afstand creëren voor mezelf (niet afstandelijk reageren) en dit aanhouden gedurende het bemiddelingstraject. Het is een beetje hetzelfde als werk en privé gescheiden houden in mijn ogen, en in dit geval ben je aan het werk, dus hou je privé erbuiten.

Sorry, ik heb niet echt tijd om het topic bij te gaan lezen nu. Maar is dit ook een verkiezing waarbij er een stemronde komt voor de users, of niet? Ik weet dat in oudere verkiezingen dat er was.

[ bericht aangepast op 5 juni 2026 - 21:39 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

Hireth schreef:
    Sorry, ik heb niet echt tijd om het topic bij te gaan lezen nu. Maar is dit ook een verkiezing waarbij er een stemronde komt voor de users, of niet? Ik weet dat in oudere verkiezingen dat er was.

De stemronde is van donderdag 18 juni t/m vrijdag 3 juli. Dus je hebt evt nog even om bij te lezen (;

Dankjewel voor de antwoorden!(:

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

Ik reageer aan de late kant, mijn excuus. Hierbij ook mijn antwoorden.

Babygirlvo schreef:
    Succes alledrie!

Alhoewel het volgens mij niet volledig de taak is van de bemiddelaar om users een tik op de vinger te geven wanneer dit soort dingen gebeuren, is er in deze situatie al een bemiddelingstraject gaande, en is de situatie die beschreven staat vrij extreem. Ik zou vooral willen zorgen dat er niet meer escalatie plaats vindt, dus dat is waar ik me op zou willen richten. Mijn stappen zouden zoiets zijn:

1) Ik laat een reactie op het topic achter waar ik uitleg dat ik het topic laat sluiten omdat we in een bemiddelingstraject zitten, en dat de aangekaarte problemen beter met partij B zelf kan worden besproken dan publiekelijk met toeschouwers.

2) Ik vraag een moderator om een slotje op het topic te doen met als reden dat deze users middenin een bemiddelingsproces zitten. Ik wil niet dat andere users zich in dit conflict mengen terwijl één van deze mensen al aangegeven heeft dat zij dit privé wilden oplossen. Als die overeenkomst er was tijdens het aangaan van het bemiddelingstraject, ben ik verantwoordelijk voor het zorgen dat er niet meer schade wordt aangebracht in deze periode - of dat iemand zich onveilig gaat voelen online.

3) Ik check in met partij B en zorg dat die oké is - het is best schrikken om zoiets online mee te maken, weet ik uit ervaring van eens per ongeluk in een ruzie te zijn mee gesleurd op een net wat conflict opzoekendere plek dan Qreaties. Ik zorg dat ik beschikbaar blijf om er voor deze user te zijn terwijl dit gaande is totdat de waarschijnlijke paniek over is.

4) Ik check óók in met partij A. Ik weet in dit scenario uiteraard vrij weinig van hoe het topic er precies uitziet, maar ik weet wel dat zo'n soort impulsieve actie vaak vanuit pijn komt. Ik vraag wat de specifieke reden is voor de uitbarsting. Misschien hebben deze mensen privé contact en is er daar iets gebeurd dat hiernaar aanleidde? Is er iets in mijn bemiddelen dat verkeerd aankwam? Wat ook het geval mag zijn, ik wil de redenatie weten. (En als het niet impulsief is, wat ik me ook kan voorstellen (dat er bijv. al langer aan dit topic gewerkt werd en dat het alleen tijdens het traject online werd gegooid), vraag ik me af of deze partij wel klaar is voor een bemiddelingsproces?)

5) Ik vraag beide users of ze met het bemiddelaarstraject door willen gaan. Ik zou prima kunnen begrijpen als dit niet meer gewild is op dit moment, of dat er een pauze nodig is waar de users mogelijk een tijdje van de site af willen blijven, en mocht dat het geval zijn, laat ik ze weten dat ze ook later nog terug kunnen komen (ook bij een andere bemiddelaar, mocht ik een deel van het probleem zijn) als ze daar behoefte aan hebben. Zo niet (wat ik erg dapper vind van beide partijen), zet ik het traject voort en neem ik het topic mee in ons gesprek zoals ik ook zou doen als het voor het traject gepost zou zijn.

Alhoewel ik wel wil laten weten aan partij A dat zo'n soort actie écht niet helpt met het bemiddelingsproces, en er voor partij B zijn terwijl die het moeilijk heeft, weet ik (helaas) uit ervaring dat boos worden op partij A niet veel zin heeft en averechts kan werken in zo'n gesprek. Ik moet zeggen dat ik dit een lastige situatie vind, omdat ik wel wil dat beide partijen zich nog vrij kunnen bewegen over de website. In zó'n extreem geval denk ik dat ingrijpen het allerslimst is, maar ik wil niet al te betuttelend overkomen wat dit betreft. Het klinkt misschien wat vreemd om te zeggen met zo'n letterlijk zwart wit scenario, maar ik denk dat dat komt omdat ik zulke situaties maar zo ontzettend weinig voor heb zien komen op deze site, en ik me voor op Qreaties enkel iets genuanceerders voor kan stellen? Dan nog, tijdens een open bemiddelingstraject wil ik geen opfokkende topics, dus blijft mijn stappenproces hetzelfde pretty much.

Renna schreef:

Ik heb dit soort dingen zo vaak fout zien gaan dat ik, om deze mensen het best mogelijke bemiddelingstraject te kunnen geven, niet ga doen alsof ik in zo'n geval écht objectief kan blijven. Ik zou zo'n zaak naar een andere bemiddelaar door verwijzen. Ik weet van mezelf dat ik prima objectief kan blijven, maar ik weet uit ervaring dat de user waar ik mee bevriend ben me dit kwalijk zal nemen (ook als ze zich niet zo willen opstellen - die verwachting van loyaliteit blijft in een vriendschap altijd, en daar kunnen zij ook niet zoveel aan doen). Je blijft mens. Ik wil niet dat iemand bemiddeld wordt door mij voor een probleem met dezelfde persoon die tegen mij heeft kunnen ranten over hen in een privéchat. Dat is niet eerlijk noch professioneel. Ik ga er ook vanuit dat dat niet gewild wordt door de user waar ik niet bevriend mee ben, hoe objectief ik zelf dan ook zou mogen blijven.

(Ik heb ook niet erg veel vrienden actief op Qreaties, dus moet ik toevoegen dat dit haalbaar zou moeten kunnen zijn - er zijn maar enkele users die ik zou moeten door verwijzen)

Catan schreef:
    (...)

Ik heb niet zo'n groot probleem met dingen doen voor anderen als ik ze niet mag of boos op ze ben. Ik kan mezelf erg makkelijk los koppelen van mijn eigen woede en dit privé houden - überhaupt kan ik zulk soort gevoelens vrij goed beheersen op mijn huidige leeftijd, lucky me.
    Als de user waar ik zelf een probleem mee heb naar mij toe stapt voor een bemiddelingstraject, wil ik dat best voor hun doen. Dat is een geval van code switchen, en moet ik wel vaker doen.
    Als dit niet zo is, en ik benaderd word door de andere partij, zal ik (weet ik) toch wat moeten oppassen met mijn eigen aannames. Het is mogelijk dat ik gevraagd word om te bemiddelen voor hetzelfde probleem dat ik zelf met die user heb. Daarin kan ik moeilijk volledig onpartijdig blijven, en al kan ik ervoor kiezen hier doorheen te bijten (waarvan ik wel weet dat ik dit kan*), kan ik me ook heel goed voorstellen dat de user waarmee ik gedoe heb hier weinig vertrouwen in heeft. Dat zou mij ongepast maken als hun bemiddelaar.
    Dus, hoe dan ook, zou ik starten met de andere user benaderen en vragen of zij mij überhaupt als bemiddelaar willen hebben. Als dat niet het geval is, verwijs ik ze naar een collega. Zo niet vind ik dat echt niet erg, ik heb niet zoveel moeite om toch een traject aan te gaan en weet dat ik de normale procedure gewoon kan volgen, maar ik wil wel zeker weten dat beide partijen hier oké mee zijn.

* Dit is wel één van de voornaamste manieren van bemiddelen waar ik mee bekend ben, en ik krijg over het algemeen de feedback dat ik dit goed doe. Ook het persoon waar ik zelf issues mee had in het begin zeggen vaak me ervoor te waarderen, dus weet ik dat het een sterk punt van me is. Nogmaals, echter, vind ik professioneel bemiddelen net wat anders dan een ruzie oplossen die een kennis van je heeft met iemand anders - de partij waar ik zelf in het privé al problemen mee heb moet in een professionele setting wel de keuze krijgen om wel of niet met mij samen te werken, vind ik.

Ik hoop dat dit jullie vragen goed beantwoord (: Als er iets niet helemaal duidelijk is, of meer vragen zijn, voel je vrij om ze te stellen.

Ik heb mijn bericht een aantal keren doorgelezen en hoop dat er geen typos of onbegrijpelijke zinnen meer in staan, maar als dat wel zo is, mijn excuses I'm self conscious lol whoops

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

Hireth schreef:

Aansluitend op Danique: dit is zelfs de verkiezing waar er alléén een stemronde is voor users. Er is dit jaar geen voorselectie of iets dergelijks gemaakt, dus de bemiddelaar(s) die uiteindelijk worden aangesteld in de functie zijn volledig gekozen door de users van Qreaties *O*

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Ik heb ook een casus voor de kandidaten (:

De user CocaColaaatje stuurt een lang privé bericht naar één van de moderators, gericht aan het hele team. In het bericht worden enkele onderwerpen benoemd waar de user gefrustreerd over is. De toon van het bericht is wat belerend en het bericht kaart meerdere onderwerpen aan, waaronder een kritiek op de 'corrupte' werkingen van het team. Het bericht wordt doorgezet naar de rest van het team.

1) Wat is jouw eerste reactie als bemiddelaar op het modforum?

2) Je merkt dat het bericht vervelend binnenkomt. De mods ervaren het bericht als onterecht, kleinerend en hebben moeite met de minachtende toon van het bericht. Hoe adviseer je hen verder te gaan?

Nadat er een antwoord is gestuurd, komt er weer een bericht terug. CocaColaatje gaat niet in op het antwoord, maar begint boos over de casus van een vriend van hen, Fantaatje. Volgens CocaColaatje is die user onterecht behandeld en te zwaar gestraft. Uit het bericht blijkt echter dat CocaColaatje niet alle informatie heeft over wat er allemaal gebeurd is. Naast de publieke overtredingen van Fantaatje, heeft deze user ook een andere user privé lastig gevallen en als antwoord op de erop volgende waarschuwingen, de moderators uitgescholden. Dit heeft geresulteerd in een ban van 14 dagen.

3) Hoe ga je verder?
    - Houd rekening met de geheimhoudingsplicht t.b.v. de privacy van de users
    - Houd rekening met de verontwaardiging van CocaColaatje
    - Houd rekening met de frustratie van de mods die veel tijd hebben gestoken in een neutraal en verdiepend antwoord

[ bericht aangepast op 8 juni 2026 - 15:02 ]

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Leodh schreef:
    Ik heb ook een casus voor de kandidaten (:
    De user CocaColaaatje stuurt een lang privé bericht naar één van de moderators, gericht aan het hele team. In het bericht worden enkele onderwerpen benoemd waar de user gefrustreerd over is. De toon van het bericht is wat belerend en het bericht kaart meerdere onderwerpen aan, waaronder een kritiek op de 'corrupte' werkingen van het team.

1) Wat is jouw eerste reactie als bemiddelaar op het modforum?

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat de mod die het bericht heeft ontvangen dit deelt op het modforum waardoor iedereen van de qrew het kan zien?

In dat geval, als ze het zelf nog niet hebben aangegeven, zou ik aanbieden mezelf ‘erin te mengen’ om een soort barrière tussen de user en de mod te zijn. Dus aangeven op het forum om in deze casus te “bemiddelen”. Zowel om ervoor te zorgen dat de mods neutraal en professioneel blijven, maar ook om ervoor te zorgen dat eventueel vervelende vervolgopmerking van CocaColaatje voorkomen worden. Het is ook mogelijk om alleen de mods te assisteren hierin, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn niet voldoende neutraal te kunnen reageren, en het eerst even aan te zien voordat ook de user zou contacteren i.v.m. een bemiddeling, maar dat is iets wat te overleggen valt. Dat is in mijn ogen afhankelijk van welke mod de communicatie met de user zou oppakken en hoe zij hierin staan.

Daarnaast zou ik ff checken of alle mods oké zijn, want het is best een vervelend bericht en ik weet hoe hard de mods hun best doen de site draaiende te houden, dus ik zou er graag voor hen willen zijn indien ze even een praatpaal nodig hebben. Iets in het kader van ‘Wat een naar bericht, zijn jullie allemaal oké? Het kan best aanvallend binnen komen lijkt mij, dus als je erover wilt praten staat mijn deur open’. Ongeveer, beetje afhankelijk van de precieze inhoud van het bericht van CocaColaatje natuurlijk, maar voor het idee. (Ik kan zo niet oordelen hoe aanvallend of gericht op een of meerdere mods dit specifiek is natuurlijk (: )

Om mee te beginnen, een beetje het standaard riedeltje als ik het zo teruglees in ieder geval.

Ik zou wel vragen ook of er al eerdere signalen zijn geweest rondom de punten van kritiek, ook door andere users. Is er een algemene frustratie op Q die al eens eerder is aangekaart door andere users (openbaar of privé), is het de eerste keer dat CocaColaatje hier een bericht over stuurt? Zo kan ik alvast wat informatie over de reden van het bericht proberen te achterhalen. Het kan zijn dat de user in kwestie al heel lang op een antwoord zit te wachten en daarom zo boos is. Is geen excuus voor de toon van het bericht, maar kan wel uitleg geven waarom het zo is gestuurd en mij eventueel wat inzichten of aanknopingspunten geven alvast voor een vervolg op dit bericht.

(Het volledige bericht dat ik zou sturen is afhankelijk van de inhoud van het bericht van de user, dus hierbij de uitleg van wat er ongeveer in zou staan i.p.v. een uitgetikt bericht)

Leodh schreef:

2) Je merkt dat het bericht vervelend binnenkomt. De mods ervaren het bericht als onterecht, kleinerend en hebben moeite met de minachtende toon van het bericht. Hoe adviseer je hen verder te gaan?

Ik zou adviseren het gesprek met de user te openen. Frustraties kunnen hoog oplopen en het is meestal op te lossen door een open en eerlijk gesprek. Maar, dan moeten de mods zich wel veilig genoeg voelen om ook zo'n gesprek aan te gaan.
    Gezien het om een conflict tussen een user en de moderators gaat, is de bemiddelaar de vertegenwoordiger van de user. Hoe dit precies werkt, heb ik zo niet voor ogen, maar ik vermoed dat ik het aanspreekpunt ben en het contact dan volledig door mij verloopt? Nu zou dit sowieso mijn voorkeur hebben, of in ieder geval beide partijen van een bemiddelaar voorzien. Zo kan ik namelijk ook CocaColaatje helpen berichten op te stellen en daarmee dus ook deels de veiligheid van mods te verzorgen. Een beetje als een postduif of uil om te zorgen dat iedereen open kan zijn, maar dat in een "beschermde omgeving" kan zonder elkaar voor rotte vis uit te maken.

Mijn suggestie voor het bericht van de mods naar de user is vooral aangeven aan CocaColaatje dat de mods bereid zijn het gesprek te voeren en in te gaan op de frustraties en waarom CocaColaatje deze ervaart. Daarna kunnen we het gesprek hopelijk verder voeren en dit wat meer uitdiepen.

Hier helpt de eventuele informatie die ik in mijn initiële reactie heb gevraagd ook bij, mogelijk is er namelijk een grote frustratie door gebrek aan communicatie of een toereikend antwoord – of een algemene irritatie op de site.

Leodh schreef:
    Nadat er een antwoord is gestuurd, komt er weer een bericht terug. CocaColaatje gaat niet in op het antwoord, maar begint boos over de casus van een vriend van hen, Fantaatje. Volgens CocaColaatje is die user onterecht behandeld en te zwaar gestraft. Uit het bericht blijkt echter dat CocaColaatje niet alle informatie heeft over wat er allemaal gebeurd is. Naast de publieke overtredingen van Fantaatje, heeft deze user ook een andere user privé lastig gevallen en als antwoord op de erop volgende waarschuwingen, de moderators uitgescholden. Dit heeft geresulteerd in een ban van 14 dagen.

3) Hoe ga je verder?
    - Houd rekening met de geheimhoudingsplicht t.b.v. de privacy van de users
    - Houd rekening met de verontwaardiging van CocaColaatje
    - Houd rekening met de frustratie van de mods die veel tijd hebben gestoken in een neutraal en verdiepend antwoord

Willen de mods hier zelf nog op ingaan? Zo ja, helpen met het opstellen van het bericht naar CocaColaatje en dit doorsturen. Indien de mods hier zelf niet meer op in willen gaan, omdat zij zelfs met behulp van een bemiddelaar te gefrustreerd zijn, zou ik dit zelf natuurlijk op kunnen pakken – met goedkeuring van mijn bericht door anderen (mods/bemiddelaars).

In dat geval zou ik het antwoord van de mods proberen te herhalen naar CocaColaatje, met uitleg dat de Qrew verdere details niet kan of mag vrijgeven i.v.m. privacy van users – en uitspreken dat ik hoop dat CocaColaatje dit kan begrijpen dat ook ik niet zomaar dingen kan delen als dit binnen privacy of geheimhouding valt.

Gezien de mods veel tijd in hun antwoord hebben gestoken denk ik dat het netjes is om het nogmaals te herhalen dus, maar ook om aan CocaColaatje te vragen wat er in hun ogen miste of niet klopte aan dit antwoord, of waar zij graag openheid over wilden krijgen. Misschien dat hier eventueel nog wel antwoord op gegeven kan worden om de emoties te verminderen. Stel dat de user het antwoord te vaag of te afstandelijk professioneel vond, kan daar nog iets aan gedaan worden. Een iets vriendschappelijkere touch, een beetje meer detail in het antwoord als dat mogelijk is of andere woordkeuze. Zo kan ik eventuele terugkoppeling aan de mods geven over waardoor de frustraties zo hoog zijn opgelopen en kunnen we hierna werken aan een mogelijke verduidelijking.

In dit geval denk ik dat het dus verstandig is om sowieso een second opinion/check te krijgen op het bericht dat ik heb opgesteld, om te zien of ik niet per ongeluk te veel informatie heb gedeeld of onduidelijk ben geweest of iets dergelijks. Net als dat mods overleggen over het antwoord dat zij geven of welke oplossing gekozen wordt.
    Mag er bijvoorbeeld gedeeld worden dat er achter de schermen zich situaties hebben voorgedaan die bijgedragen hebben aan de ernst van de straf? Of is dit al gedeeld door de mods in hun antwoord aan CocaColaatje destijds? Het is een erg gevoelige kwestie, dus ik wil zeker weten dat ik een correct en goedgekeurd antwoord aan de user geef.

Als ik iets verkeerd heb geïnterpreteerd of het niet duidelijk genoeg is, let me know!

[ bericht aangepast op 8 juni 2026 - 14:06 ]