Ik reageer aan de late kant, mijn excuus. Hierbij ook mijn antwoorden.
Babygirlvo schreef:
Succes alledrie!
Ik heb alvast een vraag voor de drie kandidaten:
Stel dat je middenin een bemiddelingstraject zit en plots opent partij A een publiek topic waar die partij B zwart maakt. Welke stappen neem je?
Alhoewel het volgens mij niet volledig de taak is van de bemiddelaar om users een tik op de vinger te geven wanneer dit soort dingen gebeuren, is er in deze situatie al een bemiddelingstraject gaande, en is de situatie die beschreven staat vrij extreem. Ik zou vooral willen zorgen dat er niet meer escalatie plaats vindt, dus dat is waar ik me op zou willen richten. Mijn stappen zouden zoiets zijn:
1) Ik laat een reactie op het topic achter waar ik uitleg dat ik het topic laat sluiten omdat we in een bemiddelingstraject zitten, en dat de aangekaarte problemen beter met partij B zelf kan worden besproken dan publiekelijk met toeschouwers.
2) Ik vraag een moderator om een slotje op het topic te doen met als reden dat deze users middenin een bemiddelingsproces zitten. Ik wil niet dat andere users zich in dit conflict mengen terwijl één van deze mensen al aangegeven heeft dat zij dit privé wilden oplossen. Als die overeenkomst er was tijdens het aangaan van het bemiddelingstraject, ben ik verantwoordelijk voor het zorgen dat er niet meer schade wordt aangebracht in deze periode - of dat iemand zich onveilig gaat voelen online.
3) Ik check in met partij B en zorg dat die oké is - het is best schrikken om zoiets online mee te maken, weet ik uit ervaring van eens per ongeluk in een ruzie te zijn mee gesleurd op een net wat conflict opzoekendere plek dan Qreaties. Ik zorg dat ik beschikbaar blijf om er voor deze user te zijn terwijl dit gaande is totdat de waarschijnlijke paniek over is.
4) Ik check óók in met partij A. Ik weet in dit scenario uiteraard vrij weinig van hoe het topic er precies uitziet, maar ik weet wel dat zo'n soort impulsieve actie vaak vanuit pijn komt. Ik vraag wat de specifieke reden is voor de uitbarsting. Misschien hebben deze mensen privé contact en is er daar iets gebeurd dat hiernaar aanleidde? Is er iets in mijn bemiddelen dat verkeerd aankwam? Wat ook het geval mag zijn, ik wil de redenatie weten. (En als het niet impulsief is, wat ik me ook kan voorstellen (dat er bijv. al langer aan dit topic gewerkt werd en dat het alleen tijdens het traject online werd gegooid), vraag ik me af of deze partij wel klaar is voor een bemiddelingsproces?)
5) Ik vraag beide users of ze met het bemiddelaarstraject door willen gaan. Ik zou prima kunnen begrijpen als dit niet meer gewild is op dit moment, of dat er een pauze nodig is waar de users mogelijk een tijdje van de site af willen blijven, en mocht dat het geval zijn, laat ik ze weten dat ze ook later nog terug kunnen komen (ook bij een andere bemiddelaar, mocht ik een deel van het probleem zijn) als ze daar behoefte aan hebben. Zo niet (wat ik erg dapper vind van beide partijen), zet ik het traject voort en neem ik het topic mee in ons gesprek zoals ik ook zou doen als het voor het traject gepost zou zijn.
Alhoewel ik wel wil laten weten aan partij A dat zo'n soort actie écht niet helpt met het bemiddelingsproces, en er voor partij B zijn terwijl die het moeilijk heeft, weet ik (helaas) uit ervaring dat boos worden op partij A niet veel zin heeft en averechts kan werken in zo'n gesprek. Ik moet zeggen dat ik dit een lastige situatie vind, omdat ik wel wil dat beide partijen zich nog vrij kunnen bewegen over de website. In zó'n extreem geval denk ik dat ingrijpen het allerslimst is, maar ik wil niet al te betuttelend overkomen wat dit betreft. Het klinkt misschien wat vreemd om te zeggen met zo'n letterlijk zwart wit scenario, maar ik denk dat dat komt omdat ik zulke situaties maar zo ontzettend weinig voor heb zien komen op deze site, en ik me voor op Qreaties enkel iets genuanceerders voor kan stellen? Dan nog, tijdens een open bemiddelingstraject wil ik geen opfokkende topics, dus blijft mijn stappenproces hetzelfde pretty much.
Renna schreef:
Heel leuk dat er drie aanmeldingen zijn!! Vanuit mij ook een vraag:
Stel, er is conflict tussen users en met een van die users ben je bevriend. Hoe zorg je er dan voor dat je toch objectief naar de casus blijft kijken?
Ik heb dit soort dingen zo vaak fout zien gaan dat ik, om deze mensen het best mogelijke bemiddelingstraject te kunnen geven, niet ga doen alsof ik in zo'n geval écht objectief kan blijven. Ik zou zo'n zaak naar een andere bemiddelaar door verwijzen. Ik weet van mezelf dat ik prima objectief kan blijven, maar ik weet uit ervaring dat de user waar ik mee bevriend ben me dit kwalijk zal nemen (ook als ze zich niet zo willen opstellen - die verwachting van loyaliteit blijft in een vriendschap altijd, en daar kunnen zij ook niet zoveel aan doen). Je blijft mens. Ik wil niet dat iemand bemiddeld wordt door mij voor een probleem met dezelfde persoon die tegen mij heeft kunnen ranten over hen in een privéchat. Dat is niet eerlijk noch professioneel. Ik ga er ook vanuit dat dat niet gewild wordt door de user waar ik niet bevriend mee ben, hoe objectief ik zelf dan ook zou mogen blijven.
(Ik heb ook niet erg veel vrienden actief op Qreaties, dus moet ik toevoegen dat dit haalbaar zou moeten kunnen zijn - er zijn maar enkele users die ik zou moeten door verwijzen)
Catan schreef:
(...)
Hierop aansluitend: wat als je zelf een keer gedoe hebt met iemand en je moet voor die personen bemiddelen?
Ik heb niet zo'n groot probleem met dingen doen voor anderen als ik ze niet mag of boos op ze ben. Ik kan mezelf erg makkelijk los koppelen van mijn eigen woede en dit privé houden - überhaupt kan ik zulk soort gevoelens vrij goed beheersen op mijn huidige leeftijd, lucky me.
Als de user waar ik zelf een probleem mee heb naar mij toe stapt voor een bemiddelingstraject, wil ik dat best voor hun doen. Dat is een geval van code switchen, en moet ik wel vaker doen.
Als dit niet zo is, en ik benaderd word door de andere partij, zal ik (weet ik) toch wat moeten oppassen met mijn eigen aannames. Het is mogelijk dat ik gevraagd word om te bemiddelen voor hetzelfde probleem dat ik zelf met die user heb. Daarin kan ik moeilijk volledig onpartijdig blijven, en al kan ik ervoor kiezen hier doorheen te bijten (waarvan ik wel weet dat ik dit kan*), kan ik me ook heel goed voorstellen dat de user waarmee ik gedoe heb hier weinig vertrouwen in heeft. Dat zou mij ongepast maken als hun bemiddelaar.
Dus, hoe dan ook, zou ik starten met de andere user benaderen en vragen of zij mij überhaupt als bemiddelaar willen hebben. Als dat niet het geval is, verwijs ik ze naar een collega. Zo niet vind ik dat echt niet erg, ik heb niet zoveel moeite om toch een traject aan te gaan en weet dat ik de normale procedure gewoon kan volgen, maar ik wil wel zeker weten dat beide partijen hier oké mee zijn.
* Dit is wel één van de voornaamste manieren van bemiddelen waar ik mee bekend ben, en ik krijg over het algemeen de feedback dat ik dit goed doe. Ook het persoon waar ik zelf issues mee had in het begin zeggen vaak me ervoor te waarderen, dus weet ik dat het een sterk punt van me is. Nogmaals, echter, vind ik professioneel bemiddelen net wat anders dan een ruzie oplossen die een kennis van je heeft met iemand anders - de partij waar ik zelf in het privé al problemen mee heb moet in een professionele setting wel de keuze krijgen om wel of niet met mij samen te werken, vind ik.
Ik hoop dat dit jullie vragen goed beantwoord (: Als er iets niet helemaal duidelijk is, of meer vragen zijn, voel je vrij om ze te stellen.
Ik heb mijn bericht een aantal keren doorgelezen en hoop dat er geen typos of onbegrijpelijke zinnen meer in staan, maar als dat wel zo is, mijn excuses I'm self conscious lol whoops
"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."