• -Ja ik kwam hierop door dat topic over de doping in de Kathedraal van Antwerpen-
    Ik vind het zo raar dat mensen hun kinderen dopen, gewoon omdat iedereen het doet. En dan doen die kinderen hun communie want dan krijgen ze mooie kleren aan en veel cadeautjes, maar daarna wordt er nooit gebeden, of naar de kerk gegaan, niks. En dan nog zeggen 'Ik ben katholiek, want ik ben gedoopt'. Dan ben je niet katholiek. Dan heb je gewoon wat water over je hoofd gekregen en een extra naam, en leef je daarna gewoon lekker je atheïstische leventje. Je mag dan wel als katholiek aangegeven staan, je bént het gewoon niet.
    Dat is de reden dat ik niet gedoopt ben. Mijn ouders waren niet katholiek, dus waarom zouden ze, omdat iedereen dat doet? No thanks, als ik later besluit dat ik écht katholiek wil zijn dan laat ik me maar alsnog dopen, maar mijn ouders gaan niet schijnheilig met de rest meelopen.
    Dit is trouwens niet aanvallend bedoeld voor de mensen die gedoopt zijn (kon jij er wat aan doen), en het is ook niet gericht op mensen die wél katholiek zijn. Don't feel offended (:


    Everything means nothing, if I ain't got you.

    I'm not offended x]
    Ik ben gedoopt door mijn ouders, maar toen was het nog niet zo dat alle kinderen gedoopt werden. Ik heb een katholieke én een protestantste kant van de familie, maar toch ben ik gedoopt, mijn moeder is later katholiek geworden. Ik heb ook mijn communie én mijn heilig vormsel gedaan, maar ik ga ook nog regelmatig naar de kerk. Ik zit ook in het kerkkoor, dus dan is het vrij logisch dat je gedoopt wordt. Het is toch wel een soort van 'traditie' en vroeger was het gewoon heel erg belangrijk, aangezien het een initiatie is in het geloof. Hoewel ik moet toegeven, dat mensen tegenwoordig hun kinderen wel vaak laten dopen omdat 'iedereen dat toch doet'.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Randomnicity schreef:
    Het is toch wel een soort van 'traditie' en vroeger was het gewoon heel erg belangrijk, aangezien het een initiatie is in het geloof. Hoewel ik moet toegeven, dat mensen tegenwoordig hun kinderen wel vaak laten dopen omdat 'iedereen dat toch doet'.

    Klopt, maar zoals je zelf al zelf al zegt is het een traditie in het geloof (:
    -Wat is een heilig vormsel eigenlijk? Klinkt komisch x:


    Everything means nothing, if I ain't got you.

    Ik deel jouw mening. _O_


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ikb en het met je eens. Ik ben ook niet gedoopt ;D


    I may not always be perfect, but I'll always try.

    Outlaw schreef:
    (...)
    Klopt, maar zoals je zelf al zelf al zegt is het een traditie in het geloof (:
    -Wat is een heilig vormsel eigenlijk? Klinkt komisch x:


    Ja, daarom vind ik het stom dat mensen, die eigenlijk niet geloven en nooit naar de kerk gaan, hun kinderen laten dopen.

    Het heilig vormsel is het derde initiatiesacrament in het geloof. De doop is het eerste sacrement, de eucharistie (communie) het tweede en het heilig vormsel het derde sacrament. Hierbij is de initiatie volledig voltooid, de doopgenade volmaakt en ontvang je de heilige geest.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2010 - 22:25 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Mijn plechtige communie (in zesde leerjaar/groep 8), niet mijn doopsel. Haha :'D

    Ik zeg niet dat ik katholiek ben omdat ik gedoopt ben. Ik zeg dat ik niet gelovig ben (wat ook zo is, want ik geloof niet in god), maar dat ik wel tot de katholieken hoor. (krul)


    Only losers can act the way you do

    Voor alle duidelijkheid: ik ben wel katholiek; ik ben gedoopt, het mijn communie en vormsel gedaan.

    Ik behoor gewoon tot de katholieken, daarvoor moet je nog niet geloven.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2010 - 22:34 ]


    Only losers can act the way you do

    ik ben feitelijk katholiek dankzij mijn ouders, maar heb toch zo mijn eigen dingen waar ik in geloof, dus ja opzich ben ik het wel met je eens


    Why don't you break my heart

    Virtus schreef:
    Ik behoor gewoon tot de katholieken, daarvoor moet je nog niet geloven.

    Dat is juist wat ik bedoel, dat ik het een beetje belachelijk vind dat dat zo is. Ik bedoel ik ga me toch ook niet zeggen dat ik moslim ben omdat ik me daarbij heb ingeschreven (weet niet hoe dat gaat daar).. Het moet niet kloppen dat je bij een religie hoort omdat je dingen hebt gedaan die daarvoor traditie zijn, omdat iedereen het doet. Je zou erbij moeten horen omdat je er in gelooft. Dat is ten slotte waar religies om draaien.


    Everything means nothing, if I ain't got you.

    ik ben gedoopt en heb me communie gedaan
    die vormsel zijn we vergeten. maar ik geloof wel in god. om gelovig te zijn hoef je niet plezee naar de kerk vind ik.


    cakes taking over the world

    Outlaw schreef:
    (...)
    Dat is juist wat ik bedoel, dat ik het een beetje belachelijk vind dat dat zo is. Ik bedoel ik ga me toch ook niet zeggen dat ik moslim ben omdat ik me daarbij heb ingeschreven (weet niet hoe dat gaat daar).. Het moet niet kloppen dat je bij een religie hoort omdat je dingen hebt gedaan die daarvoor traditie zijn, omdat iedereen het doet. Je zou erbij moeten horen omdat je er in gelooft. Dat is ten slotte waar religies om draaien.
    Oké, daar heb je een punt. Maar ik maak me niet druk om het feit dat ik gedoopt ben.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2010 - 23:00 ]


    Only losers can act the way you do

    Ik neem geloof niet zo serieus en ik ben gedoopt. Ik kan me daar echt niet druk om maken.


    ars moriendi

    en het nut hiervan is..?
    sorry hoor,
    maar het is echt niet zo dat iedereen die gedoopt is maar verder niet veel met het geloof doet dat is omdat hun ouders zo nodig 'mee moesten lopen' met de rest.
    en als je je kind laat dopen, en je bid bijna nooit en gaat niet naar de kerk,
    kan je nog wel geloven in god.


    AAP