Padrão dos Descobrimentos

De Bélem tower.
Olá!

Eindelijk weer terug in het koude kikkerlandje. Ik heb Nederland over het algemeen niet gemist, maar mijn vrienden wel. Ik heb Quizlet ook gemist, ik vond het zo irritant dat ik niet terug kon schrijven in Portugal. Anyway, het was echt fantastich.

Sunday, October 22th
Zondag kwamen we aan in Lissabon, daar zijn we op de metro gestapt naar het centrum, waar het hostel We Love Fucking Tourist zit. Het was een geweldig hostel en zeker aan te raden! De gastvrijheid was perfect, ontbijt werd voor je geregeld en hetzelfde geldt voor het avond eten. De afwas werd voor je gedaan, wat niet gebruikelijk is in een hostel. Het was super knus en alle slaap- kamers en zalen hadden een naam. De naam van de kamer betekend altijd 'proost' in een andere taal. Ik zat in Skål, Scandinavisch voor 'proost'. De eerste avond hebben we mee gegeten met het hostel, er stond bacalhau op het menu. Bacalhau is dé vis van Portugal en het is echt heerlijk! Het is inprincipe gewoon kabeljouw, maar op een bepaalde manier geserveerd. Hij is gedroogd en gezout, wat echt een heerlijke smaak heeft in combinatie met wat groenten, zeker een aanrader.
Monday, October 23th
Maandag zijn we braaf op een zelfstandige tour geweest door Lissabon. We zijn naar Belém geweest, waar je de heerlijke officiele Belém Pastry kan krijgen, 'Pastéis de Belém'. In heel Portugal kun je deze pasteitjes krijgen, er zijn echter maar acht plekken waar ze het officiele recept kennen, Pastéis de Belém is daar een van. Zoals ik had gehoord, waren de pasteitjes natuurlijk overheerlijk en heb ik ze meerdere keren op verschillende plaatsten gekocht, ik moet zeggen dat het officiele recept uit Belém toch wel de lekkerste was. Natuurlijk staan in Belém ook een paar prachtige monumenten. We zijn naar 'Padrão dos Descobrimentos' geweest, het is een monument ter ere van de Portugese ontdekkingsreizigers die in de 15de en 16de eeuw de wereld hebben verkend. Het is een prachtig beeld die zeker een indruk achter laat. We zijn ook naar 'Torre de Belém' geweest, wat inprincipe gewoon de toren van Belém is. De Toren van Belém was vroeger een verdedigingstoren tegen schepen die Lissabon probeerden binnen te dringen. Het is prachtig om te zien en heeft bij mij absoluut een sterke indruk achter gelaten. 'Mosteiro dos Jerónimos' kwam ook aan bod. Het is een gigantisch klooster, prachtig om te zien. Het Hiëronymietenklooster, staat in de wijk Belém in Lissabon. Het is één van de meest prachtige gebouwen in deze stad. Waarschijnlijk is het klooster gebouwd als dank voor de geslaagde Indiëreis van Vasco da Gama. En een van de plekken die bij mij de grootste indruk heeft achter gelaten, is 'Museu do Combatente'. Het museum is opgezet in een vormalig ford van Bom Sucesso. Het museum is verdeeld in twee delen. Een deel over de militaire activiteiten in de twintigste eeuw en een deel over de militaire geschiedenis door de eeuwen heen. Op de muur van het museum staan duizenden tot miljoenen namen, van slachtoffers. Toen ik de lijst zag, schrok ik wel echt even, dat is zo'n moment waar je beseft hoe veel mensen er strijden voor vrijheid en voor vrede. Als je ooit naar Portugal, Lissabon gaat, is Belém zeker een aanrader.
's Avonds hebben we in Graça, Lissabon, de zonsondergang bekeken. De meeste mensen gaan naar het hoogste punt, boven op een rots/berg, of ze gaan naar het kasteel. Wij zijn er tussen in gaat zitten, er was een lief terrasje, met live muziek dat overigens echt geweldig klonk en een prachtig uitzicht. Het was echt een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien (tot nu toe).
Tuesday, October 24th
Dinsdag zijn we met een Amerikaan die we hebben ontmoet in het hostel, naar Lagos gereden. Hij had een auto gehuurd, dus we hadden gevraagd of wij mee konden reizen, in ruil voor wat gasmoney. Natuurlijk vond de Amerikaan dit prima, dus we zijn lekker vroeg naar het vliegveld gegaan met de metro en daar hebben we de auto opgepikt. Na 3 uur onderweg te zijn geweest, kwamen we eindelijk aan in het zuiden van Portugal, waar het prachtig weer was en de sfeer was echt fantastisch. We gingen rechtstreeks naar ons volgende hostel, The Racing Mackarel. Dit hostel was leuk, maar niet zo geweldig als het eerste hostel. Mijn broer, de Amerikaan en ik waren de enige mensen in het hele hostel, en er waren 24 bedden beschikbaar. Eigenlijk hadden we gewoon heel erg goedkoop een appartement gehuurd. In Lagos zijn we vooral heel erg veel naar het strand geweest, dus ook deze dinsdag zijn we zodra de zon in het westen aan het zakken was, naar de zuidkust gegaan. Het was echt heerlijk, de golven waren prachtig, de rotsen waren echt ongelofelijk en het water was heerlijk. Zelfs met een temperatuur van 24 graden kon je gewoon de zee in, dat hoef je in Nederland niet te proberen *giechel*. We hebben die avond lekker hamburgers gegeten en gewoon in het hostel gezeten, we waren alle drie hartstikke moe, dus bijtanken was een goed plan.
Wednesdays, October 25th
Woensdag hebben we even lekker uitgeslapen, rond 10 uur heeft mijn broer me wakker gemaakt, omdat hij nog wat nuttigs wilde doen die dag. I don’t blame him, ofcourse. Na een lekker ontbijtje met Nutella zijn we op pad gegaan. We hebben het oudere gedeelte van Lagos gezien, wat echt prachtig is. Het is compleet anders dan Lissabon, maar toch heeft het dezelfde sfeer. Overal zijn leuke restaurantjes, straatmuzikanten, de standaard toeristenwinkeltjes en natuurlijk bakkerijtjes waar je de pasteitjes kunt kopen. De kust van Lagos is echt prachtig, de golven zijn super sterk en er is continu een heerlijke wind. De Amerikaan is ’s middags weer naar Lissabon vertrokken, dus toen hadden mijn broer en ik het hostel voor ons alleen. We hebben ’s avonds heerlijk gegeten bij een plekje dat ‘The Garden’ heet. Het is een restaurantje, letterlijk in een soort victoriaanse tuin. De service was geweldig, het was betaalbaar en het eten was heerlijk. Geweldige spare ribs en zalm gehad. Na het heerlijke eten zijn we even terug gegaan naar het hostel, om een jasje te pakken (aangezien het restaurantje letterlijk om de hoek was) en even de tanden te poetsen. Eenmaal klaar zijn we gaan wandelen over de kust, wederom echt prachtig. Er zijn meerdere baaien, sommigen kon je niet te voet bij komen, dan moest je door een grot of over het water. Wij hebben er 4 of 5 gezien en bewandeld. Na het wandelen zijn we naar een café gegaan waar we gezellig hebben gezeten met een paar andere toeristen en locals.
Thursday, October 26th
Donderdag moesten we vroeg op, want we zijn gaan SURFEEEEEEEEN, yeah dude. We kwamen aan bij het surf winkeltje (dat wederom ook om de hoek zat) en daar stond een jongen te wachten, Eliott. Een Franse jongen, jaartje jonger dan ik. Hij had al vaker gesurft, ook in Frankrijk waar hij woont, dus hij was al pittig gevorderd en mijn broer en ik complete noobs. Na een leuk babbeltje kwam er een krakkemikkig busje aangereden met meerdere surfplanken boven op het dak. Het zag er al super surf-ish uit, maar toen er een dude uit het busje stapte met een zongebruinde huid, een tank top, korte broek, slippers en haar zo blond door het zeewater en de zon, was het plaatje compleet. Het was echt zo’n typische surfer dude, waar ik spontaan gewoon vrolijk van werd. Op het achtergrond van dit hele scenario waren trouwens twee honden (beide mannetjes) elkaar aan het aanranden, maar dat ter zijde. Deze surfer dude moedigde deze honden dan ook vrolijk aan “Yeah, go get em boys” Ik hield het niet meer na deze woorden. Het was negen uur ’s ochtends en hij maakte seksgrappen tegen honden… ge-wel-dig.

Lissabon, lopend richting het uitkijkpunt voor de zonsondergang.

De zuid kust van Portugal, surfen.

Mijn broer, na zonsondergang in Lagos.

Het prachtige uitzicht dat we hadden in Lagos na zonsondergang.

Na zonsondergang in Lagos.

Na een hobbelige weg kwamen we bij een huisje waar we de wetsuits op gingen halen, hier waren nog meer surfers die die dag met ons mee gingen. Na dat we de wetsuits hadden gekregen zijn we met 2 groepjes in 2 busjes gestapt en naar de kust gereden. Normaal is de west-kust het best om te surfen, maar er was een storm ten zuiden van Portugal en Spanje, dus we hadden aan de zuid-kust geweldige golven. Na wat theoretisch gebabbel en uitleg over de basis van surfen, mochten we het water in. Het was heerlijk, de golven en het water voelde gewoon geweldig, het was echt een goede dag om te surfen. Na ongeveer 5 uur lang gesurfd te hebben (met een pauze tussendoor) zijn we weer terug gereden, mijn broer en ik konden elkaar nu officieel surfers noemen. Natuurlijk heeft mijn broer lekker cliché een haaientand aan een touwtje gekocht, ik daar in tegen heb een steentje aan een touwtje gekocht, ook lekker cliché. Na het surfen waren we helemaal gesloopt, dus zijn we lekker op bed geploft in het hostel. Daarna hebben we lekker gegeten bij de Mexicaan, burittos en taco’s. Wederom hebben we deze avond weer lekker gewandeld langs de kust. ’s Avonds zijn we gewoon lekker op tijd gaan slapen, omdat we vrijdag ochtend al vroeg de trein naar Lissabon moesten nemen.
Friday, October 27th
Vrijdag ochtend ging de wekker al om 06:30, veeeeel te vroeg voor mij natuurlijk, maar het kon niet anders. We moesten de trein om 08:05 nemen en het was nog een stukje lopen. In ruil voor vroeg opstaan, kregen we wel een prachtige zonsopgang te zien aan de kust. Ik heb de zon op zien komen in Lagos en onder zien gaan in Lissabon *streept het van checklist*. Het was echt fenomenaal, zo mooi. Vervolgens zaten we 3,5 uur in de trein, als het niet langer was… Het was nogal vermoeiend, maar ik heb lekker wat dutjes gedaan en mijn broer zat helemaal in zijn nieuwe boek ‘Origins’ van Dan Brown, de schrijver van ‘The Da Vinci Code’. Volgens hem is het een geweldig boek, maar hij is voor mij echt veel te dik. Na een lange treinreis kwamen we weer aan in Lissabon. We zijn meteen naar het derde hostel gegaan om onze spullen te droppen, mijn tas was ongeveer honderd kilo, dus het was wel nodig. Het laatste hostel was ook leuk, het zat in het centrum van een ander deel van Lissabon en het heette ‘Mini hostel Lissabon’, erg creatieve naam, al zeg ik het zelf *kuch*. Het hostel was wel erg aandoenlijk, het had een leuke inrichting en een ontzettend leuk terrasje. We zijn lekker het centrum in geweest, waar ik een leuke outfit heb gescoord *evil laugh*. Het was 30 graden, dus omdat we half dood gingen in de hitte, en onze benen afstierven van het op en af lopen van heuvels, zijn we maar weer naar het hostel gegaan. Op een gegeven moment was het dus tijd voor eten, dus wij besloten naar een plekje te gaan dat ‘Surf’ nogwattes heette, wij vonden dat natuurlijk leuk omdat we hadden gesurft. Nou kwamen we daar aan, bleek het meer een soort ijssalon te zijn die burgers verkochten, maar toen we zagen wat voor ijs je daar kon halen, hadden wij geen zin meer in een burger. Het komt er op neer, dat mijn avond eten een Banana Split was… Het zelfde geldt voor mijn broer, echt ernstig, maar het was zo lekker. Na een heerlijke Banana Split, hebben we boodschapjes gedaan en zijn we terug gegaan naar het hostel. Daar hebben we heerlijk gerelaxed en heeft mijn broer mij geleerd hoe je moet schaken, ik had dat nog nooit gedaan, maar nu snap ik het spel! Happy me. Na twee potjes schaken ben ik lekker naar bed gegaan, we hadden zaterdag een redelijk vroege vlucht en die wil je niet missen natuurlijk.
Saturday, October 28th
Zaterdag ochtend om 07:00 ging de wekker al, wederom weer veel te vroeg. Dus met mijn lamme hoofd heb ik mijn broer wakker gemaakt en ben ik zelf uit bed gegaan. Ik deed mijn heerlijke sportlegging aan, die ik mee heb genomen gewoon puur voor het reizen, want eerlijk, zo’n ding zit fantastisch. En nadat ik mijn tas compleet had, zijn we vertrokken. We gingen naar de metro en stapte in de metro die rechtstreeks naar het vliegveld ging. In deze metro, stapten ook een paar jongeren in, die redelijk luidruchtig waren. Vervolgens in de metro gingen ze klooien, roken in de metro, optrekken aan de stangen waar aan je je kunt vast houden, slaan tegen de deur van de conducteur etc. Respectloos en asociaal. De halte waar zij er uit moesten, trok een van de jongeren aan de noodrem, gelukkig wel pas toen de trein stil stond. De conducteur kwam uit zijn hok en haalde de noodrem er weer van af, maar de jongeren waren dingen naar hem aan het roepen, dus hij riep dingen terug. Het klonk niet agressief van zijn kant, de kant van de jongeren daar in tegen klonk wel redelijk agressief. Mijn broer was zwaar geïrriteerd en had al de neiging om er wat van te zeggen, maar hij hield zich in. Toen de deuren sloten en de metro net weg wilde rijden, trapte een van de jongeren tegen de tram aan. Mijn broer stond op, liep naar het raam en maakt een pijp gebaar. Hij was er klaar mee, dat de jongeren zo respectloos deden tegen de conducteur, de man die hen veilig naar een andere bestemming brengt. De jongen die het pijpgebaar van mijn broer zag, flipte compleet en stak zijn middelvinger op, wij natuurlijk keihard lachen en de mensen in de metro vonden het ook een geweldige actie. Dat is wel een van de redenen waarom ik echt van mijn broer houdt. Nadat we uitgelachen waren, kwamen we aan bij het vliegveld. Hier hebben we nog even lekker rondgeneusd, wat laatste dingetjes gekocht *ahum* tax free zone, lekker goedkoop alcohol en parfum inslaan toch. Ik heb Versace parfum gehaald en Malibu rum, jummy. De vlucht verliep prima, helaas eenmaal in Nederland realiseerde ik me dat we in een verschrikkelijk klimaat leven en dat ik medelijden heb met iedereen in Nederland, inclusief mijzelf. Toen we vertrokken uit Lissabon was het namelijk 24 graden… In Nederland, was het 12 graden… Om te janken natuurlijk, maar we hebben het overleefd. Ik schrijf dit nu ook terwijl ik naar stortregen kijk, heerlijk toch… moodkiller. Toen we veilig aan waren gekomen bij de parkeerplaats van vliegveld Eindhoven, bleek het nog interessant te worden. De auto van mijn broer wilde namelijk niet starten, de genious had zijn lampen aan laten staan, de accu was leeg. Dus wij met een vermoeid hoofd de ANWB bellen. Nou, na 50 minuten waren ze er dan eindelijk, de accu werd opgeladen en we konden zo vertrekken. Na een autoreis van 2 uur, waren we weer in het veilige thuisfront, waar mijn lieve moeder voor mij en mijn broer op verzoek macaroni had gemaakt. Ik heb nog nooit zoveel genoten van een bord macaroni <3

• ChifuyuMatsuno

Wow, mooie blog! Ik ben zelf in de kerstvakantie naar Spanje geweest, momenteel schrijf ik daar zelf ook een blog over :)

2 jaar geleden
  • Novilunium

O mijn god ik ben zo jaloers als ik dit allemaal lees. Chick wat heb jij het lekker gehad. Klote dat er met terugkomst wat vertraging was ivm de auto, maar gelukkig weer veilig thuis en back @ Q!!

6 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen