Foto bij Chapter 34

Verbaasd kijk ik hem aan. 'Meester Paarthurnax? U bent een draak?' Hij knikt. 'Ja, ik snap je reactie.' Ik slik even. 'U heeft me eerder geroepen, vlakbij Riften.' De draak schudt zijn hoofd. 'Nee, dat was ik niet.' 'Wie was het dan wel?' 'Waarschijnlijk een van de Dovah-Sonaak. Alduin heeft ze gewekt, en probeert op allerlei manieren van je af te komen. Deze drakenpriesters zijn niet makkelijk en niet te vertrouwen. Je bent nog niet klaar voor een confrontatie.' 'Waar ligt Alftand?' Paarthurnax gaat verzitten. 'Vlakbij Dawnstar. Ik stel voor dat je zo snel mogelijk naar de ruïne gaat.' 'Is het een vesting van de Dwemer?' vraag ik enthousiast. Paarthurnax knikt. 'Ja, dat klopt. Ga naar de ruïne, naar beneden, totdat je in Black Reach bent. Ga dan opzoek naar de toren van Mzark. Daar ligt het antwoord. De kracht die je nodig hebt om Alduin te verslaan.' Voor me verschijnt een glanzend object. Het is een bal. 'Is dat een Atunement Sphere?' vraag ik hem. Hij knikt. 'Ja, dat klopt. Dit zal de deuren van Alftand voor je openen.' Ik neem de bol in mijn hand en bekijk hem. Het is prachtig. 'Ik voel je enthousiasme. Ik wil dat je voorzichtig bent. Deze plekken zijn gevaarlijk, Dovahkiin. Veel expedities keren nooit meer terug. Alftand en Black Reach worden bewoond door de Falmer. Heb je ooit al eens een Falmer gezien, jonge Dovahkiin?' Ik schud mijn hoofd. 'Nee, maar ik heb ervan gehoord.' 'Ze zijn blind maar hun gehoor is des te beter. Wees heel voorzichtig. En pas op voor de machines van de Dwemer!' Hij draait zich om. 'Als je de scroll hebt, keer terug naar High Hrotgar. Praat met Arngeir, zeg hem dat ik je gestuurd heb. Als hij je niet gelooft, wat waarschijnlijk zal gebeuren, laat hem de scroll zien.' 'Waarom zou hij me niet geloven?' Paarthurnax zucht. 'Arngeir kan soms koppig zijn, laten we het daarop houden.' 'Wat moet ik doen als ik weer terug ben in High Hrotgar?' 'Ik zal je de rest daar uitleggen, Dovahkiin.' Hij stijgt op. 'Ga naar Alftand, en veel succes!' Hij vliegt weg. Ik kijk hem na. Alftand? Een Elder Scroll? Het moet niet gekker worden. Nou ja, veel keus heb ik niet.
Met z'n vieren lopen we langs Solitude. 'Dus, als ik het goed begrijp, gaan we naar een levensgevaarlijke ruïne van de Dwemer omdat een draak dat tegen je zei?' zegt Bokul. Ik knik. 'Ja, dat klopt. Hij is niet zomaar een draak. Hij is de leider van de Greybeards.' Het is mooi weer. De zon schijnt, en het is niet te koud. 'Oké dan. Nou ja, ik had niet echt iets anders te doen.' Shakari loopt naast me. 'Wat zoeken we in Alftand, Arwen? Shakari heeft geen idee waar we naar op zoek zijn.' 'We zoeken een Elder Scroll. Die zou het antwoord moeten hebben.' 'Maar als men een Elder Scroll leest, wordt hij blind,' zegt Shakari. Ik knik. 'Ja, dus dat mag Paarthurnax me dan maar gaan uitleggen. Ik ben geen priester.' Bokul kauwt op een stuk gedroogd vlees. We hebben nog wat ingeslagen voor de reis. 'Ach ja. Ik vind het wel prima. Ik heb altijd al op avontuur willen gaan.' Vaerel knikt. 'Ik geloof je. Ik hoop wel dat die draak je gewaarschuwd heeft voor de gevaren die zich verborgen houden in die ruïnes. Het is er erg gevaarlijk. Ik heb een litteken om het te bewijzen.' Ik draai me met een ruk om. 'Jij bent in een Dwemer ruïne geweest? Dat is geweldig! Hoe zien ze uit? Wat moest je er doen? Welke ruïne was het?' Hij zucht. 'Het was in Bthadamz, vlakbij Markath.' Hij zucht. 'Het was er koud, en donker. Niet koud zoals in Skyrim. Het was koud als in...dood koud? Ik weet het niet. De hele plek voelde doods aan. En ook weer niet. Ik voelde me erg bekeken. De architectuur is mooi, dat wel. We waren op expeditie, in opdracht van Calcelmo. Die man heeft een grote obsessie met de Dwemer. Niet gezond, als je het mij vraagt.' Ik kijk naar de lucht. 'Ik zou nog maar even genieten van de bomen en de planten,' zegt Bokul. 'In Dawnstar is daar niks meer van over. Te koud.' 'Ligt Dawnstar niet aan de kust?' vraagt Shakari. Bokul knikt. 'Ja, dat klopt. Aan de overkant van de Geestzee ligt Atmora.' 'Waar de mensen vandaan komen,' vul ik aan. Bokul knikt. 'Ja, en daar is het nog kouder dan hier in Skyrim. Kun je het je voorstellen?' Vaerel grinnikt. 'De Thalmor wilde een expeditie uitzetten naar Atmora. Laatste restjes van Talos en Ysgramor opruimen. Ze vinden het hier al niet om uit te houden.' Bokul begint te lachen. Ik haal even diep adem. Wat gaan we vinden in Alftand? Wat staat in die Scroll? 'Gaat het wel?' fluistert Shakari me toe. Ik draai me om en glimlach even. 'Ja hoor. Ik ben gewoon aan het denken.' 'Wat het ook is dat we moeten zoeken, we vinden het wel. Shakari weet het zeker.' Ik knik. 'Ja, je zal wel gelijk hebben. Tot nu toe is het altijd goed gekomen, toch?'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen