Ik stap af. 'Dank je, Odahviing.' Hij kijkt me aan. 'Kan ik je verder nog van dienst zijn, Dovahkiin?' Ik schud mijn hoofd. 'Nee.' 'Weet je zeker dat je niet naar High Hrotgar wilt?' Ik knik. 'Ja, dat weet ik zeker. Ik denk niet dat Paarthurnax me kan helpen. Ik moet even alleen zijn.' Hij knikt. 'Dan kan ik het beste vertrekken. Hij stijgt op. Ik kijk hem na. Ik draai me om. In de verte kan ik het college van Winterhold zien liggen. Het is ijskoud, maar het interesseert me niet. Ik loop naar het college toe. Daar moeten ze meer over vampieren weten.
Ik weet niet hoelang ik al in de bibliotheek zit. De letters dansen voor mijn ogen. Ik wrijf door mijn gezicht. 'Lukt het?' Een orc loopt naar me toe. 'Je zit hier al een hele tijd. Wat zoek je?' 'Informatie over vampieren.' 'Vanwege de aanvallen?' Ik knik.'Zoek je specifieke informatie? Ik heb achter nog wat boeken liggen.' Ik schud mijn hoofd. 'Op dit moment heb ik even geen idee meer. Ik ben kapot.' 'Waarom wil je zoveel over die vampieren weten?' vraagt hij. 'Laten we zeggen dat iemand die ik heel goed ken is veranderd in een vampier, en ik wil weten hoe ik hem terug kan veranderen.' 'En waarom is hij in een vampier veranderd? Is hij aangevallen geworden?' Ik schud mijn hoofd. 'Nee, hij heeft er voor gekozen. Maar het klopt niet. Hij zou nooit zomaar zoiets doen. Ik denk dat hij ze bespioneert. Dat moet wel. Maar ik moet ook weten hoe hij weer normaal kan worden. Niemand wil een slaaf van Molag Bal zijn.' De orc knikt. 'Ja, dat is waar. Weet je waar Morthal ligt?' Ik knik. 'Ja, dat weet ik.' 'Ze zeggen dat Falion, de magiër, iemand weer terug kan veranderen. Nogmaals, ik weet niet...' Hij kijkt op. 'Hallo Ancano,' zegt hij koeltjes. Ik kijk op. Voor me staat een Altmer. Aan zijn kleren te zien, hoort hij bij de Thalmor. 'Hallo Urag. Mag ik vragen wie dit is?' Ik zucht. 'Arwen Stenav.' 'Nee maar,' antwoordt hij. 'Het is dus waar. Mijn broertje is getrouwd met een Breton.' Verbaasd kijk ik hem aan. Is dit de broer van Vaerel? Nee, dat kan niet. 'Ik zie dat je net zo verbaasd als mij bent. Ja, Vaerel is niet iemand om het over zijn familie te hebben. Ik kan me vaag herinneren dat hier destijds een uitnodiging is afgeleverd. Moet van de bruiloft zijn geweest. Ik zat destijds in Alinor, voor zaken. Wat doe je hier, schoonzusje?' Het is duidelijk dat hij me niet moet. 'Ik ben hier om te leren over vampieren.' 'Hmm, ja. Heel interessant. Het punt is dat je hier al uren zit. Het spijt me, maar dat vind ik lichtelijk verdacht. Urag?' De orc zucht. 'Zover ik weet, heeft ze alleen deze boeken gebruikt. Allemaal over vampieren.' 'En waarom die interesse?' Ik slik even. Moet ik het hem vertellen? Hij hoort bij de Thalmor. Maar aan de andere kant, het is ook zijn jongere broer. 'Nou?' vraagt hij. 'Vaerel heeft zich in een vampier laten veranderen door Heer Harkon van de Volkihar Clan en ik wil weten hoe ik hem terug kan veranderen.' Zo, dat ging er sneller uit dan de bedoeling was. 'Pardon?' zegt Ancano. 'Vaerel heeft zich in een vampier laten veranderen door heer Harkon van de Volkihar clan, en ik wil weten hoe ik hem terug kan veranderen.' Hij gaat naast me zitten. Ik weet niet of ik dat zo leuk vind. Hij wrijft door zijn gezicht. 'Waarom zou hij dat doen?' Ik kijk naar mijn schoot. 'De Dawnguard heeft contact met me opgenomen vanwege de aanvallen. We zijn naar Darkfall gegaan. Daar werd een vampier gevangen gehouden. Met een Elder Scroll. We hebben haar terug naar Volkihar gebracht. Harkon bood aan om ons in vampieren te veranderen. Alleen Vaerel zei ja.' Ancano kijkt strak voor zich uit. 'Hij moet iets van plan zijn, dat kan niet anders. Vaerel was altijd al...' Ik kijk hem aan. 'Altijd wat?' Ancano kijkt me aan. 'Anders. Hij ziet dingen niet zoals een normale Altmer ze ziet. Ik hoop dat hij weet wat hij doet. We hebben de Volkihar een tijdje in de gaten gehouden. Geen succes. We zijn 4 mannen kwijtgeraakt, en 5 zijn getraumatiseerd. Ik weet niet wat er zich in dat kasteel afspeelt, maar het kan niet veel goeds zijn.' Wat moet ik nou doen. Ancano kijkt me aan. 'Ik heb een idee. We gaan samen naar Vaerel toe.' Verbaasd kijk ik hem aan. 'Je bedoelt naar kasteel Volkihar?' Ancano knikt. 'Ja, dat klopt. De Dawnguard hoeft niks te weten. Ik neem aan dat die orc en die khajit er ook bij waren?' Ik knik. 'Oké dan. Neem ze ook mee. Ontmoet me over een week voor de kust van het kasteel. Ik moet zo snel mogelijk naar de ambassade gaan en wat documenten doornemen.' Wat een change of mind. Hij kijkt me aan. 'Is er iets?' vraagt hij. Ik slik even. 'Nou...Ik had niet deze reactie verwacht. Ik bedoel, niet om gemeen te zijn, maar je was niet bij de bruiloft aanwezig bijvoorbeeld. De bruiloft van je eigen broer.' Ancano zucht. 'Breek me de bek niet open.' Hij schudt zijn hoofd. 'Luister, het is een lang verhaal. Zorg nou maar dat je op tijd bent. En neem je vrienden mee!'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen