Het is een zonnige dag. Niet zoals gisteren. We lopen het Kruidenkunde lokaal binnen en gaan zitten. Professor Stronk staat voor ons. 'Goedemiddag allemaal. Het is een mooie dag. Vandaag gaan jullie met jullie partner de planten verzamelen die op de lijst staan van vorige week. Voor degene die de lijst niet meer hebben,' Ze kijkt richting Korzel en Kwast. 'Heb ik hier nog een paar kopieën liggen. Pak jullie spullen, en ga aan de slag!'
Ik loop naast Lucius, door het gras. 'Oh, hier,' zeg ik. Ik wijs naar een bloem. 'Een drakenlelie. Die hadden we nog niet.' Voorzichtig knip ik hem af. Lucius streept hem af op de lijst. 'Goed, dan hebben we ze allemaal. Nou ja, er zijn er nog twee. Professor Stronk zei dat die moeilijk te vinden waren.' 'Maar wij gaan ze vinden!' zeg ik resoluut. Hij haalt zijn schouders op. 'Wat jij wilt, we hebben toch nog tijd genoeg. De meesten zitten volgens mij nog niet eens op de helft.' 'De meesten werken niet samen met jou,' antwoord ik. Hij grinnikt. 'Ja, dat kan.' We lopen richting een paar bomen. 'Dus...' begin ik. Hij kijkt me aan. 'En?' vraagt hij. 'Ik moet je toch wat vragen. Nou ja, ik vraag het omdat Meghan en Eliza het willen weten. En ik word af en toe gestoord van ze.' Lucius knikt alleen maar. 'Oké dan. Wat moet je me vragen?' Ik haal mijn schouders op. 'Nou, ik zie het niet hoor. Maar zij denken dat je met me aan het flirten bent.' 'Oh,' zegt hij. Hij blijft staan. Ik draai me om. 'Ja, dat zei ik ook al. Ze zijn ervan overtuigd dat je me leuk vindt.' Ik kijk hem aan. Een beetje verloren kijkt hij om zich heen. Wat is er met hem? 'En wat zei jij daarop?' vraagt hij voorzichtig. Oh jee. 'Nou...Ik zei er niet echt wat op. Maar de vraag is eigenlijk...Ehm...Of je me leuk vindt?' Man dit is ongemakkelijk. Had ik maar niks gevraagd. 'Nou...' begint hij. Zeg alsjeblieft nee. Zeg alsjeblieft nee. 'Ik vind je wel...Ik vind je leuk, ja.' Ik knik. 'Maar als een vriend, toch? Ik ben gewoon je vriendin.' Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Slecht taalgebruik, Espen. Hij recht zijn rug. 'Nou, eigenlijk als meer dan alleen een vriendin. Meer als...Mijn vriendin. Is dat slecht?' Wat moet ik hier nou weer op antwoorden? 'Nou, ik denk niet dat het slecht is. Maar ik vind het wel vreemd, want ik ben best raar.' Hij schudt zijn hoofd. 'Nee, jij bent niet raar. Korzel en Kwast zijn soms raar. Maar jij bent niet raar.' 'Ja, nou...Nu we het toch over ze hebben, kan Kwast eigenlijk wel praten?' Hij moet lachen en knikt. 'Ja, hij kan praten. Hoe denk je anders dat hij in Zwadderich terecht is gekomen?' Ik sla mijn armen over elkaar. 'Dit is de meest rare school ter wereld, Lucius. Ken jij een andere school op aarde waar het gebouw je wilt vermoorden? Waar er een klopgeest door de gangen sjeest en iedereen lastig valt? Waar er een afdeling is waar niemand mag komen omdat hij oh zo gevaarlijk is, maar we kunnen er zo naar binnen? Waar trappen nep treden hebben? En bewegen?' 'Vergeet het Verboden Bos niet,' zegt Lucius droog. Ik schud mijn hoofd. 'Mijn punt is, ik weet niet hoe door de school wordt besloten welke leerlingen wel en niet mogen komen studeren.' Hij knikt. 'Oké. Maar we hadden het over ons tweeën.' Oh man, daar gaan we weer. 'Je bent niet raar. Niks aan jou is raar.' 'Ik houd mijn ogen dicht als ik op de wc zit te plassen. Dat is raar.' Waarom vertel ik hem dát nou weer? Hij grinnikt. 'Dat is misschien een beetje ongewoon, ja.' Espen, wat je hem ook vertelt, hij blijft je leuk vinden. 'Het maakt niet uit wat ik je vertel, hè?' zeg ik. 'Niet echt,' antwoordt hij. Ik knik. 'Oké dan. Ik vind je leuk, maar alleen als een vriend.' 'Dat had ik al door,' zegt hij. Verbaasd kijk ik hem aan. 'Oh? Dus... Dan was dit gesprek niet nodig geweest?' Hij haalt zijn schouders op. 'Ik bedoel, als het niet zo was geweest...Had je me waarschijnlijk al gekust.' Wat? 'Oh...Oké dan.' Ik weet niet wat ik anders moet zeggen. 'Kom, we gaan terug naar professor Stronk,' zeg ik.
Ik lig in bed, en staar naar het plafond. Wat een raar antwoord gaf hij me. 'Dan had ik hem allang gekust...Wat een onzin.' Geïrriteerd draai ik me om. Wie denkt hij wel niet dat hij is? Hij mag dan wel een Malfidus zijn, maar dat betekent niet dat hij fantastisch is.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen