Ik zit in de bibliotheek, rustig te studeren. In de verte hoor ik gelach. Ik herken die stemmen. Het zijn Lucius en zijn vrienden. Nou ja, knechtjes. Ik zucht. Ik heb hier geen zin in. Tegenover me zit Meghan. 'Snappen ze niet wat een bibliotheek is?' vraagt ze geïrriteerd. Ik draai de bladzijde om. 'Zwadderaars zijn niet zo slim.' Ze knikt. 'Ja, anders zaten ze wel in Ravenklauw.' De stemmen komen dichterbij. Daar zijn ze al. 'Hé, Korzel. Kijk eens hier. Twee Ravenklauwen in hun natuurlijke habitat.' Korzel lacht alleen dom. Kwast staat vaag voor zich uit te kijken. Echt, ik vraag me af wat die twee hier nog doen. Ik kijk niet eens op van mijn boek. 'Hallo, Lucius en personeel,' antwoord ik koeltjes. 'Personeel? Nee nee, Espen. Dat zou betekenen dat ik ze zou moeten betalen. Maar daar begin ik niet aan. Al is het natuurlijk niet zo dat vader het niet kan betalen. Dat probleem hebben wij niet.' Ik onderdruk een zucht. 'Dat is fijn om te weten,' antwoord ik. Ik kijk hem nog steeds niet aan. Vanuit mijn ooghoek zie ik dat hij Kwast aantikt. Nog geen 10 seconden later wordt mijn boek onder me uit gerukt en op de grond gegooid. Ik kijk op. Lucius buigt zich over de tafel en kijkt me aan. Ik recht in zijn ogen. 'Weet je, Espen. Het is onbeleefd om mensen niet aan te kijken als ze tegen je spreken.' 'Het is nog onbeleefder om iemand zijn spullen op de grond te laten smijten,' antwoordt Meghan. Hij draait zich om en kijkt haar aan. 'Oh, is dat zo?' vraagt hij. Ik weet waar hij op uit is. Ik raap rustig mijn boek op. 'Heb jullie niet iets te doen? Zijn er geen eerstejaars die jullie moeten treiteren?' Hij kijkt weer naar mij. 'Eerstejaars hebben allemaal les. Ik dacht dat het wel gezellig zou zijn om bij jullie te komen zitten.' Ik sla mijn boek weer open. 'Ik zou zeggen, amuseer je. Houd het volume wel omlaag, ik ben aan het studeren.' 'Ja, want stel je voor dat je een "Uitmuntend" zou halen voor... Gedaanteverwisselingen. Anderling loopt met je weg. Trouwens, het is de eerste week.' Ik reageer er niet eens meer op. Ik hoor Meghan zuchten. Zo te zien leest ze ook verder. Lucius gaat zitten. Korzel en Kwast blijven zitten. 'Dus...' begint Lucius. Verder komt hij niet. Madam Rommela komt aangestormd. 'En nu is het klaar met jullie drie! Uit de bibliotheek! Ga ergens anders maar klieren!' Met een zucht staat Lucius op. 'Kom heren. We zijn hier niet welkom. Vader zal niet blij zijn om te horen dat zijn zoon niet in rust en stilte kan studeren.' Ik rol met mijn ogen. 'Ik waarschuw niet nog een keer!' zegt Madam Rommela.
We zitten met zijn allen in de grote zaal. Professor Perkamentus staat op. 'Attentie, leerlingen. Met groot plezier wil ik jullie vertellen dat Zweinstein dit jaar is uitgekozen voor het Toverschool Toernooi.' Het Toverschool toernooi? Hier op Zweinstein? 'Dat betekent dat er leerlingen van Beauxbatons en Klammfels naar Zweinstein komen,' fluistert Meghan enthousiast. 'Kunnen wij ook meedoen?' fluistert Eliza? Ik haal mijn schouders op. Ik heb er vaag wel eens wat van gehoord van Felix. 'Stilte!' klinkt de stem van Perkamentus. De zaal wordt stil. 'Ik begrijp heel goed dat dit natuurlijk heel erg spannend is. Binnenkort zullen de studenten van Klammfels en Beauxbatons arriveren. Ik verwacht van jullie dat jullie op jullie best zijn. Ik verwacht dat jullie laten zien wat voor een goede school Zweinstein is!' Ik weet niet wat hij precies verwacht met het circus dat zich "studenten" noemt. 'Binnenkort kunnen jullie je opgeven. De vuurbeker zal in een van de studie hallen geplaatst worden. Door je naam in de Vuurbeker te doen, kun je je opgeven. Maar! Alleen zevendejaars kunnen zich opgeven.' Wat? Wat is dit voor onzin? Meteen breekt er een luid rumoer uit. 'Dat kunnen ze niet menen!' zegt Eliza boos. 'Inderdaad,' zegt Meghan. 'Wij kunnen net zo goed toveren.' 'Stilte!' zegt Perkamentus weer. De zaal wordt weer stil. 'Dit hebben wij uit veiligheidsredenen besloten. De vuurbeker zal beschermd worden met een speciale bezwering, zodat alleen de eindejaars worden toegelaten.' Ik zucht. Lekker dan. 'Morgen komen de andere scholen aan. Er zijn speciale slaapgelegenheden geregeld, dus jullie hoeven je bed niet op te offeren. En ik wil zeggen dat ik verwacht dat jullie je van je beste kant laten zien. Zweinstein is niet voor niets een van de beste scholen ter wereld! Morgen krijgen jullie meer informatie over het toernooi. Ik stel voor dat we nu verder gaan met het eten.'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen