Basisregel
Getallen tot en met twintig en ronde getallen daarboven, zoals tien- en honderdtallen, moeten in woorden uitgedrukt worden.
      A) Er stond één auto op de verlaten weg.
      B) Maar elf leerlingen kwamen opdagen voor de les.
      C) Er zaten wel vijfhonderd vogels in de boom!
      D) Ik hoop dat ik een miljoen win.
Lastige getallen die heel lang zouden zijn als je ze in woorden zou schrijven, mag je in cijfers uitdrukken.
      E) De bioloog telde precies 978 eieren die lente.

Uitzonderingen
Er zijn een paar uitzonderingen op de basisregel. Bepaalde dingen horen namelijk juist wel in cijfers uitgedrukt te worden, zoals bijvoorbeeld huisnummers en postcodes. Ook als je het over exacte eenheden hebt, zoals (kilo)meters of kilo's, mag je die in cijfers uitdrukken.
      F) Ik woon aan de Kerkstraat op nummer 19.
      G) De kat woog wel 12 kilo.
Toch is het in teksten zoals verhalen vaak wel mooier om ook deze cijfers voluit te schrijven waar mogelijk, want dan springt het getal er minder uit.

Let op! Hoewel je vanaf twintig de meeste getallen in cijfers mag uitdrukken, is dit niet verplicht. Als je in één stukje tekst meerdere getallen hebt staan en daarvan zijn er maar een paar getallen die je in cijfers zou mogen uitdrukken, dan is het meestal mooier en minder verwarrend om alles voluit te schrijven, als dat mogelijk is.
      H) Ik heb dertien broodjes gekocht en zesentwintig plakjes kaas.

Reageer (1)

  • Grindelwald

    Misschien is het verschil tussen één en een ook wel handig om even uit te leggen?
    Eén wordt voornamelijk geschreven als er nadruk op wordt gezegd of als het echt belangrijk id at het om één (1) ding gaat.
    "Er stond een auto op de weg" geeft een heel ander beeld dan wanneer er "Er stond één auto op de weg" staat.

    9 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen