Op het moment dat ik dit schrijf, zou ik eigenlijk aan de opbouw van mijn nieuwe stage moeten zitten. Maar daar ben ik niet mee bezig, ondanks het feit dat het over een paar dagen af moet zijn. Waarom ik hier niet mee bezig ben, is simpelweg omdat ik het verschrikkelijk vind. Ik kan het niet.

Het hele opleidingssysteem dat wordt gehanteerd rondom de stages van mijn school maakt me moe. De doelen die je van tevoren moet opstellen, toegelicht op competenties die - laat ik zeggen - 75% van de leerlingen niet echt snapt. De acties die je erbij moet bedenken, en waarna je moet verzinnen hoe je in hemelsnaam gaat bewijzen dat je respectvol met patiënten omgaat.
Aan het einde van de stage vindt namelijk 'het gesprek' plaats. Die twintig weken dat je ervoor hebt lopen rennen en vliegen op een afdeling, maken dan eigenlijk niet bijster veel meer uit. Op het moment dat degene tegenover je vindt dat de vragen die je stelt aan de andere studenten niet goed zijn, en je geschreven situatie niet beknopt genoeg is, heb je gewoon dikke vette pech.
Ik heb mijn vorige stage gehaald, daar niet van. Maar ik weet dat het met de hakken over de sloot is gegaan, ondanks de goede beoordeling vanuit de praktijk zelf. Het maakt de instellingsdocent en praktijkopleider niet uit, dat jij ongediplomeerd de routes hebt gelopen van gediplomeerden. Of dat je langer blijft omdat de uitzendkracht niet is gekomen, of hoe blij die ene client altijd is als jij binnenkomt. Nee, wanneer jij dichtklapt door de starende blikken, ben je klaar.

Ik heb mezelf er ondertussen bij neergelegd hoor, dat ik dit niet kan. Als ik een competentie lees waarin staat dat ik kritische vragen moet stellen over mijn eigen handelen, denk ik 'oké, ga ik doen'. Ik denk niet 'goh, laat ik daar een doel van maken', want hoe schrijf ik dat anders op dan dat het er al staat? Hoe zorg ik ervoor dat deze dingen duidelijk naar voren komen bij die uiteindelijke, door mij ondertussen zeer gevreesde, eindbeoordeling?

Eigenlijk heb ik er een hard hoofd in. Maar ja, we gaan het maar gewoon doen.

Reacties (1)

  • Fennec

    Het is toch stom dat praktische zaken worden beoordeeld op hoe goed je verslagen kunt schrijven?

    6 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen