• -Sorry als hij fout staat-
    Ik moest voor Nederlands een krantenartikel schrijven over 'de onlogische verdeling van de vakantiedagen' --' Zou er iemand zo lief willen zijn om mijn krantenartikel eventjes na te lezen op foutjes? (:

    Schoolvakanties oneerlijk verdeeld?

    Schoolkinderen hoor je er niet over klagen maar de minister van onderwijs, Pascal Smet, en de scholen trekken aan de alarmbel. De vakanties zijn onlogisch verdeeld.

    Enkele weekjes vakantie tijdens het schooljaar en na de laatste examenreeks, met al dan niet herexamens, is hij dan eindelijk daar, de zomervakantie. Twee maanden uitslapen, plezier maken, tijd voor een reisje naar de zon of toch maar in België blijven. Er is keuze genoeg om deze hemelse maanden door te komen. Toch duurt voor velen de vakantie te lang.”’Twee maanden is veel te veel van het goede. Zoals ons buurland Nederland zouden we de zomervakantie moeten terugschroeven naar zes weken, of zelfs minder.”’ Onze minister van onderwijs Pascal Smet vormt zich een duidelijke mening. Voor velen is er nochtans geen vuiltje aan de lucht. Wat is het probleem dan? Dat is de vraag die vele jongeren bezighoudt.

    Probleem?
    Is er wel een probleem? Voor vele jongeren niet, maar een deel kan zich aansluiten bij de minister. “Na de eerste maand begint de verveling vaak al toe te slaan,” geeft een studente toe,”Bovendien hebben de meeste leerlingen tijdens het schooljaar meer nood aan vakantie om de drukke schooldagen eens van hun af te kunnen schudden.” Ook de leerkrachten kunnen dit beamen. Het verbeteren van toetsen en taken slokt veel van hun tijd op, net zoals lastige leerlingen hun geduld opslokken. Vaak hebben ze naast hun job ook nog een gezin en kinderen waardoor ze vaak geen tijd hebben om eens iets voor zichzelf te doen. Dit is ook van groot belang voor de leerlingen. Bergen huiswerk, leerkrachten die hun bombarderen met vervoegen, de stelling van Pythagoras en om de vele toetsen en taken niet te vergeten. Een beetje ontspanning is zeker welkom, en vakanties kunnen de nodige vrije tijd zorgen.

    Hoe is dit dan ooit zo gekomen?
    Onze vakantiedagen zijn door de loop van de jaren niet echt veranderd, al sinds 1960 zijn ze op dezelfde dagen, misschien zelfs van vroeger. Vroeger moesten de kinderen na school het veld op, en in de ‘zomer vakanties’ deden ze dag in dag uit hetzelfde. Ze werken in de hitte, oogsten de groenten die rijp waren en noem maar op. Die hitte brengt ons naar de tweede reden, de warmte, zon. Wie zou er nu in die hitte in een klaslokaal willen zitten? Niemand. Het goede weer heeft merendeels voor gezorgd dat de twee maanden nog altijd twee maanden zijn.

    Oplossingen
    Wat zouden oplossingen zijn voor dit probleem? Er kunnen er een hoop worden opgenoemd, maar de voornaamste is toch de vakantie inkorten en de weken elders in het schooljaar stoppen. Zodat je bijvoorbeeld in oktober nog enkele dagen hebt. Ook zouden ze de scholen meer vrije dagen kunnen geven die ze zelf mogen invullen, op welke dag dan ook. Een combinatie van de twee zou ook perfect mogelijk zijn. Als de vakantie twee weken zou ingekort worden, zou de school een week, dus 4 hele lesdagen en een halve, zelf kunnen invullen, en de andere week zou het ministerie ergens kunnen plaatsen.
    Of deze kwestie ooit zal opgelost geraken is een raadsel. Laten we hopen dat België eerst een regering krijgt en daarna aan de kleinere problemen begint te werken.

    [ bericht aangepast op 11 sep 2011 - 17:17 ]


    comfort in c h a o s

    Moet Pythagoras niet met een hoofdletter?


    Zelfs de kleinste ster schittert in het donker

    Fortune schreef:
    Moet Pythagoras niet met een hoofdletter?

    Ja, want het is een naam (:


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    ^ Oké, eventjes verbeterd. Nog foutjes?


    comfort in c h a o s

    'Als de vakantie twee weken zou ingekort worden, zou de school een week aan dagen, dus 4 hele lesdagen en een halve, zelf kunnen invullen,'
    Ik zou die 'aan dagen' weglaten. maar het is echt mooi geschreven, & het einde is ook goed. (:

    [ bericht aangepast op 11 sep 2011 - 17:08 ]


    Save me from myself.

    aberforth schreef:
    'Als de vakantie twee weken zou ingekort worden, zou de school een week aan dagen, dus 4 hele lesdagen en een halve, zelf kunnen invullen,'
    Ik zou die 'aan dagen' weglaten. maar het is echt mooi geschreven, & het einde is ook goed. (:

    Okay, bedankt voor de tips, en dank je (:


    comfort in c h a o s

    Ik las een zin en ik had er al een.

    Er kunnen er een hoop worden opgenoemd, maar de voornaamste zijn toch de vakantie inkorten en de weken elders in het schooljaar stoppen
    Je noemt er maar 1 op dus, is het niet de voornaamste zijn, maar de voornaamste is.

    Renegade schreef:
    Ik las een zin en ik had er al een.

    Er kunnen er een hoop worden opgenoemd, maar de voornaamste zijn toch de vakantie inkorten en de weken elders in het schooljaar stoppen
    Je noemt er maar 1 op dus, is het niet de voornaamste zijn, maar de voornaamste is.

    Dat is euhn, rechtuit. Ik ga het verbeteren.


    comfort in c h a o s

    Austen schreef:
    (...)
    Dat is euhn, rechtuit. Ik ga het verbeteren.

    Ja sorry, ik las een random zin en zag het staan, ik bedoelde er niks mee (:

    Renegade schreef:
    (...)
    Ja sorry, ik las een random zin en zag het staan, ik bedoelde er niks mee (:

    Is niets.


    comfort in c h a o s

    Ik heb het niet helemaal gelezen, ik kan me niet concentreren.
    Ik heb wel ontdekt, maar een heel klein foutje, in regel 1 staat een 'maar', waar een komma voor moet.


    There's a star in you.. RIP Campbell