• En dan niet zo'n miezerig geval dat je in een hand houdt, nee, zo'n gigantisch waar je twee handen voor nodig hebt en waar je in een flinke knip en draai een rib doorknipt :D

    Vandaag zat ik namelijk in college, en er kwam een man naar de docent toegelopen in de pauze. Niet veel later werd er om geroepen dat er maximaal 30 studenten konden gaan kijken naar een obductie (een autopsie, dus het onderzoeken van de doodsoorzaak. Obductie is het woord voor een autopsie in een ziekenhuis)

    Ik wou dat stiekem al vanaf het moment dat ze hadden aangekondigt dat we daarbij konden kijken, en nu er zo'n kans in mijn schoot werd geworpen ben ik gelijk opgestaan en daarnaartoe gegaan. Ik was de eerste :Y)

    Anyways, we kregen zo uitleg over de mogelijke doodsoorzaak en de ziektegeschiedenis. Ten slotte kregen we drie vragen waarop we het antwoord moesten zien te achterhalen. Toen werden we naar de zaal gestuurd waar we konden plaatsnemen achter een tribune (in dit geval laten ze ons natuurlijk niet snijden)

    Daar konden we zien wat ze deden terwijl de klinisch patholoog ondertussen uitlegde wat zij deed. En dat was best wel awesome om te zien. In 3 sneden en 5 seconden lag het lichaam open, van keel tot lies. Daar heb ik samen met vijf andere mensen eens een uur over gedaan, en ons resultaat was veel lelijker!

    Vervolgens komt de andere patholoog aanlopen met een gigantische schaar, waarmij hij steeds in een keer een hele rib doormiddenknipt. Hij deed dat met nogal wat geweld, dus wij zaten allemaal van D: Het is een gigantisch verschil met de operatie die we gezien hebben: Veel sneller maar iets minder voorzichtig.

    Nou, toen werden de longen en het hart eruit gehaald. De ene patholoog kwam met de coassistent naar de tafel voor de tribune, waar ze ons begon te vertellen over hoe ze de long ging onderzoeken en wat ze ermee ging doen. Ondertussen was de andere patholoog op de achtergrond bezig: met een grote soeplepel schepte hij het bloed uit de thoraxholte in een vuilnisemmer. Het blubte behoorlijk hard. Toen zaten we zo van D: D: Toen haalde hij de darmen eruit, gooide per ongeluk een windsel darmen ernaast, en ging het opvegen.

    Ondertussen was de vrouwelijke patholoog aan het uitleggen over de longen en het hart, terwijl op de achtergrond die man druk bezig was met van alles en nog wat en er allemaal rare geluiden vandaan kwamen.

    Nou, toen haalde die patholoog een gigantische hamer en beitel uit de achterkamer. Op de vraag wat hij daar in godsnaam mee ging doen antwoordde hij: "we hebben een wervel nodig voor onderzoek" waarna hij de beitel gebruikte om een wervel uit het lichaam te slopen. Ik geloof niet dat hij aan beleid deed. Maarja, de vrouwelijke patholoog was dan weer veel rustiger maar ook langzamer. Zij deed dan ook de kleinere dingen: het snijden en onderzoeken van kleine stukjes long, terwijl hij de grote dingen, het verwijderen van organen deed

    De longen werden onderzocht op bloedpropjes, en het hart werd onderzocht op atherosclerose. Dat is min of meer standaard, omdat dat twee veelvoorkomende en plotselinge doodsoorzaken zijn.

    De rest van de organen werden onderzocht, waarna de man begon met het lichaam opvullen met papier zodat het zijn vorm niet verloor (niet alle organen gaan namelijk terug)
    omdat de slokdarm en trachea ook waren verwijdert, werd er ook een papier in de keel geduwt, waardoor we nu allemaal zo zaten van D: D: D:

    Het was heel interessant en leerzaam. Ik denk dat ik vaker ga kijken. Ik weet niet precies waarom. Ergens is het heel morbide, maar het heeft ook wel wat. Verder is het geweldig voor je anatomische kennis, wat mij zeker van pas komt.

    Maar: Ik hoop ook dat jullie het interessant vonden om het te lezen, zo leer je weer wat leuke dingen ^^

    PS: nu ik het doorlees komt het een beetje over alsof er oneerbiedig met het lichaam werd omgegaan, maar dat is niet zo. Er werd heel zakelijk mee omgegaan (die persoon was immers dood, voorzichtigheid kost alleen maar tijd en behalve bij de huid is daar later toch niks meer van te merken) en de pathologen waren heel serieus in hun werk. Toen een van de studenten het nodig vondt om het lichaam belachelijk te maken werd hij daarop aangesproken, want dat gaat immers gewoon te ver.


    quidquid excusatio prandium pro

    Cool story, bro.


    Het heden is de geschiedenis gezien door de toekomst.

    dat klinkt best ew :Y)
    Maar ook wel weer cool, want ik kan me voorstellen dat als je daaring eïntereseerd bent dat zoiets erg leerzaam en, tsjah, leuk is niet het juiste woord, maar je snapt me wel, is om te zien.

    nope, ik kan mezelf erg slecht uitleggen.


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

    En je moest niet overgeven? D:


    Let it come and let it be

    Ik zou er niet naar kunnen kijken want ik kan totaal niet tegen bloed tenzij het mijn eigen bloed is en ik vind dode mensen echt heel eng

    Maar het is wel interessant


    Physics is awesome

    Dat klinkt smerig en fascinerend tegelijk D:


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Taize schreef:
    Dat klinkt smerig en fascinerend tegelijk D:


    A punk rock song won't ever change the world, but I can name a couple that changed me.

    Counterpoise schreef:
    En je moest niet overgeven? D:


    Nee. Het was op vrijwillige basis, dus het waren sowieso mensen die dachten dat ze ertegen konden. Sowieso begin je in het eerste jaar met plastinaten (echte organen die in plastic zijn gegoten) en in het tweede jaar ga je over op preparaten (mensen die zich gedoneerd hebben aan de wetenschap en minstens een jaar in conserveringsvloeistof hebben gelegen, waardoor je ook minder het gevoel hebt in een mens te snijden)

    Dus nee. Het is iets waar je aan went, en wat dat betreft kennen deze mensen studenten al langer dan vandaag :Y)


    quidquid excusatio prandium pro

    Dat klinkt zo f*cking vet :O


    "Delaying death is one of my favourite hobbies."

    Dat klinkt echt interessant! Maar ook best creepy... Is de uiteindelijke doodsoorzaak al bekend? :x


    This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.

    Defensive schreef:
    Dat klinkt echt interessant! Maar ook best creepy... Is de uiteindelijke doodsoorzaak al bekend? :x


    Jup, dat is geloof ik meestal niet zo heel moeilijk te achterhalen ^^ maar die ga ik hier niet zetten, sorry.


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Nee. Het was op vrijwillige basis, dus het waren sowieso mensen die dachten dat ze ertegen konden. Sowieso begin je in het eerste jaar met plastinaten (echte organen die in plastic zijn gegoten) en in het tweede jaar ga je over op preparaten (mensen die zich gedoneerd hebben aan de wetenschap en minstens een jaar in conserveringsvloeistof hebben gelegen, waardoor je ook minder het gevoel hebt in een mens te snijden)

    Dus nee. Het is iets waar je aan went, en wat dat betreft kennen deze mensen studenten al langer dan vandaag :Y)

    Doe jij een doctoren opleiding oid? D:


    Let it come and let it be

    Counterpoise schreef:
    (...)
    Doe jij een doctoren opleiding oid? D:


    Jaaa, tweedejaars geneeskunde. Anders mag je niet naar binnen daar


    quidquid excusatio prandium pro

    Taize schreef:
    Dat klinkt smerig en fascinerend tegelijk D:


    Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.

    Taize schreef:
    Dat klinkt smerig en fascinerend tegelijk D:


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Jaaa, tweedejaars geneeskunde. Anders mag je niet naar binnen daar

    Ik vind het heel moedig van je dat je dat kunt, ikzelf ging al bijna van mijn stokje bij Biologie in de eerste van de middelbare school :"D
    (Oh die ranzige filmpjes)


    Let it come and let it be