• Voor geschiedenis moeten we een beschouwing schrijven over de opkomst van Adolf Hitler (dus tot 1933). We moesten ook zo'n belachelijke film kijken die ik twee keer gezien heb en waar ik nog steeds niets van snap. Heel slecht geregisseerd ook. Maar goed, mijn leraar is nogal perfectionistisch en verwacht een of ander universitair hoogstaand iets, en ik twijfel aan mijn antwoorden. Met name aan één vraag: "Beschrijf en beargumenteer of Hitler op een legale of illegale manier aan de macht is gekomen."
    Ergens denk ik van wel, omdat er mensen zijn die vrijwillig op zijn partij gestemd hebben en hij ook tot kanselier is benoemd, etc. Maar anderzijds heeft hij wel mensen 'gegijzeld', heeft hij in de gevangenis gezeten en heb ik mijn twijfels over de machtigingswet. Is er iemand die met duidelijke argumenten zijn mening wil delen?


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Natuurlijk heb ik dat legaal gedaan. Ik heb gewoon wat mensen opgestookt en iedereen was het met mij eens. Waarom zou ik dan niet de macht grijpen als iedereen achter me staat? (wbw)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Geweldige opdracht trouwens. _O_


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Jij bent echt een hopeloos geval, hahah. En no way dat ik tegen m'n leraar ga zeggen dat hij 'geweldige opdrachten' maakt, want hij is al zo vol van zichzelf en dit werkstuk is echt veel te uitgebreid.(no_chears)


    Have you ever been alone in a crowded room?

    ik ben geen expert in duidelijke argumenten.... of een historici...
    Maar goed. Je hebt gelijk, eigenlijk zitten er twee kanten aan. als eht mijn opdracht was zou ik beiden kanten proberen uit te leggen.
    Ja, sorry, hier heb je niet veel aan.


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

    Dat is echt zo'n opdracht waar ik me in kan verdiepen. ^^ Maar ik ben net een kwartiertje wakker, so no, thanks. :) Veel succes, though.


    Full of envy behind that anonymous mask

    Ik wil me er best in verdiepen, met alle plezier zelfs, maar ik heb nog zeventien van dat soort vragen, dus dat gaat 'm niet worden. :3


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Eh, hij verschuilt zich achter het woord democratie maar zat ondertussen wel de meest vieze spelletjes te spelen om aan de macht te komen. So yeah, van beide wat. Maar goed als je moet kiezen...

    Om direct antwoord te geven op de vraag: Ik zou het op een illegale manier gooien. Ook al is hij dan wel door stemmen aan de macht gekomen - dus door democratie, een systeem dat hij veracht - maar ondertussen zat de SA wel even lekker alle politieke tegenstanders te intimideren. Natuurlijk laat je zoiets niet doorschijnen aan het grote publiek, maar het is een middel dat niet toegestaan is en dat middel heeft wel een rol gespeeld bij de machtsovername. Je kan nog gaan nakijken in hoeverre die SA-intimidatie een rol heeft gespeeld om je stelling wat extra kracht te geven.
    Oh en wat je ook nog kan noemen: de putsch in 1921/23? om de regering omver te gooien en een kettingreactie te veroorzaken. Da's ook niet helemaal koosjere shit.

    [ bericht aangepast op 11 feb 2012 - 12:52 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    I like way you think. Sowieso dat ik liever zeg dat hij het op illegale wijze gedaan voor elkaar gekregen heeft. En ik kan me wel vinden in de invloed van de SA, daar moet ik toch nog vier vragen over beantwoorden, dus daar kan ik wel wat dieper ingraven, I guess.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Beide: hij ronselde stemmen etc, maar hij zorgde ook voor terreur (ik heb het vorig jaar gezien, maar ik weet er niets meer van)


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California

    Aan de ene kant was het niet legaal
    Hij ging tegen het verdrag van Versailles in, ik denk dat Frankrijk en Engeland toen al in hadden moeten grijpen, want het was bekend wat hij wou.
    Maar aan de andere kant heeft hij volgens mij niks illegaals gedaan om stemmen te werven, ja tegen de wet van Versailes in gaan


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    phenomniall schreef:
    Aan de ene kant was het niet legaal
    Hij ging tegen het verdrag van Versailles in, ik denk dat Frankrijk en Engeland toen al in hadden moeten grijpen, want het was bekend wat hij wou.
    Maar aan de andere kant heeft hij volgens mij niks illegaals gedaan om stemmen te werven, ja tegen de wet van Versailes in gaan


    ^^
    Hij is wel tegen het Verdrag ingegaan, en hij heeft andere politieke partijen verboden toen hij eenmaal aan de macht was, dacht ik. Maar dat was volgens mij na 1933. Volgens mij is hij niet illegaal aan de macht gekomen, al weet ik wel dat hij een poging deed tot een staatsgreep, toen belandde hij in de gevangenis... I don't really know, ik denk 't niet..


    The odds are néver in our favor.

    Best interessant, om zo dingen te weten te komen. Maar helaas, ik kan je niet helpen. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten...


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    illegaal. hij is met propoganda aan de macht gekomen hij had veel dngen gezegd en niet waargemaakt.
    daarbij is die tegen het verdrag ingegaan. en het de sa politici gegijzend enzo.


    je weet niet hoeveel het leven waard is tot dat het lijkt te eindigen

    Je moet het woord illegaal gaan opzoeken, daaruit blijkt dat het tegen de wet is. Ik denk dat je dit zeker kunt ontkrachten. Hij is waarschijnlijk wel op een onethische, slinkse manier aan de macht gekomen, maar volgens mij is het niet illegaal geweest. Daar zijn dat soort mensen altijd heel goed in, de wet vermijden.


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    Je moet het woord illegaal gaan opzoeken, daaruit blijkt dat het tegen de wet is. Ik denk dat je dit zeker kunt ontkrachten. Hij is waarschijnlijk wel op een onethische, slinkse manier aan de macht gekomen, maar volgens mij is het niet illegaal geweest. Daar zijn dat soort mensen altijd heel goed in, de wet vermijden.


    Precies. Pas nadat hij aan de macht was, ging hij tegen de wet in die hij zelf makkelijk kon veranderen op dat moment. Dus pas ná '33 werd het illegaal om het maar zo te zeggen. Aangezien hij toen de democratie zo'n beetje afschafte.


    Your make-up is terrible