• Mijn zus en ik hebben een discussie over linkshandige die een muziek instrument bespelen. We zijn er al achter dat een linkshandige een linkshandige (bas)gitaar heeft(die bestaan toch..?).
    Maar hoe zit dat bij pianisten? Bespelen die een piano als rechtshandige of heb je ook linkshandige piano's?
    En drummers, spelen linkshandige drummers als rechtshandige drummers, of "draaien" die hun drumstel "om"?
    Ja, mijn zus en ik hebben altijd de vreemdste discussies.
    Dus hoe doen die dat?


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    WhiteQueen schreef:
    Dan vraag ik me af waarom er wel linkshandige (bas)gitaren bestaan, dat verschil lijk me dan ook niet zo groot zoals bij drummers en pianisten.


    Piano en drum, maakt niks uit. Dat leer door met je handen samen te spelen.
    Het is wel zo, omdat ik links ben, mijn linkerhand vaak beter tot expressie komt dan mijn rechter, maar dat is niet zo dat ik alles andersom moet gaan spelen. :W

    [ bericht aangepast op 10 maart 2012 - 22:18 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Bij een drumstel worden de losse delen nog wel eens omgedraai. Zo staat de dingen die meestal links staan wel eens rechts. Maar er wordt ook wel eens gespeeld zonder omdraaien en speelt de links handige drummer een beetje anders.
    Bij piano blijft het, het zelfde omdat dat op noten gaat. Niet deels op ritme.
    Veel links handige mensen bespelen hun instrument op de gewone manier. Ben er zelf een.


    Love sheds light one the darkest of times

    WhiteQueen schreef:
    Dan vraag ik me af waarom er wel linkshandige (bas)gitaren bestaan, dat verschil lijk me dan ook niet zo groot zoals bij drummers en pianisten.


    Hoe moet ik dit uitleggen? Ik speel geen (bas)gitaar maar van onder zijn zeg maar de dunnere snaren en de hogere. Ik denk dat - dat toch wel een beetje verschil maakt.

    -slecht uitgelegd-

    Ik weet van cello dat er wel linkshandige instrumenten bestaan, maar dat vrijwel door niemand gebruikt wordt. Linkshandigen leren dus vrijwel altijd op dezelfde manier als rechtshandige spelen.
    Ik denk dat dat wel bij de meeste instrumenten het geval is^^


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Aristocat schreef:
    (...)
    Omdat je bij 'n basgitaar niet daadwerkelijk beide handen gebruikt om het te bespelen?

    Jawel toch, je slaat de snaren aan en je "drukt" op ze. Slechte uitleg, maar je gebruikt beide handen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Jepson schreef:
    (...)

    Hoe moet ik dit uitleggen? Ik speel geen (bas)gitaar maar van onder zijn zeg maar de dunnere snaren en de hogere. Ik denk dat - dat toch wel een beetje verschil maakt.

    -slecht uitgelegd-

    Dat weet ik, maar ik bedoel dat je je handen om kan draaien, dus als linkshandige de snaren ook met rechts aanslaan, zoals een rechtshandige. Ik snap dat je de gitaar niet kan omdraaien.

    @SixxAM
    Dat van die drums dacht ik al. Dat van die piano klinkt eigenlijk heel logisch.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Jepson schreef:
    (...)

    Hoe moet ik dit uitleggen? Ik speel geen (bas)gitaar maar van onder zijn zeg maar de dunnere snaren en de hogere. Ik denk dat - dat toch wel een beetje verschil maakt.

    -slecht uitgelegd-

    Dat weet ik, maar ik bedoel dat je je handen om kan draaien, dus als linkshandige de snaren ook met rechts aanslaan, zoals een rechtshandige. Ik snap dat je de gitaar niet kan omdraaien.

    @SixxAM
    Dat van die drums dacht ik al. Dat van die piano klinkt eigenlijk heel logisch.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    WhiteQueen schreef:
    (...)
    Jawel toch, je slaat de snaren aan en je "drukt" op ze. Slechte uitleg, maar je gebruikt beide handen.

    Ja, maar die greep vergt minder van je hand, dan het bespelen van de sparen. En bij een basgitaar staan je handen altijd in dezelfde stand. Bij piano en gitaar is er meer variatie in handbeweging.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Bond schreef:
    Lu fuck? Een piano bespeel je met beide handen, slimmie.

    Aristocat schreef:
    (...)
    Ja, maar die greep vergt minder van je hand, dan het bespelen van de sparen. En bij een basgitaar staan je handen altijd in dezelfde stand. Bij piano en gitaar is er meer variatie in handbeweging.

    Je handen staan niet altijd in de zelfde stand, dat licht er aan hoe je basgitaar bespeelt. Maar er is wel minder variatie ja.
    Dus dat is de reden waarom ze hen hun werkende hand de snaren aanslaan. Dat ziet er makkelijker uit dan je handen in die positie te houden.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    WhiteQueen schreef:
    (...)
    Je handen staan niet altijd in de zelfde stand, dat licht er aan hoe je basgitaar bespeelt. Maar er is wel minder variatie ja.
    Dus dat is de reden waarom ze hen hun werkende hand de snaren aanslaan. Dat ziet er makkelijker uit dan je handen in die positie te houden.

    De grove houding is 't zelfde. De fijnere motoriek verschilt alleen. Ik weet hoe je 'n basgitaar bespeelt, hoor :Y)


    "I shut my eyes in order to see.'