• Hey iedereen!
    Voor Filosofie moet ik dus een presentatie houden en ik vind het daarom ook wel interessant om jullie meningen erin te verwerken. Mijn vraag is dus of jullie zo uitgebreid mogelijk kunnen redeneren op deze stelling; “Bij vrijheid van meningsuiting heb je het recht om te beledigen”. Ik kan namelijk ook eigenlijk niet veel voor-argumenten voor deze stelling bedenken, dus als jullie eens zouden willen doen alsof jullie voor zijn, zou ook wel helpen, haha.

    Dus heeft iemand goede redeneringen voor deze stelling? Ik zou jullie heel dankbaar zijn! :'D

    EDIT:Ik heb niet alleen voor-argumenten nodig hoor! Tegenargumenten zijn ook gewenst! :'D

    [ bericht aangepast op 22 april 2012 - 16:23 ]

    Tegen. Vrijheid betekent dat je doet en zegt wat je wilt,maar dat je ook rekening moet houden met de medemens.


    Il vaut mieux vivre avec des remords qu'avec des regrets.

    Opzich, als de politiek niet zo ontzettend gelinkt stond aan de media ben ik het er wel mee eens. Ik vind namelijk wel dat er extreme standpunten nodig zijn om mensen hun ogen te openen, dat doe je niet met zwakke punten. Iemand kan dan met standpunten komen die ontzettend recht voor de bek zijn, en dan kunnen die later afgezwakt worden. Maar ik vind niet dat dit zo openbaar moet kunnen aangezien dit wel aanstoot geeft naar de maatschappij toe, wat een negatieve invloed heeft. Bijvoorbeeld met wat Wilders nu doet, vind ik volledig verkeerd. Aangezien hij nu best wel populistisch bezig is, en een ander volk volledig naar beneden wil trekken. Dit laat hij overduidelijk zien aan het volk, wat ons (misschien hebben we dit zelf niet eens door) een negatievere houding tegenover bijvoorbeeld Marokkanen geeft. Iets waarvan ik vind dat dit juist iets is waarvan we hadden moeten leren na de tweede wereldoorlog.

    Conclusie: Ik vind dat dit mag om tot wetten te komen, omdat je met zwakke standpunten je standpunt niet goed duidelijk kunt maken, en hier soms een belediging voor nodig is. Maar naar het volk toe, vind ik dit behoorlijk fout.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Trouwens, je weet ook niet altijd van te voren dat jouw mening voor een ander beledigend is. Ik kan ook niet in iemands hoofd kijken om uit te zoeken of ik iets wel of niet zou moeten zeggen. Daarom kijk ik altijd wel hoe ik iets breng, maar blijf ik wel eerlijk.


    Til hug og blod.

    Tegen, je mag je mening uiten, maar dan moet je ook beleefd blijven.


    Ex astris, sciencia

    Er is een verschil tussen je mening geven, als die negatief is, en beledigen. Je negatieve mening geven mag, beledigen niet.


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Vrijheid van meningsuiting is nodig om de democratie te behouden. Zo niet, bestaat er de kans dat het land veranderd in een tirannie. Dus ja, het is heel belangrijk dat je je mening vrij kan uiten en dus ook kan beledigen.
    Maar het recht op vrije meningsuiting kan zomaar niet alle andere rechten overheersen. Er zijn wel morele beperkingen.
    Het is de rechter die bepaalt wat het meest door weegt bij een bepaalde uitspraak of gebeurtenis. Het recht op vrije meningsuiting of de morele principes.

    Dus zowel voor als tegen. Het is heel belangrijk om dat recht te hebben, maar er zijn beperkingen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Hangt er vanaf; als je bedoeld dat iemand letterlijk vraagt van 'geeft nu maar eens je mening' dan mag je wel beledigen als dat echt je mening is. Maar, natuurlijk, mensen hebben altijd het recht om hun mening te geven vind ik, of er nu om gevraagd is of niet, en als er niet naar gevraagd is dan vind ik niet dat je beledigend mag zijn, dus als je mening dan toch beledigend is moet die persoon ofwel er gewoon over zwijgen of zijn mening subtiel brengen.


    effort never betrays you

    In principe. Zolang je maar duidelijk laat merken dat het jou mening is.
    Bijvoorbeeld:
    'Je bent een kl**tzak!'
    'Ik vind je een kl**tzak!'

    In het geval van het recht van meningsuiting is alleen dat tweede een belediging. Daarnaast kan alleen de ontvanger betalen dat hij/zij het als een belediging typeert.


    I do not intend to tip-toe through life only to arrive safely at death.

    Ja. Een mening kan beledigend worden opgevat. Dat hoeft niet te betekenen dat de mening een feit is. Daarom heet het ook een mening? Daarnaast vatten mensen een mening té snel als beledigend op. Dat heb je zelf in de hand.

    Negligible schreef:
    Ik ben ook tegen.
    Het is niet omdat je de vrijheid hebt op meningsuiting, dat je daarom geen respect meer moet opbrengen voor een ander. Je mag je mening op een ietwat "agressievere" manier doordrijven, maar je hoeft de ander daarbij echt niet te gaan beledigen.

    Woops, sorry, had over het feit gelezen dat je voor-argumenten nodig hebt


    I'll lick the poison from right off your kiss

    voor


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.