• Hoi allemaal,

    Voor geschiedenis moet een tijdvakkendossier maken. Daarbij moet ik bij vijf foto's dezelfde vraag beantwoorden:
    Valt het monument/overblijfsel tijdof standplaatsgebonden te noemen?
    De monumenten die ik heb gebruikt, staan allemaal in Berlijn.

    Ik bedrijp dus niet wat standplaatsgebonden is.
    Ik vraag me dus af of iemand van jullie het mij kan uitleggen.

    Alvast bedankt,
    Kim aka StarWarsGirl


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Standplaats is volgens mij of hij gebonden is aan de plaats waar hij staat.


    Your make-up is terrible

    Standplaatsgebondenheid is dat de mening van iemand deels bepaald wordt door waar die persoon woont (op welke plek) en in welke tijd, zo heeft mijn geschiedenis leraar het altijd uitgelegd.


    The odds are néver in our favor.

    standplaatsgebondenheid was toch dat je mening bepaald wordt door bepaalde dingen. ofzoiets?


    Miep

    ik heb het voor je opgezocht:

    Standplaatsgebondenheid betekent dat ieders denken en handelen bepaald wordt door de positie die zij of hij inneemt ten opzichte van anderen en door zijn persoonlijke ervaringen. Het ontwikkelen van het besef van de standplaatsgebondenheid van de eigen opvattingen is een belangrijke doelstelling van het hedendaagse geschiedenisonderwijs. Van de leerlingen wordt verwacht dat ze zich leren te verplaatsen in de positie van anderen en vanuit hun situatie kunnen denken. Daarnaast behoren ze zich te realiseren waardoor hun eigen ideeën bepaald worden.

    De standplaats kan worden beïnvloed door de persoonlijke omstandigheden (bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, opvoeding, opleiding, godsdienst en persoonlijke ervaringen), de sociale positie (heerser of de geregeerde, rijk of arme, autochtoon of allochtoon) en de historische situatie waarin iemand leeft (economische crisis, oorlog, standenmaatschappij).

    Het besef van standplaatsgebondenheid wordt ook wel beschouwd als een van de onderdelen van een goed ontwikkeld historisch besef.

    Overgenomen van "http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Standplaatsgebondenheid&oldid=26747760"


    Miep

    Standplaatsgebondenheid is je mening over iets, beïnvloed door je cultuur, woonomgeving, geloof etc.


    Remember when...

    Standplaatsgebondenheid heeft te maken met de plaats waar het staat/waar de kijker vandaan komt. Een Fransman kijkt heel anders naar een monument uit WOI dan een Nederlander, omdat er in Frankrijk wel gevochten is en die man waarschijnlijk familie toen verloren heeft en de Nederlander niet.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Standplaatsgebondenheid is dat bepaalde dingen je mening beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan dingen als de tijd waarin je leeft, de cultuur waarin je word opgevoed, of je rijk of arm bent, of je man of vrouw bent. Bijvoorbeeld, en arm meisje uit Nederland in 1673 reageert anders op dingen dan een rijke man die in 2012 in Amerika woont en dat komt dus door standplaatsgebondenheid.


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Dank jullie wel allemaal, nu snap ik het en kan ik verder.
    En @wormtail: Ik had al op Wikipedia gekeken, maar daar snapte ik geen fluit van.. :X


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."